
 

 

Kaebus 1015 
Pressinõukogu otsus 18.02.2021 
 
Eesti Päevaleht ja Delfi ei rikkunud head ajakirjandustava 
  
Pressinõukogu arutas Varro Vooglaiu kaebust Eesti Päevalehes ja Delfis 30. detsembril 2020 
ilmunud artikli „Kuidas ehitatakse uusi SAPTK-e ja Objektiive: juhtimine Prantsusmaalt, raha 
Poolast“ peale ning otsustas, et väljaanded ei rikkunud head ajakirjandustava. 
 
Artikkel räägib sellest, et SAPTK ja Objektiiv on osa ülemaailmsest 
fundamentaalkatoliiklikust liikumisest, mille eesmärk on kirjutada vanad kiriklikud printsiibid 
nüüdisaja seadustesse ja panna inimesed nende järgi elama. 
 
SA Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks juhataja Varro Vooglaid kaebas Pressinõukogule, et 
Delfi artikli „Varro Vooglaiu Objektiiv on osa äärmuskatoliiklikust võrgustikust: juhtimine 
Prantsusmaalt, raha Poolast. Katoliku Kirik taunib inimeste vihale ässitamist“ pealkirjas 
kasutatud väljend „Varro Vooglaiu Objektiiv“ eksitab lugejaid, sest portaali tööd juhib 
peatoimetaja Markus Järvi, kelle suhtes ei ole ta ülimuslikul positsioonil. Kaebaja lisas, et 
artikkel ei too välja ühtegi fakti, millest võiks järeldada, nagu juhataks ta Objektiivi tööd 
varjatud viisil. Kaebaja ei ole rahul ka artiklis oleva väitega, nagu tauniks kirik SAPTK 
poolset inimeste vihale ässitamist. Varro Vooglaid leiab, et tegelikult on vahendatud Marge 
Paasi isiklikke seisukohti, mitte katoliku kiriku oma. Kaebaja lisab, et SAPTK juhtimist 
Prantsusmaalt ei ole olnud ning Poolast saadud rahaline toetus jääb aastate taha. Kaebaja 
hinnangul jätab pealkiri eksitava mulje nagu saaks SAPTK Poolast suurt rahalist toetust. 
Kaebaja selgitas, et tegelikkuses aitas Piotr Skarga ühing oskusteabe ja rahalise toetusega 
algusaastatel SAPTK töö käima saada ja 2016 tehti 13 000 eurone annetus. Kaebaja ei ole 
rahul SAPTK sildistamisega fundamentaalseks, radikaalseks, äärmuslikuks ja 
ultrakatoliiklikuks. Samuti lükkab kaebaja ümber artiklis oleva väite, nagu oleks SAPTKi 
poolt posti teel inimestele saadetavad materjalid sarnased Poolas, Leedus, Slovakkias ja mujal 
saadetavate materjalidega. Kaebaja hinnangul on artiklis valeväide selle kohta, nagu oleks 
SAPTK toetanud Eestis kogutud rahaga teisi TFP-ga seotud ühendusi või 
katusorganisatsiooni.  
 
Eesti Päevaleht ja Delfi vastasid Pressinõukogule, et Objektiiv on SAPTKi uudisteportaal, 
millel puudub oma juriidiline keha ja mis töötab SAPTKi alt ning seega on Varro Vooglaid 
ülimuslikus positsioonis Objektiivi peatoimetaja üle. Toimetus selgitas, et artiklis küsiti Eesti 
Katoliku kiriku pressiesindaja kommentaari. Hiljem avaldas kirik kodulehel teate, milles 
väitis, et tegu on pressiesindaja isikliku arvamusega. Toimetus märkis, et kirik ei ole palunud 
artiklis midagi muuta ega heitnud ette rikkumist. Toimetus selgitas, et artikkel ja selle pealkiri 
räägivad laiemalt rahvusvahelisest võrgustikust, mitte ainult ühest liikmest Eestis. See, et 
Objektiiv ja SAPTK on osa võrgustikust, on artiklis tõestatud. SAPTK rahalist toetamist 
kinnitas artiklis SAPTK hiljutine nõukogu liige Slawomir Olejniczak. Artikkel avaldab hulga 
uut infot, kuhu ja kui suuri summasid on TFP võrgustikus saadetud. Väljendeid 
„fundamentaalne, radikaalne, äärmuslik ja ultrakatoliiklik“ kasutakse loos TFP võrgustiku 
iseloomustamiseks. Toimetus selgitas, et reklaammaterjale erinevates riikides ühendavad 
mitmed sarnased jooned. Toimetus lisas, et artiklis on öeldud, et eestlaste annetuste mahukat 
edasikandmist ei paista. Samuti on artiklis kirjas, et kokku on edasi annetatud 2500 eurot, 
mida saab kontrollida SAPTK majandusaasta aruannetest.  
 



 

 

Pressinõukogu otsustas, et artikkel ei esita SAPTK kohta süüdistusi, lisaks on saanud Varro 
Vooglaid artiklis sõna. Pressinõukogu hinnangul räägivad artikkel ja selle pealkiri laiemalt 
rahvusvahelisest võrgustikust, mitte ainult ühest liikmest Eestis. 
 
 
 
 
  
Pressinõukogu esimees Gunnar Siiner 


