Martin Helme kõnelemas 2014. aasta sügisel SAPTK meeleavaldusel kooseluseaduse läbisurumise vastu. Foto: SAPTK

Riigikogus küpsetatakse seoses kooseluseadusega taas sigadust, sest kooseluseaduse tühistamise seaduse eelnõu esimene lugemine püütakse seadust otseselt rikkudes lükata valimiste järgsesse aega, kirjutas Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna (EKRE) aseesimees ja erakonna parlamendifraktsiooni juht Martin Helme. Avaldame Helme Facebooki postituse tervikkujul.

Riigikogus küpsetatakse seoses kooseluseadusega taas sigadust.

Andsime kevadel taas menetlusse kooseluseaduse tühistamise. Põhjus selles, et poliitiline olukord oli muutunud: IRL on saanud konservatiivsema juhtkonna, Keskerakonna ministriteks läinud saadikute asemele tulnud konservatiivsemad inimesed, Reformierakonna ja Vabaerakonna juhid võtsid eriti kevadepoole hoogsaid positsioone (või poose?) konservatiivsuses. On lootust, et vajalikud hääled tühistamiseks võiks kokku tulla. Eriti arvestades, et valimiste eel ei soovi keegi tühistamise vastu hääletada, teades väga hästi, et mitte ühegi erakonna toetajate hulgas pole selle seaduse toetajad ülekaalus.

See teeb muret eriti sotsidele ja paneb ebamugavasse olukorda reformikad. Ebamugava olukorra lahenduseks plaanitakse jõhkrat seaduserikkumist.

Nimelt nõuab riigikogu kodukorra seadus, et iga eelnõu peab tulema seitsme istunginädala jooksul suurde saali esimesele lugemisele. Õiguskomisjon oleks võinud meie kooseluseaduse tühistamise eelnõu saata saali mais, juunis, septembris. Ta ei ole seda teinud, vaid on venitanud. Seadus ei luba üle seitsme nädala venitada, see aeg saab täis oktoobri teisel nädalal ehk kohalike valimiste nädalal.

Kartes, et olukorras, kus tuleb kohe-kohe valijatele vastust anda oma hääletuse üle homoteemal lähebki eelnõu esimeselt lugemiselt läbi, soovivad seaduse pooldajad seda lükata edasi. See tähendab selget seaduserikkumist.

Teisipäeval, 25. septembril on kooseluseadus õiguskomisjoni päevakorras. Kuna oktoobri esimene nädal on istungitevaba, siis saabki eelnõud suure saali päevakorda panna ainult sellest järgmisel nädalal. Igasugune edasi lükkamine ei ole seaduse järgi isegi mitte võimalik, ometi seda plaani aga hautakse.

Kui järgmisel teisipäeval peaks komisjon mingil moel või põhjusel tegema riigikogu juhatusele ettepaneku panna tühistamiseelnõu päevakorda hiljem kui seitsme nädala jooksul, on tegu õigustühise ettepanekuga ning juhatus peaks eelnõu ise panema õigel ajal päevakorda. Ühtlasi on siis tegemist olukorraga, kus õiguskomisjoni – NB! ÕIGUSkomisjoni – enamus hääletas teadlikult seaduserikkumise poolt.

Olen sel teemal viimastel päevadel kolleegidega palju rääkinud. Vestluste sisu on hämmastav. "Keegi ei soovi, et te saaks valimiste eel punkti noppida," on läbiv jutt.

Esiteks. Kooseluseaduse tühistamine oli ka vabakate valimiseelne lubadus. Selle lubaduse reetsid nad küll juba varasematel hääletustel, kuid kas nüüd on täielikult üle mindud kartellierakondade leeri ja osaletakse seadusrikkumises oma valimislubaduse rikkumiseks? Samuti on kooseluseaduse tühistamine Keskerakonna juhatuse ja fraktsiooni varasem otsus. Kas see saab olema nende viimane, kõige jälgim kannapööre presidendi otsevalimiste, haldusreformi ümber tegemise, maksutõusude peatamise, Rail Balticu peatamise, e-valimiste lõpetamise jne, jne kannapöörete reas? Mida ütleb nende vene valija selle peale? Kooseluseaduse tühistamine ei ole meie "šõu", vaid nende endi valimislubadus – kes neil keelab sellest poliitilist punkti võtmast? Ei oska või?

Teiseks. Antud juhul ei oma tähtsust, kas pooldatakse või ollakse vastu kooseluseadusele, selle üle tuleb ju nagunii saalis hääletus. Kuid ükski saadik ei tohiks leppida kodukorra teadliku rikkumisega selleks, et takistada opositsioonierakonnal oma eelnõusid menetleda. Kui ei peeta kinni seitsme nädala nõudest, mida järgmiseks poliitilise omakasu või mugavuse pärast allavett lastakse? Ei saa presidenti valitud 68 häälega, noh, lepime kokku, et saame 51-ga. Tühja, lepime, et saame 35-ga. Ei saa eelarvet vastu võetud või valitsust ametisse? Tühja, eirame seadust, lepime midagi kokku, teeme kuidagi ära. Kodukorra seadus on selleks, et meil kõigil oleks teada mängureeglid ja et ka opositsioon saaks elada. Kui seda ühes küsimuses teadlikult rikkuda kavatsetakse, siis ei ole meil ei parlamentarismi ega demokraatiat, on farss või teesklus.

Kolmandaks. Ikka ja jälle tekib küsimus, et mis kuradi värk selle kooseluseadusega on, et selle seaduse puhul võib kõikidest kirjutatud ja kirjutamata reeglitest üle sõita nii, et silm ka ei pilgu. Ma siiamaani ei saa aru.

Neljandaks. Kui see plaanis olev seaduserikkumine läbi läheb, vastutab selle eest Keskerakond, kes on teinud salasobingu refikatega. Sellel on väga selge tähendus valimistejärgsete poliitiliste vangerduste seisukohalt.