Pressindoukogu
Parnu mnt 67a
10134 Tallinn

KAEBUS

Po6rdume Pressindukogu poole seonduvalt 30. detsembril 2020 Eesti Paevalehes ja Delfis avaldatud Oliver
Kundi artikliga, mis kannab pealkirja ,, Kuidas ehitatakse uusi SAPTK-e ja Objektiive: juhtimine
Prantsusmaalt, raha Poolast®, ent mida esitleti Delfis ka pealkirjaga “Varro Vooglaiu Objektiiv on osa
aarmuskatoliiklikust vorgustikust: juhtimine Prantsusmaalt, raha Poolast. Katoliku Kirik taunib inimeste
vihale dssitamist” ja alapealkirjaga “Raha liilkumise paljastab mahukas rahvusvaheline uuring”. Palume
Pressindukogul tuvastada osutatud artikli avaldamisega toime pandud Eesti Ajakirjanduseetika Koodeksi
rikkumised. Kaebust pohjendame alljargnevalt.

(1) Artikli Delfis esitatud pealkirjas kasutatud viljend “Varro Vooglaiu Objektiiv” eksitab lugejaid. Portaali
t66d juhib peatoimetaja Markus Jarvi, kelle suhtes mina ei ole mingiski méttes (ei Objektiivi toimetuses
ega ka SAPTK juhtkonnas) iilimuslikul positsioonil. Uhemétteliselt vale on nimetada Objektiivi Varro
Vooglaiu portaaliks. Artikkel ei too vilja tihtki fakti, millest voiks jareldada, nagu juhataksin ma
Objektiivi to6d varjatud viisil.

Rikutud on Eesti Ajakirjanduseetika Koodeksi punkti 1.4., kus on sdtestatud: “Ajakirjandusorganisatsioon
kannab hoolt selle eest, et ei ilmuks ebatdipne, moonutatud voéi eksitav informatsioon.” Samuti koodeksi
punkti 4.11.: “Fotod, fotode allkirjad, pealkirjad, juhtlaused ega saatetutvustused ei voi auditooriumi
eksitada.”

(2) Artikli Delfis esitatud pealkirjas on kirjutatud, nagu tauniks katoliku kirik SAPTK poolset inimeste vihale
assitamist (“Katoliku kirik taunib inimeste vihale dssitamist”). Sama siitidistust on korratud artiklis
vahepealkirja all “Katoliku Kirik: taunime, kui inimesi dssitatakse iiles vihale”. Tegelikult on vahendatud
mitte katoliku kiriku, vaid Marge Paasi isiklikke seisukohti.

Et tegu on mitte katoliku kiriku, vaid Marge Paasi isiklike seisukohtadega, seda on kinnitanud piiskop
Philippe Jourdan isiklikult, kirjutades otsesonu nii: “Keegi ei ole p66rdunud, suuliselt ega kirjalikult,
minu poole selliste kiisimustega ega sooviga intervjuud teha sel teemal. Sain teada, et tegemist oli

SA Perekonna ja Traditsiooni Kaitseks www.saptk.ee
Roosikrantsi 7-3a +3726801 290
10119 Tallinn info@saptk.ee


https://epl.delfi.ee/artikkel/92111933/kuidas-ehitatakse-uusi-saptk-e-ja-objektiive-juhtimine-prantsusmaalt-raha-poolast

telefonikonega, millele inimene vastas, kohati tisna emotsionaalselt. Ajakirjanik itles talle, et teda huvitab
mitte kiriku seisukoht, vaid see mida tema kui tavaline koguduse liige sellest arvab. Seega, on selge, et see
on tema isiklik arvamus.”

Samuti on 31. detsembril 2020 avaldatud katoliku kiriku kodulehel seda sama selgitav teade, kus seisab:
“Seoses kolmapdeval, 30. detsembril 2020 Eesti Pdevalehes/Delfis ilmunud artikliga tipsustame, et Marge-
Marie Paasi poolt ajakirjanikule antud telefoni kommentaaris on tegemist isikliku, mitte kiriku
seisukohaga.”

Rikutud on Eesti Ajakirjanduseetika Koodeksi punkti 1.4., kus on sdtestatud: “Ajakirjandusorganisatsioon
kannab hoolt selle eest, et ei ilmuks ebatipne, moonutatud voéi eksitav informatsioon.”

(3) Artikli Delfis esitatud pealkirjas osutatu, nagu ldhtuks Objektiivi juhtimine Prantsusmaalt, raha Poolast,
on selgelt vale. Mitte mingit juhtimist ei ole mitte kunagi Prantsusmaalt lahtunud (ei formaalselt ega
materiaalselt) — absoluutselt mitte {ihtegi otsust ei ole kusagilt Prantsusmaalt SAPTK t66s meile ette
kirjutatud ega isegi mingis suunas mojutatud. Seda kinnitas otsesonu artikli autorile ka Objektiivi
peatoimetaja Markus Jarvi 28. detsembril 2020 saadetud kirjas: “Objektiiv on iseseisev uudiste- ja
arvamusportaal, mille toimetuslikud otsused tehakse peatoimetaja poolt voi selguvad iiksikud kiisimused
ja rohuasetused toimetuse viikese kolleegiumi aruteludes. Voin Objektiivi iihe rajaja, toimetaja ja tdnase
peatoimetajana kinnitada, et meie Poola kolleegid pole mitte kunagi mitte iithtegi toimetuslikku otsust
mojutanud ega isegi mitte piitidnud seda teha. Alates Zanritest, nagu saated “Fookuses” ja
nadalakommentaar, kuni uute saadete, autoriteni ja temaatiliste rohuasetusteni vilja, on tegu toimetuse
iseseisvate valikute tulemusega.”

Poolakatelt (Piotr Skarga tihingult) Objektiivile saadud rahaline toetus jaab aga aastate taha ning oli ka
siis SAPTK eelarves marginaalse tahtsusega — ainuke rahaline toetus laekus nende poolt Objektiivile
2016. aasta kevadkampaania raames summas 13 000 eurot, mis moodustas sellisena vihem kui 5%
SAPTK sama aasta sissetulekutest.

Eksitav on ka artikli Delfis esitatud alapealkirjas osutatu, nagu oleks mingi mahuka rahvusvahelise
uuringuga paljastatud mingi SAPTKga seotud raha litkumine — midagi sellist artiklis avaldatud ja
toenditega pohistatud ei ole. (Vt Seletav Sonaraamat: paljastama — 2. midagi salajast, varjatut avalikkuse
ette, pdevavalgele tooma.) Just sama moodi on lugejaid eksitav artikli pealkirjast ja koondldigust alates
loodud ettekujutus, nagu saaks mitte ainult Objektiiv, vaid ka SAPTK iildiselt Poolast suurt rahalist
toetust. Niisugust jarelduse pohistamiseks ei ole artiklis tihtegi fakti paljastatud. Seda, et Piotr Skarga
tihing aitas oskusteabe ja ka rahalise toetusega algusaastatel (2012-2013) SAPTK t66 kdima saada ning et
2016. aastal tehti ka Objektiivi kampaania raames {iks (eelnevalt osutatud) annetus, oleme korduvalt ka
varem avalikult kinnitanud.! Samuti on see kajastunud meie majandusaasta aruannetest. Kirjutades
sellest, kuidas Piotr Skarga ithing on toetanud teiste organisatsioonide t60d teistes riikides, on piiiitud
luua toele mittevastavat muljet, nagu avaldataks ka SAPTK toetamise kohta mingeid paljastusi.

Rikutud on Eesti Ajakirjanduseetika Koodeksi punkti 1.4., kus on sdtestatud: “Ajakirjandusorganisatsioon
kannab hoolt selle eest, et ei ilmuks ebatipne, moonutatud voéi eksitav informatsioon.” Samuti koodeksi
punkti 4.1.: “Uudised, arvamused ja oletused olgu selgelt eristatavad. Uudismaterjal pohinegu toestataval ja
toenditega tagatud faktilisel informatsioonil.”

1 Vt nt “Varro Vooglaid: ajakirjandusliku karistusoperatsiooni musternaide’, 28.07.2014, kittesaadav aadressil https://
www.err.ee/517067/varro-vooglaid-ajakirjandusliku-karistusoperatsiooni-musternaide; “Juhtkiri: Eesti Paevaleht —
valetajad’, 17.08.2017, kittesaadav aadressil https://objektiiv.ee/juhtkiri-eesti-paevaleht-valetajad/



https://www.err.ee/517067/varro-vooglaid-ajakirjandusliku-karistusoperatsiooni-musternaide
https://www.err.ee/517067/varro-vooglaid-ajakirjandusliku-karistusoperatsiooni-musternaide

(4)

()

(6)

SAPTK ja Objektiivi labiv tembeldamine “fundamentaalseks”, “radikaalseks”, “4armuslikuks”,
“ultrakatoliiklikuks” jne nditab &ra artikli tildise vaenuliku hoiaku ja eesmérgi kujundada meie tegevusest
halvustavate siltide kiilge kleepimise teel voimalikult eemaletéukav mulje. Kindlasti ei ole selline
sildistamine kohane uudise formaadile, aga sellest hoolimata esitleb EPL/Delfi artiklit uudisena (vt
ekraanitommist). Ilmselgelt on nimetatud siltide ndol tegemist teksti autori isiklike ja seejuures
argumentidega pohistamata hinnangutega, mis uudisesse ei peaks kuuluma.

Rikutud on Eesti Ajakirjanduseetika koodeksi punkt 4.1., kus on sditestatud: ,Uudised, arvamused ja
oletused olgu selgelt eristatavad.”

Artiklis kirjutatakse, et SAPTK saadab posti teel vilja materjale, mis on Poolas, Leedus, Slovakkias,
Horvaatias ja mitmetes teistes riikides saadetavate materjalidega “4ravahetamiseni sarnased”. See vdide on
otseselt vale. Oleme koik oma kampaaniad otsast 16puni ise teostanud (nii sisuliselt kui ka vormiliselt).
Artikkel ei esita ,dravahetamiseni sarnaste” materjalide tdpsemaid vordlevaid kirjeldusi ega fotosid (ega
saagi esitada, sest nagu juba 6eldud, ei ole midagi niisugust lihtsalt olemas). Muuseas, vddrat kuvandit
loov on ka artikli pealkirjas tehtud osutus, nagu kusagil ehitataks “uusi Objektiive”. Minule teadaolevalt
on Objektiiv nii sisult kui ka vormilt tdiesti unikaalne véljaanne ja ma ei ole teadlik ithegi sarnase
vdljaande kiivitamisest iikskoik kus maailmas.

Rikutud on Eesti Ajakirjanduseetika Koodeksi punkti 1.4., kus on sétestatud: “Ajakirjandusorganisatsioon
kannab hoolt selle eest, et ei ilmuks ebatipne, moonutatud voi eksitav informatsioon.” Samuti koodeksi
punkti 4.1.: “Uudised, arvamused ja oletused olgu selgelt eristatavad. Uudismaterjal pohinegu téestataval ja
toenditega tagatud faktilisel informatsioonil.”

Artiklis esitatud vdide “Eestis kogutud raha on [TFP organisatsioonidele] edasi annetatud kahel korral,
2016. ja 2019. aastal kokku 2500 eurot” on vale ning vastuolus sellega, mida sai 28. detsembril 2020
vastatud artikli autori vastavasisulisele kiisimusele. Artikli autor kiisis: “Kas SAPTK on tegutsemisaja
viltel toetanud teisi TFP-ga seotud {ihendusi voi katusorganisatsiooni Pro Europa Christiana?” Mina
vastasin: “Ei ole” Seega on artikli autor teadlikult ja tahtlikult esitanud vdite, mille kohta ta teab, et ma
olen selgelt kinnitanud vastupidist.

Rikutud on Eesti Ajakirjanduseetika Koodeksi punkti 1.4., kus on sétestatud: “Ajakirjandusorganisatsioon
kannab hoolt selle eest, et ei ilmuks ebatipne, moonutatud voi eksitav informatsioon.” Samuti koodeksi
punkti 4.1.: “Uudised, arvamused ja oletused olgu selgelt eristatavad. Uudismaterjal pohinegu téestataval ja
toenditega tagatud faktilisel informatsioonil.”

Koike eelnevat silmas pidades palume Pressindukogul tuvastada EPL/Delfi poolsed ajakirjanduseetika

rikkumised.

Lugupidamisega

/allkirjastatud digitaalselt/

Varro Vooglaid

Juhataja



LISA1

Kuvatdmmis, mis naitab, et EPL esitleb artiklit uudisena:

I UUDISED W“\ 30.12.2020, 08:01
Kuidas ehitatakse uusi SAPTK-e ja Objektiive: juhtimine
Prantsusmaalt, raha Poolast @ :

SAPTK pole kahe mehe taavetlik heitlus Eestile igiomaste tavade kaitseks, nagu Varro Vooglaid ja Markus
Jarvi putiavad ndidata. Tegelikult on nad osa lGlemaailmsest fundamentaalkatoliiklikust liikumisest, mille
eesmark on kirjutada vanad kiriklikud printsiibid nildisaja seadustesse ja panna inimesed nende jargi

elama. Euroopa pooramist ultrakonservatiivseks juhitakse Prantsusmaalt, ent rahastatakse Poolast, kust

vorgustiku laiendamiseks on vadlismaale saadetud kimme miljonit eurot, paljastab Eesti Pdevalehe ja
rahvusvaheliste ajakirjanike uurimus.

Oliver Kund

liver kund@ekspressmeedia.ee P f <

Kuvatommis Delfi esilehelt, mis nditab, millise pealkirjaga artiklit esitleti:

Varro Vooglaiu Objektiiv on osa
aarmuskatoliiklikust vorgustikust:
juhtimine Prantsusmaalt, raha
Poolast. Katoliku kirik taunib
inimeste vihale dssitamist (394)

| Raha liikumise paljastab mahukas
rahvusvaheline uuring

Kuvatommis artiklist, mis niitab, et artiklis omistatakse katoliku kirikule tosised stiiidistused, mis tegelikult
viljendavad Marge Paasi isiklikke hinnanguid:

Katoliku kirik: taunime, kui inimesi assitatakse iiles vihale

it

Siinne katoliku kirik y6tab SAPTK-i loojaid kuill vordsete usukaaslastena, ent ei

ndustu nende eesmarkide ega meetoditega Eesti Uihiskonna konservatiivseks
pédramisel, Gtleb katoliku kiriku pressiesindaja Marge-Marie Paas.




