Always eemaldab transaktivistide survel hügieenisidemetelt naissoo sümboli

Foto: christian.org.uk

Tuntud hügieenisidemete tootja Always otsustas transaktivistide survele järele andes eemaldada oma toodetelt naissoole viitava sümboli, et olla kaasavam oma trans- ja intersooliste klientide suhtes, kes väidetavalt samuti nende tooteid kasutavad. See on aga välja vihastanud feministid, kelle hinnangul üritatakse naisi niimoodi justkui “ära kustutada”.

Brändi emafirma Procter&Gamble teatas, et toodetelt eemaldatakse naissugu sümboliseeriv Veenuse-märk detsembri alguses ning veebruariks on nende kõikidel ülemaailmselt müüdavatel toodetel uus pakend.

Ettevõte langetas sellise otsuse pärast seda, kui 18-aastane Suurbritannia transaktivist Ben Saunders suvel Twitteris “probleemile” tähelepanu juhtis. Seejärel ütlesid Twitteris sõna sekka ka teised aktivistid.

Ben Saunders Foto: Twitter

Näiteks palus Molly Bloom ettevõttel selgitada, “miks on vajalik, et nende hügieenisidemete pakenditel oleks naissoo sümbol”, sest väidetavalt on ka mittebinaarsetel ja transinimestel vaja nende tooteid kasutada.

Sama retoorika võttis appi ka Twitteri kasutaja jocelyn, kes palus ettevõttel mõista, et maailmas on ka “transsoolisi mehi, kellel on päevad”, mistõttu oleks ta rõõmus, kui Always võtaks midagi  nende tootepakenditel oleva naissoo sümboliga ette, sest ta ei tahaks sugugi, et “ükski transmees ennast seetõttu düsfoorsena [1] tunneks”.

Ettevõte tänas jocelyn’i oma eelistuste jagamise eest, kinnitades, et nad hindavad tema südamlikke sõnu ning jagavad tema tähelepanekuid ka Always’i meeskonnaga.

Always: oleme pühendunud mitmekesisusele ja kaasamisele

“Always on üle 35 aasta seisnud naiste ja tüdrukute eest ning me kavatseme seda ka edaspidi teha. Kuid me oleme pühendunud ka mitmekesisusele ja kaasamisele ning oleme jätkuvalt teekonnal, et mõista oma kõikide kasutajate vajadusi,” teatas Procter&Gamble oma vastutulelikkusest transaktivistidele.

“Me vaatame klientide tagasisidet arvesse võttes regulaarselt üle oma tooteid, pakendeid ja nende kujundust, et tagada, et need vastaksid kõikide kasutajate vajadustele.”

Ettevõtte otsust kiitis ka Harvardi meditsiinikooli psühhiaater dr Jack Turban:

“See on suurepärane samm. Esiteks on see sümbol ebavajalik. Teiseks saadab see  transsoolistele ja mittebinaarsetele inimestele, kes neid tooteid vajavad, sõnumi, et ettevõte hindab ja toetab nende identiteeti.”

Feministid: see on katse naisi “ära kustutada”

Paljud naised ise on aga väljendanud ettevõtte otsuse üle tugevat pahameelt, leides et sellega üritatakse neid justkui “ära kustutada”.

“Naissoo sümboli eemaldamine hügieenisidemete pakendilt on põhimõtteliselt naiste olemasolu eitamine,” leiab inglise radikaalfeminist Julie Bindel. “Me liigume nüüd naiste bioloogia täieliku elimineerimise suunas. Feministid on seda naiste sümbolit kasutanud aastakümneid. See on puhas argus ja vooruse signaliseerimine nende suurettevõtete brändide poolt, kes kapituleeruvad transagenda ees.”

Naisõiguslane Maya Forstater säutsus aga, et “bioloogias tähistatakse Veenuse märgiga naissugu (ehk siis AINSAID inimesi, kes kunagi neid tooteid vajavad). See ei tähista sooidentiteeti.”

“Nüüd ei ole räpased sõnad mitte ainult “naine” ja “naissugu”, vaid ka neid tähistav sümbol. Miks on suurettevõtted nii varmad oma peamist sihtgruppi eemale tõrjuma, kohe kui mõned üksikud inimesed neile ütlevad, justnagu oleks bioloogilise naissoo tunnistamine kuidagi “mittekaasav”.”

Tema pahameel võib tuleneda ka tõsiasjast, et ta kaotas mullu oma töökoha Globaalse Arengu Keskuse (Center for Global Development) mõttekojas, kuna julges Twitteris väljendada arvamust, et transnaised ei ole tegelikult naised: “Jah, ma leian, et meessoost inimesed ei ole naised. Ma ei leia, et naiseks olemine on identiteedi või naiselike tunnete küsimus. See on bioloogiline.”

Eelnevatega liitus ka kolmas suguõde, kes kirjutas, et “naisi kustutatakse nüüd sõna otseses mõttes hügieenitoodetelt” ning küsis ettevõttelt, et “kas on veel mõni koht, kus me tohime nähtaval olla!?”

“Ma olen ostnud teie toodet alates kümnendast eluaastast. Lõpetage nende inimeste kustutamine oma tootelt, kes teie toodet kasutavad. Vastasel juhul kustutate ka minu ostujõu.”

Veel üks pahane naisterahvas lisas, et “see on Always’i poolt täielik nonsenss”: “Tõsiselt, kuhu see maailm küll niimoodi omadega jõuab, kui spetsiaalselt ja ainult naistele mõeldud toode eemaldab naissoo sümboli, kuna seda peetakse solvavaks?”

Kriitikud on heitnud ettevõttele ette veel ka marginaalse LGBT-kogukonna ees koogutamist ja järeleandmist “hullumeelsete liberaalide” nõudmistele.

Skeptitsismi on väljendanud ka ajakirjandusväljaanded nagu The Washington Times oma sellekohase uudisloo sarkastilise pealkirjaga: “Always eemaldab naissoo sümboli, kuna “mitte kõik, kellel on päevad, ei määratle end naisena”.”

Märkmed:

[1] Soodüsfooria ehk sooidentiteedi häireks nimetatakse seisundit, kus inimene pole rahul oma bioloogilise sooga, väljendab soovi olla vastassoost või isegi väidab, et ongi geenidest ja anatoomiast hoolimata hoopis vastassoo esindaja. Inimesi, kes võtavad omaks “sooidentiteedi”, mis erineb nende bioloogilisest soost, nimetatakse “transsoolisteks”.

Kui peate Objektiivi tegevust oluliseks, siis toetage seda annetusega! Annetuse vormistamine annetustelehel võtab vaid mõne hetke. Täname!