Riigisekretäri moodustatud komisjoni aruandest saime teada, et terviseameti jahelaol oli aktiivne põrandaküte ning teiste ruumidega ühine ventilatsioonisüsteem, mille kaudu puhuti jahelattu pidevalt sooja õhku. Üks kahest temperatuuriandurist asus otse jahutusseadme kõrval ning oli kalibreerimata. Nende faktide valguses võib iga füüsikaseadusi tundev inimene kahtlustada, et alates lao valmimisest aastal 2017 on eestlastele süstitud riknenud ravimeid ja vaktsiine, leiab Elver Loho.
Kuigi jaheladu peaks püsima temperatuuril 2-7 kraadi, mõõdeti põranda temperatuuriks 16-18 kraadi ning ventilatsioonisüsteemist siseneva õhu temperatuuriks 15-19 kraadi. Samuti puudus laoruumi seintel vajalik soojusisolatsioon ning muud jahelaole omased tunnused. Sisuliselt oli tegu tavalise kontoriruumiga, mille ühte seina oli paigaldatud tundmatu päritoluga ja nõuetele mitte vastav Hiina jahutusseade ning selle kõrvale kalibreerimata temperatuurisensor.
Mis on kasu jahutusseadmest väljuva õhu temperatuuri mõõtmisest, kui eemal kütavad põrand ja ventilatsioon vaktsiini- ja ravimikaste? Terviseameti "jahelaos" ladustati ka lastele mõeldud vaktsiine ja koroonavaktsiine.
Mida peaks fiaskost arvama lapsevanem, kes on viimase nelja aasta jooksul lubanud oma last vaktsineerida? Äkki müütilised lood vaktsineerimise järel tervisekahjustuse saanud Eesti lastest ei olegi "antivaxxerite" väljamõeldised?
Kuna samas laos hoiti ka koroonavaktsiine, siis äkki tuleks seni väljastatud vaktsiinipassid lugeda kehtetuks ning väljastada uued vaktsiinipassid ainult neile, kel on ette näidata hiljutine koroona-vastaste antikehade olemasolu tõestav test? Äkki meil on tegelikult nö "läbimurde-nakkusi" väga vähe ja suur osa inimesi, kes arvavad, et nad on vaktsineeritud, ei saanudki vaktsiini, vaid mingit soojaks läinud sousti, mis ei paku mitte mingit kaitset COVID-19 eest?
Banaanivabariigi tunnustega uurimiskomisjon
Kui aastal 2017 terviseameti jaheladu ehitati, oli peaministriks Jüri Ratas, terviseministriks Jevgeni Ossinovski, sotsiaalministeeriumi kantsleriks Marika Priske ja terviseameti direktoriks Tiiu Aro.
Terviseameti jahelao ülekuumenemist uurinud komisjoni kuulus aga jällegi Marika Priske ning talle väga mugaval viisil jõudis komisjon järeldusele, et vigase jahelao ehitamises ja haldamises pole süüdi ei sotsiaalministeerium ega terviseamet, vaid hoopis Riigi Kinnisvara AS.
Me elame ikka täielikus banaanivabariigis, kus kantsler ei saa oma tööga hakkama ja seejärel lööb kaasa oma valdkonnas tekkinud vigu uurivas komisjonis, mis seejärel lükkab vastutuse temalt ja temale lojaalsetelt alluvatelt minema, hoopis mujale.
Aastaid tagasi, enne terviseameti jahelao ehitamist, majutasin ma ajutiselt koduvägivalla eest põgenenud sotsiaalministeeriumi tipp-ametnikku, kes tänaseks on Eestist lahkunud ja elab uut elu välismaal. Ta kirjeldas mulle üsna avameelselt, kuidas sotsiaalministeeriumis toimub tipp-ametnike tasemel oma vürstiriigi ehitamine, kus uute töötajate palkamisel pole esmatähtis kompetents, vaid hoopis personaalne lojaalsus kantslerile.
Vürstinna Priske personalipoliitika tulemusel on sotsiaalministeeriumi haldusala degenereerunud täiesti saamatuks ja juhitamatuks seapesaks, kus ei saada hakkama isegi elementaarsetele nõuetele vastava jahelao ehitamise ja haldamisega.
Süsteemne riiklik ükskõiksus meie kõigi ohutuse tagamisel
Raportist selgub ka, et kuigi aastate jooksul on nii terviseameti töötajad kui ka hooldustehnikud juhtinud korduvalt tähelepanu jahelao defektidele, on nendesse tähelepanekutesse suhtutud täiesti ükskõikselt ning piirdutud vaid pisiparandustega.
See ei üllata mind karvavõrdki ja samasugune ükskõikne suhtumine kergesti riknevate kaupade ohutusse on Eesti Vabariigis täiesti tavaline ja levinud nähtus.
Näiteks mõni kuu tagasi saabus mulle Selveri kulleriga suitsukala, mida koheselt sööma asudes sain ma väga raskekujulise toidumürgituse. Paar nädalat hiljem järgmiselt Selveri kullerilt uut kaupa vastu võttes küsisin ma temalt, et kas probleemid jahutusseadmetega on tavalised ning ta kirjeldas mulle detailselt, et tõepoolest on säärased probleemid täiesti tavalised.
Tema sõnul unustavad kullerid vahel hommikul kaubiku jahutusseadme käima panna ning kui jahutusseade rikki läheb, siis automaatsed teavitused ei tööta ning tema isiklikult pidi kirjutama kurja kirja Selverile, kus nõudis, et tema kaubiku katki läinud jahutusseade tuleb korda teha, sest muidu ta ei suuda tagada klientidele toidukaupade ohutust.
Edastasin kullerilt saadud info põllumajandus- ja toiduametile, mille peaspetsialist Marii-Heleen Juks vastas mulle, et nemad ei hakka Selveri kaubikute jahutussüsteeme kontrollima, sest nad juba teevad pistelisi kontrolle Selveri külmlettidele ja seal on siiani kõik korras olnud. Mis on ühist külmlettidel ja kaubikutel jäi minule selgusetuks.
Süstida tohib ainult lihasesse
Koroona-pandeemia parema mõistmise eesmärgil vaatan regulaarselt YouTube'ist Dr. John Campbelli ülevaateid uusimast koroona-teadusest. Tegu pole vandenõuteoreetikuga, vaid peavoolu-teaduse esindaja ja tutvustajaga, kelle YouTube'i kanalil on üle miljoni tellija.
4ndal augustil ilmunud videos pealkirjaga "Expensive vaccinations for the young" (Kallid vaktsiinid noortele – toim.) juhib Dr. Campbell tähelepanu ühele olulisele puudujäägile vaktsiinide süstimise protokollis.
Tänapäeva uudsed mRNA-vaktsiinid on mõeldud süstimiseks ainult lihasesse, kuid lihase vahel asuvad peened veresooned. Kuidas garanteerida, et vaktsiinivedelik satub tõesti lihasesse, mitte ei lähe kogemata pisikesse veresoonde ja sealt edasi vereringesse?
Rahvusvahelised standardid soovitavad selleks süstimiskoha aspireerimist ehk pärast nõela sisestamist lihasesse tuleb süstla kolbi tõmmata tagasi, tekitades niimoodi süstlasse vaakumi 5-10 sekundiks. Kui seejärel ilmub süstlasse veri, läks nõel kogemata veresoonde ning süstal koos sisuga tuleb ära visata ja proovida uuesti.
Uurisin mitmelt Eesti arstilt, kas Eestis vaktsiine süstides aspireeritakse või mitte ja nad kõik vastasid nagu ühest suust, et neile on õpetatud, et aspireerimine pole vajalik, kuna tõenäosus kogemata verre süstida on üsna väike (Objektiiviga konsulteerinud arsti sõnul on aspireerimine siiski tavapärane praktika – toim.).
Säärane õpetus võib olla täiesti korrektne klassikaliste "passiivsete" vaktsiinidega, mis sisaldavad endas vaid ohutuks tehtud haigustekitajat, aga tänapäeva "aktiivsed" mRNA-vaktsiinid hõivavad esimesed ettejuhtuvad rakud ning panevad need tootma viiruse ogavalku. Kui selline protsess toimub käe deltalihases, pole hullu midagi, tekib väike kohalik põletik ja inimene saab immuunsuse. Dr. Campbell aga muretseb, et kui kogemata süstida sellist vaktsiini vereringesse, võib vaktsiinis sisalduv mRNA hõivata suvalisi rakke suvalistes kohtades, põhjustades näiteks põletikulisi protsesse südamelihases.
Erinevad südamelihase põletiku vormid (perikardiit, müokardiit) on üsna levinud kõrvalmõju tänastel vaktsiinidel, eriti teismelistel poistel, kelle lihased on kasvamas ja kel on seetõttu lihaste vahel rohkem veresooni. Dr. Campbelli hinnangul on vaktsiinide vale süstimine rahvusvaheline probleem ning võib olla paljude kõrvalmõjude põhjuseks.
Kuidas ravida ebakompetentsust sotsiaalministeeriumi haldusalas?
Terviseameti jahelao uskumatu fiasko on kõige selgem näide totaalsest ebakompetentsusest, mis on vältimatu tulemus iga kord, kui kantslerid hakkavad ehitama personaalsel lojaalsusel põhinevaid vürstiriike.
Süsteemne ükskõiksus ja ebakompetents terviseametis on arenenud niivõrd kaugele, et hoolimata korduvast probleemidele tähelepanu juhtimisest nii hooldustehnikute kui ka töötajate poolt nelja aasta jooksul ei suutnud organisatsioon aru saada probleemi tõsidusest.
Mitte keegi ei haaranud odavat termokaamerat, et kontrollida põranda, ventilatsiooni ja ladustatud ravimite tegelikke temperatuure. Mitte keegi ei saanud aru, et põrandaküte ja sooja õhu puhumine jahelattu võivad tekitada probleeme ravimite ja vaktsiinide ohutusega. Mitte keegi ei mõistnud, et temperatuurisensori paigaldamine otse jahutusseadme kõrvale võib anda eksitavaid mõõtmistulemusi.
Siin ei ole enam küsimus selles kas terviseameti juht peaks tagasi astuma või kas tervisevaldkonna minister peaks tagasi astuma. Kogu valitsus peab tagasi astuma.
Me vajame erakorralisi valimisi ja seejärel vähemalt sotsiaalministeeriumi haldusala puhastamist senistest korrumpeerunud ametnikest. Me peame alustama uue ametkonna moodustamist täielikust nullist.
Seniste ametnike loodud ja personaalsele lojaalsusele ehitatud vürstiriigid tuleb purustada. Nende teket tuleb tagantjärgi uurida ja uurimistulemused avalikustada. Suurimad mõjuvõimu kuritarvitajad tuleb vangi panna selleks, et taastada eestlaste usaldus nii riigi kui ka vaktsiinide vastu. Sellest protsessist saab valus, aga vajalik õppetund kogu meie süvariigile.