Tervise Arengu Instituudi juhusuhteid propageeriv kummikampaania peegeldab kultuuri raskekujulist allakäiku, tõdevad saates “Fookuses” Markus Järvi ja Varro Vooglaid.

Sotsiaalministeeriumi allasutusena tegutseva Tervise Arengu Instituudi kampaania, mis on väidetavalt mõeldud suguhaiguste leviku tõkestamiseks, esitleb juhusuhteid igati normaalse ja heaks kiidetavana, toonitades üksnes, et neisse astudes tasuks kasutada kondoomi.

Kampaaniat rahastatakse riigieelarvest ning selle eelarveks on 49 517 eurot.

Perioodil 2011–2017 kulutas TAI sarnastele kampaaniatele kokku ligi miljon eurot Eesti ja teiste Euroopa Liidu maade maksumaksjate raha. 2018. aastal kulutati riigieelarvest lisaks 109 554 eurot. Toonase kampaaniaga kutsuti eestlasi üles tegema juhusuhetes kondoomi kasutamisega Eesti Vabariigile juubelikingitust.

“Jäin kogu seda asja vaadates mõtlema, et kui kaugele võib ulatuda inimeste võime kõik ülev maani ära labastada. Seksuaalsus, mis on tohutult ülev ja lausa sakraalsuse sfääri kuuluv, on kultuurilise allakäigu raames lihtsalt totaalselt ära labastatud ning ühes sellega on maha tallatud ka arusaamine inimesest kui kõrge väärikusega olendist,” märgib Järvi, kommenteerides TAI kampaaniaklippe.

Vooglaid ja Järvi avaldavad saates imestust, et kuigi juhusuhete propageerimiseks on juba aastaid kulutatud tohututes summades maksumaksjate raha, ei ole ei Tervise Arengu Instituut ega ükski teine valitsusasutus teadaolevalt mitte kunagi korraldanud mitte ühtegi kampaaniat, mis tõstaks esile perekondlikke väärtusi, nagu elukestev abielu, abieluline truudus, avatus lastele ja lasterohkus jms.

Saate lõpus jääb kõlama üleskutse konservatiividele valitsuses korraldada vastupidise sõnumiga avalikke kampaaniaid, mis oleks oma mastaabilt Tervise Arengu Instituudi kampaaniatega vähemalt võrdsed.