Hispaania rongitootja "Talgo". Foto: Scanpix

Hispaania julgeolekuteenistuse survel keelas riigi valitsus müüa kiirronge tootvat ettevõtet „Talgo" Ungari konsortsiumile „Ganz-Mávag", teatas 28. augustil 2024 Ungari internetiväljaanne „Portfolio".

Julgeolekuteenistus CNI nägi ohtu „Ganz-Mávagi" sidemetes Venemaa ettevõttega „Transmashholding". CNI pelgas, et Venemaa kätte võib sattuda oskusteave „Talgo" ehitatavate rongide kohta, mis suudavad sõita eri rööpmelaiusega raudteel.

Kuna Euroopa rööpmelaius on Venemaa omast kitsam, siis kardeti, et vastava oskusteabe hankimise järel suudaks Venemaa ehitada hõlpsalt selliseid ronge, millega saab sõita eri rööpmelaiusega raudteel.

Hispaania majandusministeeriumi asjaomases pressiteates 27. augustist öeldaksegi, et kõnealune ostu-müügitehing jääb ära julgeolekukaalutlustel. „Portfolio" teatas sellest veel samal päeval.

Portfolio" juhib tähelepanu asjaolule, et Hispaania osapool hakkas asjaga venitama juba peaaegu algusest peale.

Esimesed teated „Talgo" võimalikust müükipanekust jõudsid ajakirjandusse 2023. aasta novembris. Tänavu märtsis tegi „Ganz-Mávag" ostupakkumise: 619 miljonit eurot „Talgo" ainuomanikuks saamise eest. (Esindatud oli ka Ungari riik, kuna konsortsiumi „Ganz-Mávag" liige on ka Ungari riiklik fond „Corvinus".)

„Ungarlastel õnnestus küll ruttu kokkuleppele jõuda „Talgo" võlausaldajatega, kuid võimalik tehing kutsus Hispaanias peagi esile tõsise vastuseisu," meenutab „Portfolio". Näiteks Hispaania transpordiminister Óscar Puente lubas, et tehakse kõik selleks, et ungarlaste ostupakkumine tagasi lükata. Põhjuseks tõi ta Vene ja Ungari vahelised tihedad suhted.

Hispaania väärtpaberi- ja börsikomisjon CNMV nõudis ungarlastelt üha uusi ja uusi dokumente. Lisaks pikendati korduvalt ostupakkumiste laekumistähtaega, kuna loodeti, et „Ganz-Mávagi" kõrval teeb ostupakkumise veel mõni välisettevõte. 

Esialgu oli juttu sellest, et ungarlaste konkurendiks võib kerkida Šveitsi firma „Stadler Rail", kuid seejärel need jutud vaibusid, kuna too ei ilmutanud ostuhuvi. Seejärel oli võimaliku ostjana juttu „Škodast". Tšehhi firma tõepoolest teatas oma ostusoovist, ent jättis summa täpsustamata. Kui siis CNMV seadis „Škoda" valiku ette – kas teha „Ganz-Mávagist" parem pakkumine või loobuda oma ostusoovist –, otsustas „Škoda" loobuda.

„Škoda" loobumise järel ei toimunud „Talgo" müügi asjus kaks kuud midagi, kuni viimaks Hispaania valitsus otsustas teatada oma müügikeelust. 

Sel teatel oli „Talgole" kahjulik mõju. Kui „Talgo" mullu novembris teatas, et teda soovib osta üks Ungari konsortsium, siis kasvas „Talgo" aktsiate väärtus Hispaania börsil kohe ligemale 18 protsenti.

Seevastu kohe pärast valitsuse müügikeelu-otsust langes „Talgo" aktsia väärtus nii hüppeliselt, et sellega kauplemine Hispaania börsil tuli üldse peatada.

Mõne tunni möödudes see küll taastati, kuid aktsia kurss oli endiselt märkimisväärses languses, käies vahepeal ära madalamalgi tasemel kui oli olnud enne eelmainitud teadet mullu 16. novembril.

Uut ostjat pole „Talgole" hetkeseisuga veel leitud.

Toimetas Tõnu Kalvet