Itaalia, riik mis on jätkuvalt üks Euroopa suurimaid majandusi ning autoturgusid, on taotlemas Euroopa Liidu rohepöörde kavade läbivaatamist, mis keelaksid Euroopa Liidus uute sisepõlemismootoriga autode müügi täielikult alates 2035. aastast.
Itaalia ja Tšehhi Vabariik on kutsunud ühiselt Euroopa Liidu ametnikke vaatama üle sisepõlemismootorite keelustamise direktiivi jõustamise ajakava. Samuti kutsuvad kaks liikmesriiki liitu aktsepteerima „laiemat valikut", mis puudutab võimalikke alternatiivseid lahendusi peale üksnes akutoitel töötavate elektriautode ja vesinikkütusel töötavate autode.
Itaalia on seisukohal, et Euroopa Liidu poliitika peaks keskenduma Euroopa autotööstuse konkurentsivõimele, mis on viimastel aastatel olnud üha suuremates raskustes.
„Autotööstus on hetkel kriitilises seisus, kuna tal seisavad ees märkimisväärsed probleemid seoses tootmise, tööhõive ja ülemaailmse konkurentsiga, mis nõuavad kiireid ja kooskõlastatud meetmeid kogu EL-i tasandil," seisab dokumendi eelnõus.
Oktoobris hoiatas Saksamaa autotööstuse hiiglane BMW, et bensiini- ja diiselmootoriga autode müügi keelustamine Euroopa Liidus alates 2035. aastast ei ole „enam realistlik", kuna Euroopa autotööstus hakkab BMW hinnangul sellise keelu rakendamisega „massiliselt kokku kuivama".
Euroopa autotootjad on juba praegu hädas elektriautode müügiga, kuna paljudes riikides on riiklikud subsiidiumid elektriautode soetamiseks lõppemas ning Hiina odavate sõidukite tootjad on üha jõulisemalt turule sisenemas.
Möödunud aastal kiitsid liikmesriigid heaks uue heitmekoguste määruse, mille kohaselt lõpetab blokk uute süsinikdioksiidi heitmeid tekitavate sõidukite ja kaubikute müügi 2035. aastal.
Tegemist on määrusega, mis BMW tegevjuhi Oliver Zipse sõnul annab löögi Euroopa autotööstuse südamesse. Zipse sõnul tähendaks eurodirektiivi vastuvõtmine suure osa Euroopa autotööstuse surma.
Toimetas Adrian Bachmann