Ajaloolane Lauri Vahtre räägib Objektiivile antud intervjuus vasakliberaalsest mõtteviisist ja selle puudustest ning annab omapoolse kommentaari IRL-i konverentsile "Isamaa 2.0", mille käigus seati sihte Eestile ja mõtestati lahti IRL-i positsioone.
Lauri Vahtre on olnud üks neid IRL-i liikmeid, kes on häälekalt kritiseerinud üleüldist vasakliberaalset tonaalsust. "Vasakliberaalsuse juures häirib mind kõige rohkem seostamatus tegeliku eluga. Tegemist on ideoloogiaga, mis põhineb soovmõtlemisel," nendib Vahtre.
Ajaloolase sõnul on vasakliberaalse ideoloogia aluseks marksism, mis omakorda põhineb valel arusaamal, kes on inimene. "Sellisel ebaadekvaatsel ideoloogial on kalduvus või oht kujuneda kurjaks ja inimvaenulikuks ning hakata inimest ümber tegema seal, kus seda tegelikult võimalik ei ole," ütleb Vahtre.
Lauri Vahtre kommenteerib ka IRL-i suurüritust "Isamaa 2.0", mille ta leiab olevat pühendunud kesktee otsingutele. "On hirmus vaadata, kuidas arvamused ja inimesed jagunevad kahte lehte ja polariseeruvad," arvab Vahtre, kes näeb eestlaseks saamist eelkõige kultuurilise protsessina.
Kuidas oleks pidanud käituma Kölni ja Pariisi sündmuste keerises Saksamaa ja Prantsusmaa võimud? Lauri Vahtre hinnangul oleks pidanuid eelkõige tegema nii, et neid sündmusi poleks üldse toimunud.
"Hoiatajaid on olnud küll, kaasa arvatud mina ise. Aastakümneid on räägitud, et kui pilduda põlevaid tikke bensiinitünni, siis ükskord käib pauk ja selles pole mõtet süüdistada ei tikke ega bensiini. On lihtsalt teatud mikstuurid, mis plahvatavad ja see polegi õieti kellegi süü. Neid olukordi lihtsalt ei tule tekitada," ütleb Vahtre, kelle hinnangul reageerisid prantslased võrdlemisi adekvaatselt ning isegi sakslastel hakkab tema sõnul mõistus pähe tulema.
Vahtre arvates tuleb paika panna selged reeglid, mis alustel saab Euroopa põgenikke vastu võtta: "Ka kõige külalislahkemas kodus ei kesta külalislahkus enam edasi, kui külaline hakkab peremeest mängima. See on lihtne ja inimlik tõde, mida vasakliberalism keeldub tunnistamast," tõdeb Vahtre.