Tesla Optimus Gen2 robot Foto: Tesla/Benj Edwards

Ettevõtja Elon Muski sõnul toob Tesla 2026. aastal turule inimese vormiga roboti, mille suutlikkuse ja hinna vahekord on selline, et "kõik tahavad seda".

Tesla arendab humanoid-robotit Optimus. Kui inimese käel on 27 vabaduse astet, siis Optimuse viie "sõrmega" käpal on neid 22. See saab näiteks kenasti hakkama munade käitlemisega. Oskab kõndida treppidest üles-alla ja stepp– ning Trumpi-tantsu. Vajadusel ajab omanikuga juttu. Selle tekitatud hääled – välja arvatud kõne, mis on kuskil 60 detsibelli – jäävad 40 dB juurde (vaiksem kui keskmine külmkapp).

Optimuse kasutusvaldkonnana nähakse nii tööstust (nt liinitööd, kiirtoidurestoranid) kui täitmas koduabilise ülesandeid (nt oskab koristada, teha süüa ja jooke kallata). 

Optimus jõuab turule lubaduste kohaselt 2026. aastal ja selle hind jääb väidetavalt 22–27 tuhande euro juurde.

Optimus jagab väidetavalt ühist autonoomse tehisaru ja kaamerate platvormi Tesla robottaksoga. Viimane on kaheistmeline ilma juhi ja roolita, täis-isesõitev (full self-driving; FSD, sõiduotsuseid langetab auto aru iseseisvalt) takso, mis hakkab alates juunist teenindama Texase osariigi pealinna Austini inimesi.

FSD kohta räägib Musk, mis käib tõenäoliselt ka Optimuse kohta: "Tesla üleüldise isesõidu lahendus on [võrreldes Waymo ja teiste erinevatele anduritele toetuvate isesõidu lahendustega] lõpuks palju-palju jõulisem. Tesla tarkvara on puhas tehisaru ja kaamerad." Lühidalt tähendab see, et Tesla autode ja robotite raalid ning kaamerad on nii võimekad, et oskavad langetada otsuseid iseseisvalt. Lisaks senistele tehisaru-treenimise ja käitamise serveriparkidele ehitab Muski xAI Texase Giga linnakusse teist – väljakutsuva nimega Cortex 2.0 –  kunstmõistuse tehast. (Korteks on inimese aju koor, mis on teadlaste hinnangul seotud mõtlemisega.) 

Nii nagu tehisaru õpib igast päringust, õpivad Optimused igast tegevusest ja nende tarkvara uuendatakse regulaarselt, tõnäoliselt üle Starlinki. 

Võimed, mida Optimuse puhul lubatakse, paistavad ulmelisena, kuid seda olid kümme-viisteist aastat tagasi korduvkasutatavad kosmoseraketid, laiatarbe lairiba kosmoseinternet ja -tehisaru ning päriselt isesõitvad autod.

Nii nagu autode puhul, osutab Musk, et katsemudelite ehitamine on võrreldes seeriatootmisega, mis tagab püsikvaliteedi, lihtne. 

Toimetas Karol Kallas