Ühendkuningriigi lennukimootoreid ja superluksusautosid tootev tehnoloogiaettevõte Rolls-Royce on astunud hulga riikide valitsuste ja iduettevõtete sekka, mis kõik üritavad turule tuua väikeseid moodul(tuuma)reaktorid.
Moodul väike(tuuma)reaktorid (nuclear small modular reactors; VMR) on tänase energiasektori üks suurtest (lähi)tulevikulootustest, mis lubab senisest märgatavalt turvalisemat tuumaenergiat, kirjutab Popular Mechanics.
Rolls-Royce (RR) väidab, et nende VMR-ide ehitus nõuab vaid ühe kümnendiku tavalise suure tuumajaama poolt hõlvatavast alast. Survestatud vesireaktorid on ümbritsetud mitme tugeva turvakihiga ja see on märgatavalt väiksem tavatuumajaama reaktoripinnast. Reaktor on püstiasendis, mille tõttu gravitatsioon aitab kuuma ja külma vett ringi ajada. Vaatamata oma märgatavalt väiksemale suurusele toodab reaktor 450 megavatti (MW) energiat. Võrdluseks uue Olkiluoto tuumajaama ühe reaktori võimsus on 890 MW ja Eesti Energia Auvere elektrijaama võimsus on 300 MW.
Alates 19. sajandi lõpust on RR tootnud elektroonikat ja erinevaid masinaid – sealhulgas mootoreid lennukitele, autodele ja laevadele. Autoäri, kus RR valmistab käsitsi eriti luksuslikke autosid, on ainult firma eksperimentaalse tehnoloogia jäämäe veepealne osa, mis ulatub rohkem kui saja aasta taha.
RR üritab ehitada Ühendkuningriiki rea VMR tehnoloogial põhinevaid uusi tuumareaktoreid. Ettevõtte sõnul on nende lähenemine VMR-idele motiveeritud kogemusest, kuidas asjade moodulitest tootmine aitab säästa hulga raha ja materjale. RR lubab, et kui Ühendkuningriigi viimased tänased tuumajaamad pannakse kinni 2030. aastal, siis nende VMR-id on valdkonnas esirinnas.
Võttes aluseks ennustava käitumisega, suhteliselt mobiilsed tuumareaktorid, saavad tootjad lubada VMR jaamadele enne ehitamist kindla hinna ja selle tõttu saab ka ennustada, kui palju hakkab maksma neis toodetav elekter, väidab RR.
Esimesed kaks kohta, kuhu uued reaktorid tahetakse ehitada, on Põhja-Inglismaal ja Walesis. Üks neist on lõputult veninud tuumaprojekt ja teine seisma pandud tuumajaam. Mingis mõttes on uute reaktorite näol tegemist "kiirema tähelaeva" kaasusega: kunagi ammu alustatud hiidtuumaprojektid on nii keerukad lõpetada ja kulud muudkui kasvavad, et uued tegijad ületavad nende eesmärke palju kiiremini ja odavamalt.
RR lubab, et mitut reaktorit korraga ehitades säästab võrreldes traditsioonilise hiidprojektiga raha ja lisakulusid. See omakorda võimaldab panna paika täpse nelja aastase programmi, alates esimestest betoonitöödest kuni lõpliku käivitamiseni. Sellest viissada päeva käib moodulite kokkupanemise töö objektil.
Ühendkuningriigis on seni kõige lühem tuumareaktori ehitamise aeg olnud kaheksa ja pikim kakskümmend aastat. Olkiluoto jaama on ehitatud alates 2005. aastast ja viimane valmimisaja lubadus on 2021. aastaks.
Toimetas Karol Kallas