The New York Times. Foto: Hadrian/Bigstockphoto.com

Üks esimesi valdkondi, mis pidi kunstteadvusega rängalt pihta saama, on ajakirjandus. Praktika näitab seni siiski, et tehisaru ajakirjanikku asendada ei oska.

Tehnoloogia- ja teadusuudiste portaal Futurism leidis, et mitu Ameerika Ühendriikide tuntud spordiajakirja Sports Illustrated autorit on olemas ainult ajakirja lehekülgedel.

Üheks autoriks oli Drew Ortiz. "Drew on suure osa oma elust veetnud õues ja ta räägib vaimustusega teile lõppematust reast toodetest, mis aitavad teil looduses hakkama saada. Tänapäeval läheb harva mööda mõni nädalavahetus, kui Drew ei ole telkimas, matkamas või lihtsalt oma vanemate talus," kirjutatakse Sport Illustratedis tema kohta.

Peale Sports Illustratedi lehekülgede sellist inimest, nagu Drew Ortiz, olemas ei ole. Tal pole sotsiaalmeedia kontot, ta pole avaldanud kuskil mujal ühtegi artiklit ja peale kõige muu müüakse tema nägu tehisaru loodud nägude leheküljel, kus seda kirjeldatakse "tagasihoidliku välimusega valge nooremapoolne täiskasvanud mees, kellel on lühikesed pruunid juuksed ja sinised silmad".  

Ühe inimese sõnul, kes aitas väidetavalt tehisaru ajakirjanike tekitamisele Sport Illustratedis kaasa, on selliseid "autoreid" ajakirjas mitu.

Tehisaru kirjutatud jutud kipuvad tihti jätma mulje, nagu need oleks kirjutatud mõne tulnuka poolt. Ühes Ortizi artiklis näiteks hoiatatakse: "Võrkpalli mängima õppimine võib olla natukene keeruline, seda eriti juhul, kui pole palli, millega mängimist harjutada."

Teine Sport Illustratedi kunstteadvuse ajakirjanike loomisega tegelenud inimene kinnitas Futurismi ajakirjanikule, et nii võltsajakirjanike nägude kui suure osa nende nime all avaldatud sisu taga on tehisaru. 

Peale seda kui ajakirjanik pöördus Sport Illustratedi kirjastaja Arena Groupi poole, kadusid tehisaru loodud ajakirjanikud ilma selgitusteta ajakirja võrgulehelt.

Hiljem süüdistas Arena Groupi kõneisik tehisaru saamatus sisus alltöövõtjat AdVon Commerce'it.

Sports Illustratedi põrunud tehisaru avantüür osutab kunagi suure ajakirja, mis on võitnud mitmeid ajakirjanduse auhindu ja milles on artikleid avaldanud William Faulkner ning John Updike, allakäigule.

Mis teeb asja veelgi kummalisemaks, on see, et Sport Illustrated asendab suhteliselt kiiresti oma tehisaru autoreid uutega. Ortiz kadus ajakirjast möödunud suvel ja ta asendati nimega "Sora Tanaka". Taas pole autori kohta väljaspool ajakirja ühtegi märki ja tema nägu müüakse samal tehisaru loodud nägude leheküljel.

"Sora on alati olnud fitnessi guru ja talle meeldib proovida erinevaid toite ning jooke. Preili Tanaka lisab vaimustusega toodete ülevaadete meeskonda oma asjatundlikkuse fitnessi ja toitumise alal ning lubab teieni tuua ainult parimast parima," kirjutati Sport Illustratedis tema kohta.

Ka Tanaka ei pidanud ajakirjas kaua vastu ja ta asendati tegelasega, millel ei olnud üldse profiilipilti ja kes kustutati Futurismi pärimise peale koos kõigi teiste tehisautoritega. 

Kui mõni tehisaru autor Sport Illustratedist ära kadus, siis asendati selle nimi selle loodud sisu juures ka uue tehisaru autori nimega. Mingeid selgitavaid märkusi taolise praktika kohta ajakiri ei jaganud.

Sport Illustratedist on tehisaru autorid ilmselt läinud, kuid selline praktika paistab jätkuvat teistes Arena Groupi väljaannetes.

Näiteks tuuakse majandusajakiri TheStreet, mille keskkonnast leiab samuti mitmeid autoreid, kelle näod on pärit osutatud tehisaru nägude leheküljelt. Selles väljaandes asendatakse tehisaru loodud võltsajakirjanikke samuti teatud aja möödudes uutega.

TheStreeti tehisaru autorite kvaliteet jätab samuti soovida. Näiteks üks raha haldamist puudutav artikkel algab tõdemusega: "Teie rahaline seis määrab ära teie ühiskondliku staatuse."

"Tugevas rahalises seisus inimesi austatakse ja neile antakse igal pool maailmas erilisi eelisõiguseid," jätkatakse artiklis. 

Hiljem esitatakse viiepunktiline nimekiri, mida saab oma rahalise seisu parandamiseks teha, kuid iga punkti ees on number üks. 

Arena Group hakkas tehisaru kasutama 2023. aasta veebruaris ajakirjas Men's Journal ja juba esimesed katsed läksid aia taha

Arena Gorupi tegevjuht Ross Levinsohn lubas samas, et tehisteadvuse loodud sisu kvaliteet saab olema "erakordne".

Tehisaru loodud sisu, mille juures ei märgita selle päritolu, on otseses vastuolus ajakirjanduseetikaga ja selline käitumine hävitab lugejate usalduse väljaande vastu. 

Arena Gorup pole oma tehisaru ajakirjanduses rahaks pööramise püüdlustes üksi. Kunstteadvust üritavad ajakirjanikuna tööle saada näiteks kirjastaja Red Venturesi väljaanded CNet ja Bankrate, mille puhul on tuvastatud nii tõigavigu kui plagiarismi.

Kirjastaja G/O Media on avaldanud tehisteadvuse loodud sisu väljaannets Gizmodo ja A.V. Club. Buzzfeed on avaldanud rabistavaid reisijuhiseid. USA Today ja teised kirjastaja Gannetti väljaanded on saanud hakkama lõbus-segaste spordiülevaadetega.

Toimetas Karol Kallas