Kaks Ühendkuningriigi rahateenuste ettevõtet peavad soosegaduses inimestele maksma sadu naelsterlingeid, kuna viimased ei saanud ennast ettevõtete ankeetides määratleda soosegadust põdevatena.
MoneySuperMarket (MSM) on raha- ja kindlustusteenuste hinnavõrdlusplatvorm. Transunion pakub krediidivõimekuse ja -haldamise teenuseid. Mõlemad pidid maksma soosegaduses inimestele (mitte-kakssoolistele, mittebinaarsetele jne) sadu naelsterlingeid, kuna nende teenuste ankeetides pole võimalik kasutaja kohal ennast suvalisse sukku kuuluvana ära märkida, vahendab Telegraph.
Mõlema teenusepakkuja kohta esitati kaebus finantsinspektsioonile (Financial Ombudsman Service; FOS), mis määras kannatajatele ankeetide "tekitatud ängi ja pettumuse" eest hüvitise. MSM pidi soosegaduses kliendile, kelle käest ankeedis päriti, kas ta on mees või naine, maksma 200 naela. MSM-i sõnul on nende keskkonna küsimused tingitud teabest, mida küsivad nende kindlustusseltsidest partnerid, millest paljud ei luba kindlustuslepingu sõlmimisel valida suvalist sugu.
Finantsjärelvalve ombudsmani sõnul ei pea Ühendkuningriigi seadused soosegaduses inimest eraldi sooks, kuid soosegadus on 2010. aasta võrdsuse seadusega määratletud kaitstud tunnusena.
Transunion peab soosegaduses kliendile samal põhjusel maksma 350 naelsterlingit. Kui klient üritas korduvalt ettevõttele probleemi selgitada ja viimane seda kuulda ei võtnud, pöördus soosegane FOS-i poole.
Kuigi Transuninon muutis oma süsteeme ja soosegasust põdevad saavad edaspidi märkida oma sooks härra (Mr) ja proua või preili (Mrs/Ms) asemel x-sooliseks (Mx), siis ombudsmani sõnul ei viidud muutuseid sisse piisavalt kiiresti ja ettevõte peab maksma kahjutasu.
Ombudsmani otsuses kirjutatakse: "Mx E [kannataja] rääkis meile, et kaebusega kaasnenud sündmused pani nemad [them; sooideoloogiline keel inimestele, kes näevad ennast mitme inimesena] õigustama oma soosegaduse identiteeti ja läbima protsessi "tõestamaks, et ma olen olemas".
Transunioni puhul oleks pidanud olema ennustatav, et selline lähenemine on tõenäoliselt solvav ja ängi põhjustav. Kuulates ära Mx E tunnistuse, olen ma veendunud, et nemad [they] kogesid selle tõttu nii depressiooni kui ärritust."
Finantsteenuste tööstusharu esindajate sõnul on süsteemide ankeetide muutmine soosegaste nõudmistele vastavaks kallis ja keeruline.
Finantsinspektsiooni poolset ettevõtete karistamise otsust peavad õiglaseks ja mõistlikuks ka inimõiguslased.
Toimetas Karol Kallas