Kanada parlamendihoone Ottawas. Foto: Hippopx

Hiljuti avalikustatud aruandest ilmneb, et Kanada sõjaväejuhid nägid Covid-19s harukordset võimalust katsetada oma kodanike peal erinevat laadi propaganda mõju. 

Kanada Ühisoperatsioonide Väejuhatuse (Canadian Joint Operations Command; CJOC) poolt kokku pandud kava kohaselt kasutati heauskse Kanada avalikkuse peal sarnaseid propagandavõtteid, nagu seda tehti Afganistani sõja jooksul, vahendab National Post

Kanada föderaalvalitsus ei ole mitte kunagi palunud sõjaväel korraldada mingisuguseid teabekampaaniaid, ega volitanud selleks Kanada Ühisoperatsioonide Väejuhatust, mida toona juhtis kindralleitnant Mike Rouleau, ka valitsuskabineti ministrid. 

Sõjaväejuhid samas uskusid, et neil pole teabeoperatsioonide korraldamiseks kodumaalvalitsuse luba vaja, leidis valitsuse poolt algatust uurima pandud erukindralmajor Daniel Gosselin oma aruandes.

Propagandakava arendati välja ja käivitati 2020. aasta aprillis, kuigi Kanda Kaitsejõud tunnistasid juba toona, et "teabeoperatsioonid, -sihitud strateegiad ja -doktriinid on suunatud eelkõige vaenlaste vastu ning koduses keskkonnas on nende kasutamiseks väga piiratud võimalused".

Gosselini uurimise raport anti valitsusele üle juba möödunud aasta 2. detsembril, kuid National Post pääses sellele ja seotud dokumentidele teabe avalikustamise seaduse abil ligi alles nüüd.   

Teabeoperatsiooni strateegia koostas CJOC ja selles toetuti sarnastele propagandatehnkatele, nagu kasutati Afganistani sõja ajal. Selles kutsutakse üles teavet "vormima" ja "ära kasutama". CJOCi sõnul oli sellist operatsiooni vaja Covid-19 ajal avalikkuse sõnakuulmatuse ennetamiseks ja valitsuse sõnumite toetamiseks.

CJOC kavast eraldiseisev algatus, mida juhtisid Kanada sõjaväeluure ohvitserid, kogus teavet Onatrio provintsi elanike avalikest sotsiaalmeediakontodest. Kõrgemad ohvitserid väitsid, et sellist informatsiooni oli neile vaja Operatsioon Laseri, mis oli Kanada kaitseväe missioon Covid-19 poolt räsitud hooldekodude abistamiseks ja kaugematesse põhjapiirkondadesse vaktsiinide tarnimiseks, edukaks läbiviimiseks.

Kui teabeoperatsiooni kava avalikkuse ette lekkis, siis toonane peastaabi juht kindral Jon Vance peatas CJOC propagandaalgatuse ja palkas Gosselini uurima, kuidas CJOCil oli võimalik selline kampaania ette valmistada ning käivitada ilma heakskiiduta kõrgemalt poolt.  

Gosselini uurimine leidis, et propagandaoperatsioon ei olnud ainult "heatahtlike" sõjaväe propagandaekspertide idee, vaid "see oli selgelt mitmete CJOC tasandite valitsev mõttelaad". Käsuahela tipus olevad inimesed nägid Covid-19s "unikaalset võimalust" teabetehnikate katsetamiseks kanadalaste peal. 

CJOC toonane staabiülem, kontradmiral Brian Santarpia võttis väejuhatuse suhtumise kokku: "See on meie kõigi jaoks võimalus õppida ja teha teabeoperatsioonidest osa meie (Canadian Armed Forces – Department of National Defence; Kanada Relvajõud– Kaitseministeerium; CAF–DND) rutiinist." 

Gosselini sõnul nägi väejuhatus Covid-19s "võimalust avalikku teavet teadlikkuse tõstmise eesmärgil jälgida ja koguda, mille abil on väejuhatusel võimalik langetada paremaid otsuseid".

Gosselini sõnul eiras CJOCi meeskond teiste sõjaväejuhtide osutusi, et tegemist ei pruugi olla kõige seaduslikuma algatusega.  

Propagandaoperatsiooni käivitamise käsk anti CJOC poolt 8. aprillil 2020, kuid Vance'i korralduse, millega operatsioon peatati, jõustumiseks läks aega 2. maini.

Eelmise aasta lõpus puhkes Kanadas teine sõjaväe poolt kanadalaste vastu suunatud propagandaoperatsiooni skandaal, kus Nova Scotia provintsis hirmutati inimesi propagandavõtete katsetamise eesmärgil olematute huntidega.

Eestis on kaitse-, julgeoleku- ja siseturvalisuse jõud ametlikult kaasatud propagandavõitlusesse nii välisvaenlase kui oma rahva vastu. Politsei ja piirivalveamet on näiteks näidanud üles erakordset erapoolikust suhtumises Kesk- ja Reformierakonda, prokuratuuri toel viidi käesoleva aasta alguses läbi võimupööre ja Kaitseliidu "vabatahtlike" meediakanal Propastop peab propagandasõda Eesti progressiusklikku nomenklatuuri vastaliste meediakanalitega.  

Toimetas Karol Kallas