MTÜ Avalikult Rail Balticust juhatuse liikme Priit Humala sõnul pole need, kes suurprojekti on senini juhtinud, soovinud seda avalikkuse ette tuua.
"Ilmselt on parem seda protsessi olnud suunata valitsuskabinettides ja isegi seal on see küsimus võrdlemisi vähe läbi käinud," tõdeb Priit Humal.
Kes Rail Balticu eest reaalselt vastutavad?
Priit Humala hinnangul vastutavad eelkõige majandusministeeriumi ametnikud. "Nemad on need, kes sellega kogu aeg on kokku puutunud. Nemad peaksid teadma, mis toimub, ja nende käes on hoovad," arvab Humal, kelle arvates on ka riigikogul üks oluline hoob, millega protsessi mõjutada.
"Selleks on järgmise aasta riigieelarve. Järgmine hoob, mis on riigikogu käes, on riikidevaheline leping, mida Eesti poolt on tahetud võimalikult kiiresti alla kirjutada. Läti ja Leedu on senini öelnud, et peame natukene hoogu," räägib MTÜ Avalikult Rail Balticust eestvedaja.
Priit Humala arvates on kõige suurem muutus avaliku arvamuse väljal olnud see, et Rail Balticust on hakatud avalikult rääkima. "Selle tõi kaasa 101 kiri, kuigi inimeste arvamus oli ka enne seda kirja suhteliselt sarnane sellele, mis see on praegu. Mõtteviisi, et Rail Balticust ei nähta erilist tulu, oli inimeste hulgas ka juba enne," kirjeldab Humal avaliku arvamuse arengut Rail Balticu teemal.
"Enne ei julgetud sellest teemast aga rääkida, kuna kõiki, kes seda tegid, peeti pidalitõbisteks," ütleb Priit Humal.
Mida teha Rail Balticuga?
"Küsimus on sildis. Otsetrassi vajadust näen kahtlasena, aga Rail Balticu sildi all on tehtud ka hulka olemasolevaid raudteid korda ja selle nime all tuleks edasi tegutseda. See pole kindlasti halb," arvab Priit Humal.
13. detsembril arutati riigikogu suures saalis Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna ettepanekul olulise tähtsusega riikliku küsimusena Rail Balticu tulevikku.
Ettekandega astusid üles juhtimisteaduste dotsent Endel Oja, Eesti Ostu- ja Tarneahelate Juhtimise Ühingu auliige Illimar Paul, MTÜ Avalikult Rail Balticust juhatuse liige Priit Humal ning EKRE riigikogu fraktsiooni esimees Martin Helme.