Euroopa Komisjon (EK) otsustas, et alates 2035. aastast tohib toota vaid 0-emissiooniga mootoritega autosid.
"See kokkulepe…saadab tugeva signaali tööstusele ja tarbijatele: Euroopa lülitub 0-emissiooniga liikuvuse poole," sõnas Politicole euroliidu rohepöörde juht Frans Timmermans.
Euroliit ei ole selles sammus küll esimene maailmas. USA California ja New Yorgi osariigid on teinud täpselt samasuguse otsuse, Norra seevastu on pannud tähtajaks juba aasta 2025.
EK otsus tähendab, et alates 2035 tohib toota 0-emissiooniga autosid, samas lubatakse tarbijatel kasutada seni ostetud autosid. Küll aga keelatakse aastaks 2050 ära kõik autod, millel ei ole 0-emissiooni, sh ka need, mis on soetatud enne 2035. aastat.
Prantsusmaa on seni püüdnud suruda läbi lahendust, et pärast 2035. aastat tohiks siiski toota ka pistikhübriide, samuti soovis Itaalia erandit sportautodele. Kõige suurema löögi saab aga mõjukas Saksa autotööstus.
Autotootjad nagu Volvo ja Ford on eelnevalt andnud teada, et lähevad juba ise üle puhtalt elektriautode tootmisele, samas on näiteks Renault, BMW ja Volkswagen üritanud lükata oma lobiga tähtaega kaugemale.
Kuigi Politico jagab üllatust, et EK kokkulepe tuli suhteliselt kergelt, on otsus sattunud juba ka kriitika alla. Eeskätt puudutab see autode edasist kättesaadavust inimestele, kuna elektriautod on tunduvalt kallimad.
Teiseks juhitakse tähelepanu sellele, et tänavatel hakkab sõitma senisest rohkem vanu autosid. ""Havanna efekt" on muutumas aina reaalsemaks," sõnas europarlamendi saadik Jens Gieseke. "Pärast 2035. aastat on meie tänavad tõenäoliselt täis vintage-autosid, sest uued [elektrilised] autod ei ole enam [tavatarbijale] kättesaadavad ega taskukohased."
Ühtlasi võib elektriautodele üleminek anda majandus- ja mõjutamistrumbid Hiinale, kes on maailma suurim akude tootja.
Toimetas René Allik