Foto: Hippopx

Hiljuti tuli avalikuks salajane lepe kahe hiiglasliku tehnoloogiaettevõtte, Google’i ja Facebooki vahel, millega nimetatud ettevõtted jagasid omavahel ära interneti reklaamituru ning seda eesmärgiga piirata konkurentide võimalusi.

2017. aastal avalikustas Facebook (FB), et ettevõte katsetab uut reklaamimüügi lahendust, mis võis ohustada Google’i toonast ülemvõimu interneti reklaamiturul. Kuid kaks aastat hiljem teatas FB, et see ühineb ettevõtete liiduga, mida vedas Google, hüljates nii oma Google’iga konkureerimise plaanid, vahendab Breitbart. 

FB pole kunagi selgitanud, miks see hülgas oma väidevalt konkurentsivõimelise reklaamilahenduse, kuid detsembris algatatud kümnest monopoliteemalisest kohtuasjast selgub, et Google tegi Facebookile oma reklaamiliiduga liitumiseks väga “magusa” pakkumise. 

Kuue Google’i reklaamiliiduga ühinenud ettevõtte tippjuhid väidavad, et nende lepingutes pole selliseid soodustusi, nagu neid on saanud Facebook ja sotsiaalmeediaettevõte on liidus võrreldes teiste partneritega märgatavas eelisseisus.

Google’i ja FB vahel sõlmitud leping on väidetavalt saanud varjunimeks “Jedi sinine” (Jedi Blue) ja see puudutab interneti reklaamituru osa, mida nimetatakse programmiliseks reklaamimiseks (programmatic advertising). Uus reklaamimeetod, mida kutsutakse “päise ülepakkumiseks” (header bidding) mõeldi välja lahendusena Google’i reklaamiplatvormide ülemvõimu vastu. 

Päise ülepakkumine toimib järgnevalt: millisekundite jooksul kui kasutaja klõpsab internetilehe viitele ja lehekülje reklaamid hakkavad laadima, toimub kulisside taga reklaamibörsidel enampakkumine vabadele reklaamipindadele ning kasutajateni jõuavad pakkumise võitnud reklaamid. Kuna Google’i reklaamibörs ja reklaamiserverid olid mõlemad valitsevas positsioonis, siis suunas Google tihti kauplemise oma reklaamibörsidele.

Päise ülepakkumine andis reklaamiostjatele võimaluse hankida pakkumisi üheaegselt paljudelt börsidelt, mis suurendas konkurentsi ja tagas ostjatele paremad hinnad. Kuna nimetatud lahendus ähvardas märkimisväärselt vähendada Google’i reklaamitulusid, arendas Google välja konkureeriva lahenduse, millega lubati teistel reklaamibörsidel konkureerida Google’iga. Google korjas iga võitnud pakkumise pealt teatud tasu.

Facebooki, kui ühe suurima internetireklaamiostja, toetus päise ülepakkumise lahendusele oli Google’i jaoks tõsine murekoht. Ühes kohtuasjas tsiteeritakse ühe Google’i juhi e-kirja, milles seda nimetatakse “eksistentsiaalseks ohuks” ja kutsutakse üles rakendama selle tõrjumiseks “kõiki võimalike jõude”. 

Facebook teatas 2016. aasta märtsis, et ettevõte katsetab partneritega Washington Post, Forbes ja Daily Mail päise ülepakkumise lahendust. Facebook kritiseeris selle peale Google’it kirjutades, et digireklaamitööstus annab oma tulu “kolmanda osapoole vahemehele, mis kehtestab reegleid ja varjab tõde”.

Enne kui Google ja FB 2018. aasta septembris reklaamilepingu sõlmisid, esitasid FB tippjuhid Mark Zuckerbergile kava, milles oli välja toodud sotsiaalvõrgu võimalused Google’iga konkureerimiseks. Pakuti välja, et kas tuleb palgata juurde sadu uusi tarkvarainsenere ja kulutada miljardeid dollareid, jätta interneti reklaamiturg üldse rahule või sõlmida Google’iga kokkulepe.

Toimetas Karol Kallas