Pathfinder 1 Pilt: LTA Research

Google'i ühe asutaja Sergei Brini ettevõte LTA Research sai Ameerika Ühendriikide föderaalselt lennuametilt loa 124 meetri pikkuse dirižaabli katselendude korraldamiseks.

Pathfinder 1 on heeliumiga täidetud dirižaabel, mida Brini asutatud LTA Research on arendanud alates 2015. aastast. Katsetusperioodi käigus tohib õhulaev lennata vaid California osariigi Moffet Field lennuvälja kohal ja mitte kõrgemal kui 460 meetrit, vahendab IEEE Spectrum.

Pathfinder 1 ülesehitus on väidetavalt ainukordne. Selle kere koosneb kolmeteistkümnest suurest rõngakujulisest keskraamist (mainframe), mis moodustavad õhulaeva põhikonstruktsiooni ja tagavad koormate kandmise võimekuse. Iga raami "viil" koosneb 3000 omavahel kokku keevitatud titaanrummust ja 10 000 süsinikkiuga mitmekordselt tugevdatud plastiktorust. 

Õhulaeva katab DuPonti lamineeritud Tedlar materjalist pealiskiht. Igas keskosas on kolmteist kärisemiskindlast nailonist heeliumipaaki, mille heeliumi taset jälgivad lidarid.

Seda liigutavad 12 elektrimootorit, mida toidab kahest 150 kilovatisest diiselgeneraatorist ja 24 akust koosnev hübriidsüsteem. Õhulaeva suurimaks kiiruseks ennustatakse 120 kilomeetrit tunnis. 

Gondli ehitas Pathfinder 1-le Saksamaa ettevõte Zeppelin. Õhulaeva juhib üks inimene, kuid katseperioodiks on lisatud teine abistav piloodikoht. Kokku mahub gondlisse 14 inimest.

Väidetavalt suudab õhulaev kanda viis tonni lasti.

Pathfinder 1 on võimeline tõusma õhku ja maanduma otse üles-alla ja telikute süsteemi ehitamisele on samuti aidanud kaasa Zeppelin.

180-päevase katsetusperioodi käigus teeb Pathfinder 1 25 lendu, mille kestus on 50 tundi. Lennukatsetele eelneb testperiood, mille käigus veetakse dirižaablit ringi masti otsas.

Kui katsetused osutuvad edukaks, hakatakse Pathfindereid ehitama Ohio osariigi Akroni linnas asuvas endises Goodyear Airdocki angaaris, mis tänaseks on LTA omanduses. 

Pathfinder 1 arendustööle on kulutatud 250 miljonit dollarit.

LTA Research lubab, et nende uus õhulaev korraldab humanitaarabi ja kaubavedude valdkonnas "revolutsiooni". 

Toimetas Karol Kallas