Hiina Rahvavabariigi valitsus andis hiljuti olulise kasutusloa tsiviilotstarbelisele AS700 dirižaablile, mida hakkab tootma riiklik lennukitööstuskonglomeraat Aviation Industry Corp of China.
Dirižaabli esmaste kasutusvaldkondadena nimetatakse turismi ja kaubavedu. Tegemist on esimese seda tüüpi õhulaevaga, millele Hiina Tsiviillennundusamet on andnud kasutusloa, vahendab Hiina RV riiklik uudistekanal China Daily.
AS700 arendustöödega alustas Aviation Industry Corp of China (AVIC) 2018. aasta augustis. Lisaks kasutusloale vajab dirižaabel tootmisluba, mis arendajate sõnul juhtub peatselt.
Kui lääneriikides üritatakse dirižaableid õhus liigutada enamasti elektrimotoritega, siis AS700 liigub kahe sisepõlemismootori toel. Õhulaeva stardimass on kuni 4,5 tonni, see suudab kanda 840 kilo kaupa ja lennata kiirusega 100 kilomeetrit tunnis. Või kanda ühte pilooti, üheksat reisijat, lennata 700 kilomeetri kaugusele ja püsida õhus kümme tundi.
Dirižaabel on 48 meetrit pikk ja 12 meetrit kõrge. Õhku tõstab selle heelium ja gaasikere kubatuur on 3500 kuupmeetrit.
Esimeste tellijatega koostöös hakatakse arendama õhulaeva "ärikasutuse standardprotseduure".
AVIC sõnul on esimesed tellimused dirižaablitele juba sisse antud.
Tänaseks on välja töötatud kolm prototüüpi: esimene on mehitamata platvorm, mille ülesandeks oli tehnoloogia kasutuskõlblikkuse tõestamine ja mis tänaseks on sooritanud kõik ette nähtud katselennud. Teine ja kolmas prototüüp on mehitatud platvormid, mille abil viiakse läbi sertifitseerimise protseduurid.
Õhulaevas on arendajate sõnul piisavalt ruumi, et sinna mahuvad ära pesemisruumid ja köök. Samuti saab sellest teha luksusõhusõiduki.
Väidetavalt on AS700 lendamise kogemus mugav, seda on odav pidada ja selle turvalisus on kõrgtasemel.
Peale reisijate- ja kaubaveo nähakse õhulaeva kasutusvõimalusi veel politseis, maavarade otsimises, merealade kaardistamisel ja päästetöödel.
Dirižaabli äri üritab käivitada teiste hulgas Google'i asutaja Sergei Brin.
Toimetas Karol Kallas