Kanada kaitsejõud soovivad luua organisatsiooni, mis propaganda ja teiste tehnikate abil üritab mõjutada kanadalaste suhtumisi, uskumusi ja käitumist.
Organisatsiooni loomise kava on järg miljon Kanada dollarit maksma läinud programmile, mille käigus õpetati kaitsejõudude avalike suhete ohvitseridele muuhulgas Cambridge Analytica emafirma välja töötatud inimeste käitumise mõjutamise tehnoloogiaid ja viidi läbi veider propagandaõppus, mille käigus sõjavägi palus Kanada Nova Scotia omavalitsust, et see hoiataks avalikkust provintsis ringi hulkuvate huntide eest, vahendab Ottawa Citizen lekkinud Kanada kaitsejõudude dokumentatsioonis kirjutatut.
Käesoleva aasta oktoobrist pärit dokumendis seisab, et kaitsejõudude Strateegilise Kommunikatsiooni Grupi (Defence Strategic Communication group) ülesandeks on edendada "rahvuslikke huvisid, kasutades selleks kaitsetegevusi, millega mõjutatakse sihtgruppide suhtumisi, uskumusi ja käitumist". Algatuse sihtgruppideks on nii Kanada avalikkus kui välismaiste riikide, kuhu Kanada sõjajõud võivad sattuda, inimesed.
Dokument on initsiatiivi, mida Kanada kaitsejõudude peastaabi juht kindral Jon Vance kutsub sõjaväe avalike suhete haru "relvaks muutmiseks", tulemus. Praegu on "avalike suhete relvaks muutmise" kava alles arendusjärgus, kuid mõnda plaani osa viiakse juba ellu ja teatud tehnikaid on Kanada avalikkuse peal ka juba katsetatud.
Samas Kanada kaitseministeeriumi, mida juhib sikhist kaitseminister Harjit Sajjan, sõnul ei ole plaanile lõplikku heakskiitu veel antud. Sajjan on plaani teatud propaganda ja mõjutustegevuse osas kahtleval seisukohal. "Ühtegi sellist [propagandateenistuse loomise] kava pole veel heaks kiidetud ja seda ka ei tehta," väitis Sajjani pressiesindaja Ottawa Citizenile.
Kuid vaatamata kaitseministeeriumi väidetele, käib kaitsejõududes töö propagandateeniste kavaga edasi ja möödunud nädalal näiteks korraldati mitu asjasse puutuvate sõjaväelaste koosolekut.
Lekkinud dokumentides tsiteeritakse kaitsejõudude avalike suhete juhti brigaadikindral Jay Janzenit: "Moto "julge hundi rind on rasvane" (who dares, wins) on rakendatav nii sõjategevuses kui strateegilises kommunikatsioonis."
Propagandateenistuse algatuses nähakse ette ka kanadalaste, valitsusväliste organisatsioonide, ettevõtete ja ajakirjanduse sotsiaalmeediakontodelt info kogumise ja selle teadusliku analüüsimise võimekuse loomine.
Avalike suhete võimekuse laiendamise kava osutab Kanada kaitsejõudude juhtkonna nägemusele, et nad on õigete tehnikate kasutamise korral võimelised kujundama ja juhtima kanadalaste suhtumisi. "Kaitsejõudude StratCom (strateegilise kommunikatsiooni üksus) keskendub oma tegevuse mõjudele ja tulemustele võtmesihtgruppide juures ja annab selged suunised, kuidas koondada strateegiliste eesmärkide elluviimiseks tegevusi, jõupingutusi ja vahendeid," seisab kava dokumentatsioonis.
Toimetas Karol Kallas