Viimasel ajal tugevalt oma populaarsust kasvatanud Itaalia paremerakonna Liiga juht Matteo Salvini soovib korraldada valitsuse umbusaldushääletuse, et viia seejärel Itaalias läbi ennetähtaegsed valimised. Põhjusena on toodud lahendamatud erimeelsused koalitsioonipartneritega ning tüliõunaks läbi Alpide rajatav raudteetunnel.
Salvini sõnul näitas koalitsioonipartneri Viie Tähe Liikumine ebaõnnestunud katse peatada kiirraudteeühenduse rajamine läbi Alpide, et valitsus ei ole pärast 14 kuu pikkust koostööd võimeline enam ühiselt valitsemist jätkama.
Viie Tähe Liikumise juhi Luigi Di Maio sõnul ei karda tema erakond aga ennetähtaegseid valimisi, samas juhib aga Salvini paremerakond selgelt arvamusküsitlustes eelkõige oma illegaalse immigratsiooni vastase hoiaku tõttu.
Kui Liiga (endine Põhja Liiga, Lega Nord) toetus läheneb hetkel juba 39 protsendini, mis on ligi kaks korda kõrgem kui mullustel valimistel, siis Viie Tähe Liikumise toetus on samas langenud aga ligikaudu poole võrra 17 protsendile. Jõuvahekordade muutumist peegeldasid ka tänavused Euroopa Parlamendi valimised, kus Liiga võidutses 34-protsendilise toetusega Viie Tähe Liikumise üle, mida toetas vaid 17 protsenti valijatest.
Kuna poliitilistel juhtidel ei õnnestunud omavahel kokku leppida, siis määratakse täna umbusaldushääletuse kuupäev senatis. Kuigi parlament on hetkel suvepuhkusel, andis Salvini seadusandjatele korralduse "jalad tagumiku alt välja ajada", et arutada umbusaldushääletuse eelnõu seaduses ette nähtud 10 päeva jooksul.
"Läheme otse parlamenti ning ütleme, et meil pole enam enamusvalitsust… ning läheme seejärel kiiresti tagasi valijate juurde," kommenteeris Salvini neljapäeval.
"Me oleme valmis, meid ei huvita vähimalgi määral valitsuskohtade hõivamine ning see ei ole meid kunagi huvitanud," vastas talle Di Maio.
Erakondliku kuuluvuseta juuraprofessorist peaministri Giuseppe Conte sõnul tuleb siseminister Salvinil ennetähtaegsete valimiste korraldamist parlamendile õigustada.
Valitsuse laialisaatmise ja uute valimiste väljakuulutamise võim on president Sergio Mattarellal, kes võiks määrata ametisse ka ajutise valitsuse ning lükata valimised edasi kuni järgmise aastani, kuid see variant ei oleks rahva seas just kuigi populaarne.
Samas peaks parlament järgmisel kuul hakkama koostama 2020. aasta eelarvet, mistõttu on vasaktsentristist endise peaministri Matteo Renzi sõnul eelarveperioodil erakorraliste valimiste korraldamine hullumeelsus. Di Maio nimetas Salvini plaani omakorda rumalaks ja ohtlikuks. Sügiseste valimiste korraldamine oleks aga kindlasti traditsiooni rikkumine, sest sõjajärgsel perioodil ei ole seda Itaalias veel kunagi ette tulnud.
Renzi kutsus seetõttu pühapäeval parteid ühineksid kogu poliitilise spektri ulatuses, et moodustada tehnokraatlik ajutine valitsus, mis "päästaks" riigi "ekstremistlikult" rajalt: "Ma olen veendunud , et meil on olemas vajalik enamus ajutise valitsuse kehtestamiseks, et päästa Itaalia."
Salvini süüdistas aga oma konkurente oma kohtadest kinni hoidmises ning soovis teda võimust eemale hoida: "Lauaalused tehingud, paleeintriigid, tehnokraatlikud ajutised valitsused ei peata itaallasi, kes soovivad tugevat valitsust."
Roomas asuva poliitikakonsultatsioonifirma Policy Sonar hinnangul on see valitsus aga selgelt oma aja ära elanud, mistõttu on oktoobrikuised valimised nende jaoks kõige tõenäolisem stsenaarium.
Tüliõunaks läbi Alpide rajatav raudteetunnel
Koalitsioonipartnerid on omavahel tülli ajanud läbi Alpide rajatav raudteetunnel, mis peaks ühendama Turini linna Itaalias Lyoni linnaga Prantsusmaal. Kuna mitme miljardi euros suuruse TAV (Treno Alta Velocità) projekti osas ei suudetud kokkuleppe jõuda, oli peaminister Conte sunnitud selle märtsis ootele panema.
Kuna linnadevahelise ühenduse loomine nõuaks 58 kilomeetrise tunneli kaevamist läbi Alpide, siis on sellele ägedalt vastu rohelise maailmavaatega Viie Tähe Liikumine, kelle hinnangul oleks projekt liiga kulukas ja keskkonnale kahjulik.
Liiga hinnangul looks see projekt aga hoopis töökohti ning elavdaks majanduskasvu ning ühtlasi oleks kaubaveo üleviimine maanteelt raudteele keskkonnasõbralik.
Projekti toetajate sõnul vähendas tunnel linnadevahelist reisiaega poole võrra, kõigest kahele tunnile. Ühtlasi võimaldaks tunnel reisida Pariisist Milanosse umbes nelja tunniga praeguse ligi seitsme tunni asemel.
Projekt käivitati 20 aastat tagasi ning osa tunnelist on ka juba kaevatud. Valmima peaks see 2025. aastaks. Selle maksumuseks pidi algselt tulema 8,6 miljardit eurot, kuid Viie Tähe Liikumisse kuuluva Itaalia transpordiministri Danilo Toninelli hinnangul läheb projekt lõpuks maksma üle 20 miljardi euro. Samas lubas Euroopa Liit katta 40% projekti kuludest.
Salvini juhitava paremvalitsuse võimalus
Vaatamata tugevale opositsioonile Viie Tähe Liikumise ja vasaktsentristide poolt võib Salvinist saada Itaalia peaminister, kui tal õnnestub oktoobris uued parlamendivalimised korraldada. Umbusaldushääletuse läbisurumiseks vajab ta aga liitlasi.
Salvini, kes on viimasel ajal kohtunud valijatega oma vastuolulisel rannatuuril ning kutsunud oma toetajaid üles andma Liigale "täielikku võimu Itaalia päästmiseks", lubas oma potentsiaalsete liitlastega kohtuda selle nädala jooksul.
Salvini loodab nimelt koostööle rahvuskonservatiivse erakonnaga Itaalia Vennad (Fratelli d'Italia) ning Silvio Berlusconi erakonnaga Forza Italia, kellega ühendati jõud ka enne mulluseid parlamendivalimisi. Koalitsiooni õnnestumise korral saaksid nad kolmekesi moodustada järjekordse täiesti parempoolse valitsuse Euroopas, lisaks Poolale ja Ungarile.
Allikad: BBC, DW, The Guardian
Toimetas Martin Vaher.