Euroopa Komisjoni bürokraadid langetasid 16. oktoobril otsuse, et sotsiaalvõrgustik X pole Euroopa Liidu digiturgude määruse mõistes "väravavalvur".
Digiturgude määruses on väravavalvuritel (gatekeepers, mida seadusandluses nimetatakse "pääsuvalitsejateks") oluline koht. Väravavalvurid on määruse kohaselt "suured digiplatvormid, mis pakuvad nõndanimetatud tuumikplatvormi teenuseid. Selliste platvormide näiteks võib tuua otsimootorid, rakendustepoed ja sõnumiteenused. Värvavalvurid peavad jälgima määruses sätestatud "mida tohib" ja "mida ei tohi teha" reegleid."
Üheks oluliseks "väravavalvuri" näitajaks on asjaolu, kas selle kaudu saavad kokku ettevõtted ja tarbijad ning mis mahus see toimub.
Euroopa Komisjon nägi X-i väravavalvuri küsimusega vaeva alates käesoleva aasta 13. maist. Uurimine X-i suhtes algas peale seda kui sotsiaalvõrk esitas komisjonile põhjendustega avalduse, et see pole vaatamata selle kasutajate hulgale värav ettevõtete ja tarbijate suhtlemise vahel.
Erinevate osapoolte ja ekspertidega suheldes jõudis samale järeldusele ka Komisjon. Komisjon hoiatab siiski X-i, et platvormi jälgitakse ja turuolukorra muutudes võib sellest saada väravavalvur.
Seni on Komisjoni poolt väravavalvuriteks määratud Alphabet (Google'i ja YouTube'i emaettevõte), Amazon, Apple, Booking, ByteDance (TikToki emaettevõte), Meta (FB) ja Microsoft.
X on samas Komisjoni arust "väga suur ilmavõrguplatvorm", mis peab järgima Euroopa Liidu digiteenuste määrust ja vaidlused X-i ning bürokraatide vahel jätkuvad teemal, kas ja kui palju X peab kasutajate loodud sisu tsenseerima.
Toimetas Karol Kallas