Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi tulevase kantsleri Ahti Kuninga arvates vajab teede korrashoiu ja ehitamise rahastuse tagamine ühiskondlikku diskussiooni ja poliitilist otsust ning näiteks 40-eurone automaks kuus kindlustaks praeguste vajaduste katmise.
"Ma arvan, et me pigem peaksime vaatama edasi. Igal pool minnakse üle printsiibi peale, et kasutaja maksab," rääkis Kuningas ERR-i veebisaates "Otse uudistemajast", kommenteerides kunagist teede rahastamise korraldust, kus raha selleks laekus kütuseaktsiisist.
"Vaatame ka muid makse. Kas kehtestada automaks? Kümme eurot kuus ühe auto kohta teeb 80 miljonit aastas, 40 eurot kuus nagu on enam-vähem kaskokindlustus, kataks meie vajadused. Või siis teemaks. Kui on teedemaks, siis on veel lihtsam ka PPP-projekte teha. Ma arvan, et see diskussioon tuleks käivitada," selgitas Kuningas, kes seni töötas majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi transpordi asekantslerina.
Kuningas viitas sellele, et üha säästlikumate autodega ammendab praegune aktsiisisüsteem ennast peagi ning kui aktsiisi laekumine ära kaob, on nagunii vaja leida alternatiivseid tuluallikaid. Praegu laekub aktsiisidest tema sõnul umbes 500 miljonit aastas.
"Ma arvan, et seda diskussiooni on meil täna vaja nii või naa alustada," märkis ta.
"Seda diskussiooni oleks võinud alustada juba aastakümneid tagasi, kui päris aus olla," sekundeeris talle ka saatejuht Anvar Samost.
Küsimusele, kas ta näeb selliste maksude kehtestamiseks poliitilist valmisolekut, ütles Kuningas: "Enne valimisi ei saa seda kunagi näha. Pärast seda ka ei oska öelda. Aga selge on ka see, et vähemalt kümne aasta jooksul see debatt tuleb nii või naa."
Toimetas Martin Vaher