Foto: kuvatõmmis TV3 saatest "Duubel"

EELK Risti koguduse õpetaja Annika Laats rääkis TV3 saatele Duubel antud usutluses, et Jeesus ei tulnud ühtegi traditsiooni või institutsiooni kaitsma. Ühtlasi on Laatsi hinnangul kristlik abielu jäänud ajalukku ning kodanliku abielu defineerimine ei tee kedagi õnnelikumaks.

“Täna, aga ka Juba eile õhtul meie aja järgi, on kõik maailma meediaagentuurid levitanud siis Rooma paavsti sõnumit, et homoseksuaalsed inimesed on ka Jumala lapsed ja nad väärivad siis tsiviilpartnerluse õigust. Eestis on selle kooseluseaduse vastu võidelnud aga just eriti aktiivselt katoliiklased ehk need kelle kõige kõrgem ülemus paavst on… või vähemalt üks teatav niisugune grupp katoliiklasi. Kes siis katoliiklikust väärtusmaailmast teie hinnangul valesti aru saab: kas paavst või Varro Vooglaid?” juhatas intervjuu sisse saatejuht Mihkel Raud.

“Piiblit on läbi aegade tõlgendatud väga erineval kombel, ja see ongi täpselt selline raamat, see ei ole nagu mingi tolmuimeja manuaal, mida kõik ühte moodi loevad ja mõistavad ja täpselt selle järgi siis käituvad. Sealt ei leia niisuguseid juhtnööre,” vastas küsimusele Laats.

Laats: imetlen “meie paavsti” toetust homoseksuaalide tsiviilpartnerlusele

“Kuidas luteri kirikus nüüd paavsti väljaütlemistesse suhtutakse? Olete te rääkinud oma kolleegidega?” jätkas Raud usutlemist.

“Mõnedega. Jah, ja rõõmuga tervitame, tohutu suure rõõmuga.” vastas Laats. “Ma avastan ennast rääkimas meie paavstist. Tunnen seda sügavalt evangeelset rõõmusõnumi vaimu temas. Hoian talle pöialt ja palvetan ta eest, sest sellel eakal mehel on julgust ja söakust seista inimeste eest, seista Kristuse poolel, vaatamata sellele, et tal on seda oma institutsioonis kindlasti ääretult raske teha. Imetlen. Imetlen.”

Laats: Jeesus ei tulnud traditsiooni ega ühtegi institutsiooni kaitsma

“Ma usun ja loodan seda, et me läheme avarama mõistmise suunas,” ütles Laats, pidades silmas hoiakute muutumist Eestis. “Jumal ei koonerda [oma armastusega], meie oleme need, kellel on tunne, et mingitest asjadest tuleb ikka kõvasti kinni hoida, nagu hirmuga kaitseme institutsioone ja mõisteid ja mida iganes.”

“Me väidame, et me kaitseme mingeid mõisteid, mingit traditsiooni. Jeesus ei tulnud traditsiooni kaitsma, ei tulnud ühtegi institutsiooni kaitsma,” lisas Laats.

Laats: miks me kaitseme kodanlikku abielu?

Küsimusele, kas samasoolised inimesed võiksid abielluda, vastas Laats:

“EELK näib kaitsvat abielu kui midagi sellist, mis on hästi kristlik mõiste. Kristlik abielu on ammu juba … see mäng on ammu mängitud. Kristlik abielu, laulatus, millest kirik tõesti võib rääkida ja see on kiriku asi rääkida, see läks ju kaotsi kusagil 20. sajandi alguses, 19. sajandi lõpul, mil tuli kodanlik abielu peale. Miks me kaitseme mingisugust kodanlikku abielu, mis on tsiviilõiguslik, kusagil notari juures sõlmitud? Mis puutub see kirikusse? Me räägime kristlikust abielust, mis on sõlmitud Jumala palge ees ja mille vormiks on laulatus. Ma ei näe selle sõna hullul kaitsmisel nagu mingit väga sügavat mõtet. Abielu on vormistatud riiklik, mingi juriidiline dokument. Tõsi, mingid vaimulikud teevad seda, on võtnud endale riigiametniku õigused ja kohustused. Mina ei ole seda teinud, mina olen vaimulik ja jätkuvalt minu jaoks see on nagu see kristlik abielu.”

“Mina näen, et kirikul on kristliku sõnumi kuulutajana ja tegutsejana väga-väga suur roll ühiskonnas. Ainult et mulle tundub, et me tegeleme valede asjadega. Me võikski seista inimeste eest, nõrgemate eest, vaeste, kaitsetute eest. Kui te defineerite ära abielu, see ei tee kedagi õnnelikumaks,” rõhutas Annika Laats.

Intervjuud saab vaadata siit.

Toimetas Martin Vaher