Hiina RV China August PMI laevatehas Yangzhou City'is, 31.08.2025 Foto: Scanpix

17. oktoobril toimus Londonis ÜRO allorganisatsiooni Rahvusvahelise Mereorganisatsiooni tormiline koosolek, millel otsustati, et üleilmse laevandusele kehtestatavate kliimamaksude arutelu lükatakse aasta võrra edasi.

Väidetavalt tekitab laevandus aastas kolm protsenti maailma heitmetest, sealhulgas elugaasi CO2-te. Arutelu peatamist toetasid Ameerika Ühendriikide kõrval teiste hulgas Venemaa ja Saudi Araabia, vahendab Politico.  

Laevanduse kliimamaksude vastu olid otsustavalt Ameerika Ühendriigid ja president Donald Trump võtab teemat isiklikult:

"Ma olen nördinud, et Rahvusvaheline Mereorganisatsioon hääletab käesoleval nädalal Londonis üleilmse süsinikumaksu kehtestamise teemal. Ameerika Ühendriigid ei kavatse taluda seda Laevandusele kehtestatavat uut rohelist petuskeemi ja ei kavatse sellele kuuletuda ühelgi viisil, kujul, ega vormis. Ühendriigid ei kavatse sallida riigi tarbijatele kaasnevaid kõrgemaid hindu ja uue rohelise petuskeemi bürokraatiaaparaadi loomist, mis hakkab kulutama riikide maksumaksjate raha oma rohelistele unistustele. Seiske koos Ameerika Ühendriikidega ja hääletage 17. oktoobril Londonis "ei".

Politico kurdab, et Trump võib eeloleva aasta jooksul koguda enda taha rohkem riike ja ettepaneku põhja lasta. 

Arutelu peatamise lisaväärtuseks on tõik, et tegemist on tohutu tagasilöögiga Euroopa Liidule, mis muuhulgas pidi vaatama pealt, kuidas Kreeka ja Küpros jätsid hääletamata.

Euroopa Komisjoni tegev-asepresident Teresa Ribera, kes vastutab "puhta, õiglase ja konkurentsivõimelise ülemineku" eest, kurtis ühismeedias

"See on tohutu häbi. Merenduse heitmeid peab vähendama. Puhta laevanduse pühendunud laiendamise, mis toetab süsihappegaasist vabastamist, ookeani tervist ja uuendusi, ettepanekute koostamisele kulus aastaid."

Rahvusvahelise Mereorganisatsiooni (IMO) kava oleks sundinud riike otsima puhta laevakütuse lahendusi ja jõudma 2050. aastaks "null heitmeteni". Laevadele oleks kehtestatud süsinikumaks, millega oleks rahastatud üleminekut rohelisematele kütustele ning aidatud arengumaid.

Anonüümseks jääda soovinud Kreeka ametnik kommenteeris üritust: 

"Null heitmete raamistik toetub kütustele ja tehnoloogiatele, mida pole vajalikul määral olemas ning võtab kasutusele rängad karistused neile, kes selliseid kütuseid ja tehnoloogiaid ei kasuta. Mis omakorda tõstab hindu, sest ettevõtted hakkavad taga ajama piiratud varusid."

Kreekas asuvad mitmed maailma juhtivate laevandusettevõtete peakontorid. 

Laevanduse kliimamaksu arutelu edasilükkamise poolt olid veel suured lipuriigid Singapur ja Libeeria. Samuti oli arutelu edasilükkamise poolt üks maailma suurimaid laevaehitajaid Hiina Rahvavabariik.

Euroopa Liidu elanikel siiski põhjust rõõmustamiseks ei ole, sest eurokraatia ja liiduvabariikide nomenklatuur on otsustanud olla maailma kliima käest ära päästmise vallas eesrindlased ja seda kasvõi üksi ning hoolimata mõjust majandusele ja tarbijate rahakotile.

Toimetas Karol Kallas