Kanada veoautojuhtide rahumeelsed meeleavaldused hakkavad üha raskemal kujul tunda andma nii Kanadas kui Ameerika Ühendriikides ja mõlema riigi võimud muutuvad üha närvilisemaks. Esitatud on isegi üleskutseid ajada rahumeelsed meeleavaldused laiali sõjaväe abil.
Ameerika Ühendriikide ja Kanada valitsused, mis sulgesid Covid-19 leviku tõkestamise ettekäändeks tuues riikide vahelise piiri nii osaliselt kaubavedudele kui kõikidele eraiskutele 19 kuuks ja hävitasid sellega vähemalt sadu ettevõtteid ning põhjustasid mõlema riigi majandusele enneolematut kahju, leiavad nüüd, et Kanada ja Ameerika Ühendriikide veoautojuhtide ja nende toetajate meeleavaldused on "läinud üle igasuguse piiri".
Neljapäeval 10. veebruaril siristas Kanada peaminister Justin Trudeau:
Windsori ja Ottawa [piiripunktid] blokaadid ohustavad töökohti, tõkestavad kaubandust, ähvardavad majandust ja takistavad meie kogukondade omavahelist läbikäimist. Nad [meeleavaldajad] peavad lõpetama. Ma suhtlesin täna Ontario peaministri Doug Fordiga – meie meeskonnad jätkavad ontariolaste toetamise tegevust ja püüavad saada olukorra kontrolli alla.
Ontario provintsis, kus asub kaubavahetuse mõttes ülioluline USA autopealinna Detroiti viiv Ambassadori sild, kuulutati reedel 11. veebruaril välja 42 tundi kestev eriolukord. See juhtus peale seda, kui USA valitsus utsitas Trudeaud, et see kasutaks veoautojuhtide blokaadist lahti saamiseks föderaalvõimu.
Eriolukorra ajal võib sõnakuulmatuid veoautojuhte, kes meele avaldamist ei lõpeta ja laiali ei lähe, karistada masinate konfiskeerimise, kuni 100 000 Kanada dollarini (ca 70 000€) ulatuvate trahvidega, kuni aastase vangistusega ning tegevusloast ilma jätmisega.
Progressiusklik konservatiiv Ford, keda ootavad juunis ees valimised, rääkis eriolukorda välja kuulutades:
Meie riigi jaoks on käes murranguline hetk. Maailma pilgud on just nüüd pööratud meie peale ja mida nad näevad, ei ole see, kes me oleme, Kanada ei ole selline. Provintsina ja rahvusena peame me näitama, et kuskil on piir.
Me ei saa lubada, et inimesed okupeerivad linnu, hoiavad neid pantvangis, hoiavad miljoneid ja miljoneid inimesi pantvangis. Ma pöördun okupeerijate poole: palun minge koju.
Ottawat on piiratud kaks nädalat. See on ebaseaduslik okupatsioon. See ei ole enam meeleavaldus.
Me teeme kõik, mis iganes on meie võimuses, et piir saaks taas avatud.
Sisse piiratud Ottawa [mis asub Ontario provintsis] inimestele ma luban, et te saate oma elu ja töö juurde tagasi pöörduda niipea kui võimalik.
Veoautojuhid on võtnud miljoni elanikuga linna viimase kahe nädala jooksul pantvangi ja on rünnanud piiril meie elutähtsat varustatust toidu, kütuse ja kaupadega. Samal ajal üritavad nad kehtestada oma poliitilist agendat, kasutades selleks probleemide tekitamist, hirmutamist ja kaost.
Meil on üle maailma kriitiline majandusolukord … ja viimane asi, mida me vajame, on selline veskikivi kaelas.
Peale Fordi pöördumist tuli mitmelt poolt teateid, et üle Kanada kogutakse politseijõude Windsorisse (Kanada linn, kus asub Ambassoadori sild) ja oodata on silla, mis ühendab linna Detroidaga, puhastusoperatsiooni.
Windsori linnapea palus samuti, et rahumeelsete meeleavaldajatega midagi ette võetakse ja silla tõkestamine lõpetatakse, sest Kanadas toodetavate autoosade puudus sundis General Motorsi, Fordi, Toyota ja Honda USA autotehased kas sulgema, või vahetuste tööd piirama.
Ühel hetkel teatasid meeleavaldajad, et hea tahte märgina avavad nad silla ühe Kanadasse viiva raja, kuid Windsori politsei sõnul jäi sild siiski suletuks ja "meeleavaldajatega jätkatakse rahumeelse lahenduse saavutamiseks läbirääkimisi".
Samal ajal, meeleavalduse 15. päeval, toimus Kanada pealinnas Ottawas ümber parlamendihoone "Jeeriko marss". Tegemist oli sümboolse ettevõtmisega, kus autojuhid käisid sarnaselt Joosua preestritega ümber parlamendihoone ja tuututasid pasunaid. Piiblis leiab algse loo kirjelduse Piibli Joosua raamatu kuuendast peatükist.
Reedel arutasid piiril toimuvate rahumeelsete meeleavaldustre küsimust oma Kanada partneritega ka USA siseturvalisuse minister Alejandro Mayorkas ja transpordiminister Pete Buttigieg ning utsitasid protestidele lõppu tegema. Kõneluste täpsem sisu pole teada.
Ambassadori sild, mis ühendab Kanda provintsi Ontario Windsori linna USA Michigani osariigi Detroidi linnaga, on Põhja-Ameerika kõige suurema liiklusega maismaa piiripunkt. Keskmiselt sõidab üle silla päevas 8000 veoautot ja 327 miljoni USA dollari (288M€) väärtuses kaupu. Kanada ja Ameerika Ühendriikide vahelisest ligikaudu 400 miljardi USA dollari suurusest kaubavahetusest liigub üle kõnealuse silla 27 protsenti.
Meeleavaldajad blokeerivad samuti ühte Alberta provintsi ja Montana osariigi ning ühte Manitoba provintsi ja Põhja-Dakota osariigi piiripunkti.
Michigani demokraadist kuberner Gretchen Whitmer nimetas meeleavaldusi "ebaseaduslikuks blokaadiks", mis põhjustab Michiganis "majanduskriisi".
Senini on föderaal-, provintside- ja kohalikud võimud hoidunud Vabaduse Konvoi (Freedom Convoy; meeleavalduse nimi) rahumeelsete meeleavalduste jõuga laiali ajamisest, mille põhjuseks võib olla politseijõudude ebapiisav suurus, Kanada austus sõnavabaduse vastu ja hirm vägivalla ees.
Windsori linnapea hoiatas nädala alguses, et mõned veoautojuhid "on valmis surema".
Kuid koos majandusliku survega, on kasvamas ka poliitiline surve, et meeleavaldusele lõpp tehtaks. Toronto Ülikooli politoloogi Nelson Wisemani sõnul "on Ameerika seaduseandjad endast väljas ja neil on selleks õigus. Valge Maja avaldab Trudeaule survet, et see käituks palju otsustavamalt."
Fordil õnnestus ära lõigata, vähemalt näiliselt, meeleavalduste rahastamine kui provintsi ülemkohus külmutas kristlaste rahakogumisplatvormil GiveSendGo veoautojuhtide tarbeks kogutud 8,6 miljonit USA dollarit (ca 8M€). USA Delaware'i osariigis paiknev rahakogumisplatvorm teatas selle peale, et Kanada kohtutel pole selles, kellele nad raha koguvad, mitte mingisugust sõnaõigust ja lubas, et veoautojuhid saavad raha kätte tavapärasel viisil.
Varem õnnestus Kanada võimudel lõpetada teise sarnase teenuse GoFundMe rahakogumiskampaania, kus oli kokku saadud 10 miljonit Kanada dollarit (ca 7M€). GoFundMe põhjendas oma otsust, et kampaania rikub nende platvormi reegleid, mis sätestavad, et eesmärk ei tohi olla seotud ebaseadusliku tegevusega. GoFundMe väitele võib kõrvale tuua asjaolu, et platvormil koguti mustade liikumisele Mustad Elud on Tähtsad (BLM), kelle meeleavalduste ajal põletati maha mitmete USA suurlinnade mitmed piirkonnad, rüüstati tuhandeid kauplusi, rünnati süütepudelitega korrakaitsjaid, tapeti kümneid inimesi, tarbeks erinevate kampaaniate käigus kümneid miljoneid dollareid.
Windsori linnapea Drew Dilkens nõuab, et kui see muud moodi võimalik pole, tuleb blokaadi lõpetamiseks kasutada jõudu:
Kui meeleavaldajad ei lahku, siis peab kasutusele võtma muud lahendused. Kui see tähendab nende füüsilist eemaldamist, siis me oleme valmis tegema ka seda.
Rahumeelselt meelt avaldavad veoautojuhid tõkestavad Ambassadori silda alates esmaspäevast (7.02.2022).
Veoautojuhtide meeleavaldus, mille alguses nõuti ainult veoautojuhtide vaktsineerimiskohustuse lõpetamist, on lumepallina kasvanud ja tänaseks on sellest saanud üle riigi levinud väljaastumised, millega nõutakse igasuguste koroonapiirangute lõpetamist ning Trudeau lahkumist poliitikast. Samuti on sarnased meeleavaldused levinud üle maailma. Kanada föderaalvalitsuse avaliku turvalisuse minister Marco Mendicino teatas, et Kuninglike Kanada Ratsapolitseinike toetusjõud saadetakse Windsorisse, Ottawasse ja Couttsi piiripunkti, mida rahumeelsed meeleavaldajad samuti tõkestavad.
Mõned Ameerika Ühendriikide progressiusklikud avaliku elu tegelased on muutunud väga agressiivseks. Näiteks mitme mõjuka mõttekoja liige, Barack Obama valitsuse kõrge bürokraat, Harvardi Ülikooli lektor ja uudistekanali CNN püsikommentaator Juliette Kayyem kirjutas sotsiaalmeedias:
Konvoi meeleavaldus, mida parema ilmavaatega ajakirjandus kiidab "vabaduse meeleavaldusena", on tänaseks majanduslik- ja julgeolekuprobleem. Üle Ambassadori silla liigub aastas 28 protsenti USA ja Kanada vahelisest kaubavahetusest. Lõigake [veoautode] kummid lõhki, tühjendage kütusepaagid, arreteerige autojuhid ja eemaldage autod.
Majandusväljaande Bloomberg ajakirjanik Matthew Yglesias säutsus:
Saatke merejalaväelased peale ja lööge sild puhtaks.
Yglesias jätkas samas lõimes:
Me peame nendega võitlema Kanadas, et me ei peaks seda tegema oma kodus. Trudeau võib Ottawa küsimusi lahendada sellise ajakava järele, nagu talle meeldib, kuid ärgu liiklust meie sillal p…e keeraku (don't f**k with our bridge).
Teises säutsus selgitas ta enda jõhkrat üleskutset:
See on väga oluline, et maailm ei lubaks demokraatlikku omavalitsust asendada suvaliste pättide vetoga kui neil juhtuvad olema suured autod.
Ja jätkas:
Jalgsi liikuvate inimeste liikluse lühiajaline takistamine pole tore, kuid ühiskond elab selle üle, sest see on piisavalt ebatõhus taktika. Veoautode blokaad on palju jõulisem ja oleks suurepärane taktika, et saada lahti mõnest diktaatorist, kuid see on ka täpselt põhjus, miks demokraatiad ei tohi selliseid väljaastumisi lubada.
Trudeau kantselei kinnitas, et olemas on tahe "teha kõik, mis vaja", et blokaadid lõpetada.
Windsori linnapea Dilkens teatas samuti, et linn pöördub kohtusse ja palub selle otsusega okupatsioon lõpetada. Ta lisas: "Majanduslik kahju pole jätkusuutlik ja see peab lõppema."
Ottawa meeleavaldustel oli reedese seisuga arreteeritud 25 inimest. Linna mustanahalise politseijuhi Peter Sloly sõnul saabuvad lisajõud 48 tunni jooksul ja peljatakse, et nädalavahetusel võib meeleavaldustel osalejate hulk märkimisväärselt kasvada.
Sloly rääkis ajakirjanikele:
Need on hästi organiseeritud meeleavaldajad. Neil on taga tugev organisatsioon nii siinse provintsi kui terve riigi tasandil ja me näeme reaalajas, kuidas asjad käivad.
Tegemist on märkimisväärse ohuga, mida me püüame maandada ja millest üle saada. Kui me saame enda käsutusse rohkem vahendeid, saame me ka paremaid tulemusi.
Ameerika Ühendriikide konservatiivid on suuremas osas veoautojuhtide poolel. Kentucky vabariiklasest senaator Rand Paul kinnitas, et loodab, et sarnased meeleavaldused "ummistavad ka Ameerika Ühendriikide linnade tänavad":
Ma olen kõiges selliste meeleavalduste poolt. Kodanikuallumatus on meie riigis aegade jooksul välja kujunenud traditsioon, alates orjusest kuni kodanikuõigusteni, kui nimetada mõnda. Avalda rahumeelselt meelt, ummista asjad ära, pane inimesed koroonasundide üle järele mõtlema.
Michigani vabariiklasest kongressisaadik Lisa McClain leiab:
Ameeriklastel on valitsuse sunnimeetmetest kõrini ja nüüd on aeg, et Bideni valitsus rahvast kuulda võtaks.
Need sunnimeetmed on halvanud meie tarneahelad ja demokraadid süüdistavad selles vabadust armastavaid veoautojuhte, kuid tõelised süüdlased on need, kes nõuavad piiril autojuhtide vaktsineerimist.
Fox Newsi saatejuht Sean Hannity kiitis oma saates meeleavalduste otseülekannet näidates veoautojuhtidele kaasa. USA kõige populaarsem saatejuht Tucker Carlson, kes müüb enda e-poes särke "Mina (süda) Tucker", hakkas müüma lisaks neid kirjaga "Mina (süda) Truckers" (veoautojuhid).
Vabariiklaste rahvuskomitee esinaine Ronna McDaniel rääkis reedel Fox Newsile:
Inimeste ette ei tohiks panna valikut, kas töö, või nende meditsiiniline vabadus. Need autojuhid on eesliini töötajad.
Nad on aidanud meil pandeemia üle elada. Nad on teinud tööd päevad ja ööd. Neid ei tohi demoniseerida, nagu me näeme seda Kanadas ja kindlasti me ei taha, et midagi sellist juhtuks meie riigis. Kuid kui Joe Bideni valitsus jätkab samas vaimus (vaktsiinisunniga), siis juhtub täpselt nii.
Kuigi Kanada iga võimutasandi ametnikud on pidanud regulaarselt kohtumisi, pole neil õnnestunud meeleavalduste osas siiski midagi ära teha.Carletoni Ülikooli kriminoloog Jeffrey Monaghan arvab, et Ottawa politsei magas õige veoautojuhtide tõrjumise aja maha siis kui nad ei takistanud jaanuari lõpus autorongil linna sisenemist. Tema sõnul Kanada politseil täna enam häid lahendusi ei ole.
Monaghan rääkis ajakirjanikele, et politseinikud võivad asuda probleemi lahendama agressiivses laadis ja riskida nii vägivaldse vastasseisuga. Samuti võivad nad valida "kruvide kinni keeramise" taktika, mis nõuab rohkem aega ja võib ajada kurjaks Ottawa linnaelanikud.
Paljudes autodes, kus meeleavaldusele on tulnud terve perekond, elavad ka lapsed ja politsei sõnul on nad pöördunud selles osas lastekaitse poole ning pole välistatud, et lapsed võetakse meeleavaldajatelt ära.
Üle 85 protsendi veoautojuhtidest ja 90 protsenti kõigist täiskasvanud kanadalastest on täielikult vaktsineeritud. Meeleavaldused on hukka mõistnud Kanada Veoautojuhtide Ühendus (Canadian Trucking Alliance).
Trudeau kutsub üles opositsiooni, et ka need aitaksid tal veoautojuhte korrale kutsuda:
Ma vestlesin opositsiooniparteide juhtidega ja selgitasin neile tänast olukorda ning viimaseid arenguid.
Ma rõhutasin kui tähtis on see, et kõik parlamendi liikmed, kõigist parteidest, mõistaksid need ebaseaduslikud teod hukka ja kutsuksid [meeleavaldajaid] üles neid blokaade lõpetama.
Peale kohtumist peaministriga leidis Konservatiivide üleminekujuht Candice Bergen, et ta soovib, et Trudeau "asuks tegutsema, et need meeleavaldused rahumeelselt ja ruttu lõpetada".
Ameerika Ühendriikides arvestavad võimud võimalusega, et nende suurlinnu tabavad sarnased veoautojuhtide väljaastumised. Prantsusmaal ja Belgias keelasid võimud ennetavalt ära liikluse tõkestamise suurtel maanteedel ning kehtestasid rikkujatele rängad karistused.
USA sisejulgeolekuministeerium teatas osariikide ja kohalike omavalitsuste korravalvuritele saadetud infolehes, et nendeni jõudnud teabe kohaselt kavatsevad veoautojuhid vaktsiinisunni ja muude teemadega seotud meeleavalduste käigus "sulgeda oluliste metropolide sõiduteed".
Ministeeriumi sõnul võib Ameerika Ühendriikide veoautojuhtide konvoi hakata Lõuna-Californiast sõitma juba käesoleval nädalavahetusel ja nende tegevus võib takistada ligipääsu Super Bowlile (Ameerika jalgpalliliiga finaalkohtumine, mis leiab aset 13. veebruaril Los Angelese SoFi Staadionil). Autorongi sihtmärgiks on pealinn Washington, kuhu jõutakse märtsiks, ajaks kui Joe Biden peab kongressi ees kõne "Olukorrast riigis".
Valge Maja teatas, et Super Bowli saadetakse igaks juhuks veoautojuhtide eest kaitsma lisajõude.
Veoautojuhtide rahumeelne blokaad on mõjunud rängalt autotööstusele. Ford kinnitas, et Windsori mootoritehas suudeti avada uuesti neljapäeval, kuid sama ettevõtte tehas Toronto lähistel Oakville'is pidi jätkama tööd vähendatud võimsusega.
USA poolel saatis General Motors (GM) Michigani Flinti linnas asuva veokitehase esimese vahetuse varem koju, kuna polnud autoosasid.
Stellantise Jeepi Ohio osariigi Toledo linnas asuva tehase töötajad pääsesid osade puuduse tõttu reedel varem koju.
Honda peatas reedel töö Ontario Allisoni linnas asuva tehase ühel liinil.
Toyota sõnul sulgesid nad osade puuduse tõttu kolm Ontarios asuvat tehast kogu nädalaks ja tootmist peab vähendama ka Kentucky Georgetowni linnas asuvas tehases.
Michigani demokraadist naiskuberner Whitmer nõudis, et Kanada võimud lahendaksid kiirkorras vastuseisu veoautojuhtidega:
See mõjutab palkasid ja tootmisliine. See on vastuvõetamatu.
CNNis olukorda kommenteerides nimetas kuberner rahumeelset meeleavaldust "ebaseaduslikuks blokaadiks", mis tekitab Michiganis "majanduskriisi".
Veoautojuhtide meeleavaldusest on seni olnud nii palju kasu, et Kanada provintside võimud – mitte keskvõim – on kiirkorras kaotamas maskikandmise kohustusi ja vaktsiinipasse.
Trudeau samas on seni seisnud kindlana vaktsiinisunni taga, sealhulgas pole loobunud nõudmisest, et kõik üle USA piiri kaupu vedavad veoautojuhid peavad olema täielikult vaktsineeritud. Samas paljud konservatiivid, põhjusel et ligi 90 protsenti riigi veoautojuhtidest on juba niigi vaktsineeritud, kutsusid peaministrit üles vaktsiinisundi lõpetama.
Veoautojuhtide meeleavaldusi toetab ka president Donald Trump ja texase osariigi senaator Ted Cruz.
Uudisteagentuur Associated Press on kokku lugenud üle kümne Facebooki grupi, milles kogutakse toetust Kanada meeleavaldajatele ja kavandatakse sarnaseid proteste USAs ja Euroopas.
Selleks, et pääseda Kanadasse, peavad Detroidi piirkonna kaubaautod sõitma ligi 113 kilomeetrit põhja poole Port Huronisse ja ületama Blue Water silla. Sealses piiripunktis pidi Kanadasse pääsemiseks ootama reedel kaks tundi.
Rahumeelsete meeleavaldajate blokaad tuleb USA autotööstusele halval ajal, sest tänu koroonapiirangutele on nagunii kõik tarneahelad saanud rängalt kannatada.Kanada on riik, kus 2020. aasta alguses kehtestati ühed maailma karmimad koroonapiirangud ja sulegmised. Aasta peale esimesi piiranguid, 2021. aasta aprilli lõpus leidis Kanada Simon Fraseri Ülikooli majandusprofessori Douglas W. Allen oma uuringus, et Covid-19 piirangute kahju on kasust 282 korda suurem ning tegemist võib olla Kanada ajaloo rahuaja avaliku poliitika ühe suurima ebaõnnestumisega.
Barack Obama kaitses 2020. aasta suvel BLMlaste märatsemist kümnetes USA suurlinnades:
Meie riigi igal arenguastmel, iga vabaduse laiendamise puhul, iga meie sügavama ideaali väljenduse juures on olnud olulisel kohal püüdlused, mis teevad status quo püsimise ebamugavaks.
Artiklis on kasutatud Mail Online'i materjale ja kirjeldatud sündmused on toimunud enne reede, 11. veebruari õhtut.