Ühendkuningriigi valitsus kavatseb Brexitiga kätte võidetud vabaduse pöörata majanduslikuks õitsenguks ja selle tarbeks on kavas ette võtta mitmeid suuri taristuprojekte. Riigi konkurentsivõime suurendamiseks on muuhulgas kavas rajada kümme uut vabasadamat.
Ühendkuningriigi peaministri Boris Johnsoni taristuplaanide seas on riiki läbiva kiirraudtee (High Speed 2; HS2) valmisehitamine ja erinevatesse piirkondadesse kümne vabasadama rajamine. Vabasadamad on kohad, kus ettevõtted saavad kaupu maale tuua, ladustada ja välja viia väljaspool tavalist maksu ning tollireeglistikku, kirjutab Daily Express.
Koos sada miljardit naela (ca 118 mlrd €) maksma mineva HS2 projektiga kavatseb Johnsoni valitsus märkimisväärselt panustada ka kohaliku ühistranspordi – bussi- ning rongiliinde – arendamisse.
Johnson esitleb on taristukava teisipäeval 11. veebruaril riigi Parlamendis ja suure tõenäosusega teeb ta lisaks teatavaks investeeringud riigi põhjaosa ühendavasse Northern Powerhouse Rail ja kaguosa Crossrail 2 raudteevõrgustikesse.
Kõnes kuulutatakse välja lisaks esimesed viienda põlvkonna (5G) sidevõrgustike traadita lairibaühenduse projektid ja kava, kuidas selline võrk ehitada välja üle riigi.
Möödunud kuude jooksul on peaminister ja tema kabinet sõitnud ringi mööda maailma ja soojendanud üles sidemeid suurriikidega. Välisminister Dominic Raab külastas hiljuti nelja Aasia suuremat riiki, et valmistada ette tulevasi kuabanduslepinguid ja laupäeval, 8. veebruaril, viibis ta Tokyos.
Uued vabasadamad toovad Ühendkuningriigi kaubavahetusele eeldatavalt märkimisväärse mahtude kasvu. Tõenäoliselt saab üheks esimeseks vabasadamaks riigi kirdeosas asuv Tyne'i süvameresadam.
South Shieldsi linnast – kus Tyne'i sadam asub – pärit konservatiivse parlamendisaadiku Oni Oviri sõnul toob vabasadam miljardeid dollareid investeeringuid, luuakse tuhandeid uusi töökohti ja piirkonnast võib saada lääneriikide Dubai.
Ühendkuningriigi uutest vabasadamatest saavad eeldatavalt suured kaubanduse sõlmpunktid, mis võtavad kaubamahud ära suurtelt Euroliidu sadamatelt nagu Antwerpen, Rotterdam, Hamburg ja Le Havre, mis ei saa euroreeglite tõttu toimida vabasadamatena ning peavad neid läbivaid kaupu maksustama.
Valitsusele lähedal seisvate allikate sõnul on Johnsoni taristuplaani näol tegemist "suurima transpordi- ja siderevolutsiooniga, mida riik pole näinud Victoria ajastust saadik".
Toimetas Karol Kallas