Kuidas peavool õhinal Trumpi mustates lehkavalt kollaseks värvus

Kollane pissipott. Foto: d13, bigstockphoto.com

Ameerika rahva poolt Ühendriikide järgmiseks presidendiks valitud Donald Trumpi kohta avaldatud alusetud ja tõestamata inetused pärinevad The Wall Street Journali andmetel endise Briti luureohvitseri ja praegu erafirmat pidava Christopher Steele’i sulest.

Steele’i isiku kohta võib lähemalt lugeda tema LinkedIni kontolt. Nagu kirjutab The Wall Street Journal (WSJ) viitega kursisolevale ametnikule, valmistati “dokument” lepingu alusel, mis oli sõlmitud Trumpi vaenlastega nii Vabariikliku kui Demokraatliku partei ridades.

Steele’i kaasdirektor firmas Orbis Business Intelligence Ltd, Christopher Burrows, keeldus “kinnitamast või ümber lükkamast” väidet, et kollase kirjutise autor on Steele.

Nii WSJ kui Londoni ajalehtede kinnitusel on Steele otsustanud olla mõned päevad “kadunud” ja mitteleitav.

Trükimusta mittekannatava sisuga “dokumenti” keeldus pikemat aega avaldamast isegi valdav osa Trumpi vastu häälestatud nn peavoolumeediast.

Lõpuks tegi otsa lahti Buzzfeed, kellele sekundeeris telekanal CNN. Nagu Buzzfeedi peatoimetaja otsust töötajatele rõhutas, oli tegemist “plahvatusliku ja kinnitamata süüdistava” materjaliga Trumpi aadressil.

Ta toonitas, et kirjutises toodud väidetes “kahtlemiseks on tõsised põhjused” ning väitis end mõistvat, et paljud “võivad mitte nõustuda” nende otsusega see saast avaldada.

Kuid ta tunnistas, et “selle materjali avaldamine peegeldab [seda], kuidas me näeme reporterite tööd aastal 2017.”

Ühena laimu levitajaist on end üles andnud vabariiklasest USA senaator John McCain. Oma karjääri sõjakangelase aurale üles ehitanud McCain tegi hiljuti avalikuks tulnud salvestiste valguses vietnamlaste käes vangis olles nendega koostööd oma kaasmaalastest sõdurite demoraliseerimiseks ning rääkis raadio kaudu vangistajate kohta kiidusõnu.

Stiilinäide “kvaliteetajakirjandusest” Postimehe esituses. Head võimalust vasaklilberaalselt meelestatud toimetusele ideoloogiliselt ebameeldivat Trumpi mustata ei jäetud kasutamata, osaledes aktiivselt libauudise levitamises. Ekraanitõmmis

Samal ajal, kui isegi The New York Times Buzzfeedi käitumise hukka mõistis, trükkis näiteks Eesti “kvaliteetleht” Postimees isegi materjali äärmiselt sündsusetu ja Trumpi alandava osa ära, lisades vaid pikema internetiartikli lõpuosas mokaotsast, et väited võivad olla valed.

Oma populaarseimaks osutunud kommentaaris juhib lugeja Priit Jõesaar tähelepanu tõsiasjale, et “… pika artikli lõpus mainitakse, et “tegu võib olla ka võltsinguga”?!”

“Äkki paneks selle kuskile artikli algusesse,” soovitab Jõesaar, “et oleks kohe teada, et see kõik edaspidi loetav on ilmselt ikkagi muinasjutt.”

Trumpi laimavat libauudist levitasid suure tuhinaga ka Delfi ja Eesti Rahvusringhääling. Pärast esialgsete versioonide avalikustamist on mitmeid artikleid tuntavalt kohendatud.

Eesti Ajakirjanduseetika Koodeksi punkt 3.5. kohaselt peab toimetus eriti kriitilise materjali korral kontrollima informatsiooni tõesust ja allikate usaldusväärsust. “Ka juhul kui avaldatava/edastatava materjali autoriks ei ole toimetuse töötaja, kontrollib toimetus oluliste faktide tõesust,” sätestab eetikakoodeks põhimõtte, mida rikkusid antud juhul nii ERR, Postimees kui ka Delfi.

Tänuväärselt kirjutas seekord Eesti Päevaleht, et “Trumpil on seekord õigus ja vastased levitasid tema kohta jama.“ Mainimata jäi aga paraku asjaolu, et “jama” levitasid mitte ainult Trumpi vastased kusagil kaugel USAs, vaid ka meie kohalik peavoolumeedia nagu Delfi, Postimees ja ERR.

Palun toetage Objektiivi tegevust annetusega! Annetuse vormistamine annetustelehel võtab vaid mõne hetke. Täname!