Otto Schily. Foto: Scanpix

"Vabas õigusriiklikus demokraatias ei tohi riik sundida inimesi teatud arstlikule toimingule," kirjutab endine Saksamaa siseminister Otto Schily Weltis ilmunud arvamusloos.

See, mida just äsja kategooriliselt välistati, saab meediateadete kohaselt nüüd seaduseks – üleüldine vaktsineerimiskohustus. Nagu hästi teada, on poliitikute lubadused sageli piiritud, kuid pingelisel ajal, mil tuleks eriliselt tugevdada usaldust demokraatlike otsustusprotsesside vastu, on väga hoolimatu visata üleöö makulatuuri varasemad seisukohad küsimustes, mis puudutavad põhiõiguste tuuma. 

Vabas õigusriiklikus demokraatias ei tohi riik sundida inimesi teatud arstlikule toimingule.

Vabas õigusriiklikus demokraatias ei tohi riik sundida inimesi teatud arstlikule toimingule. See kehtib seda enam tõsiasja valguses, et tegemist on hiljuti arendatud vaktsineerimismeetodiga, mille pikaajalisi toimeid ei ole võimalik nii lühikese kasutusaja tõttu mitte mingil juhul usaldusväärselt teada. Üleüldine vaktsineerimiskohustus on lihtsalt põhiseaduse vastane.

Vältimaks arusaamatusi – ma ei ole vaktsineerimise vastane, olen juba kolm korda vaktsineeritud ja soovitan end lasta vaktsineerida ka inimestel, kes kuuluvad niinimetatud haavatavatesse gruppidesse.

Kuid ma tean ka mitte just vähe inimesi, kes on terve eluviisi ja tähelepanelikkuse tõttu haigestunud kõige rohkem asümptomaatilisse COVID-19 viirusesse, kuigi nad ei ole vaktsineeritud ja puutuvad kokku paljude potentsiaalsete viirusekandjatega. Et sellise profiliga inimesi on Saksamaal väga palju, jääb kahjuks poliitikute ja enamuse erinevate ekspertide poolt tähelepanuta.

Vähemalt kontrollimist väärt

Kui mõtelda sellele, et napp 30 protsenti Saksamaa rahvastikust ei ole vaktsineeritud, kuid suurem osa nendest ei ole samal ajal ka raskelt haigestunud, siis tuleks vähemalt kontrollida, mil määral võiks salutogeneesi (1) mudel olla COVID-19 haigestumise tõrjumisel tulemuslik.

Laste ja noorukite juures, kes haigestuvad koroonasse, on haiguse kulg reeglina pigem leebe, läbipõdemise raames saavutatud loomulik immuunsus on vaieldamatult tõhusam kui vaktsineerimine.

Kahjuks ei ole mul ülevaadet vaktsineerimise kahjustustest laste ja noorte juures. Nii palju, kui ma tean, on põhjust muretseda, et on esinenud märkimisväärseid kahjustusi, seda küll vähesel määral. 

Laste ja noorukite juures, kes haigestuvad koroonasse, on haiguse kulg reeglina pigem leebe, läbipõdemise raames saavutatud loomulik immuunsus on vaieldamatult tõhusam kui vaktsineerimine.

Üleüldine vaktsineerimiskohustus tugevdaks väga ohtlikul viisil juba praegu ühiskonnas esinevaid tuntavad lõhesid kuni vägivallailminguteni. Kohustuse sisseseadmine ei ole seega vastutustundlik. 

Õigusega küsitakse nendelt, kes poliitikas veel külma pead hoiavad, kuidas vaktsineerimiskohustus tegelikult teostuma peaks? Kas tahetakse järgida hullunud juriste, kes õigustavad kõiki tõsiseid vabadust ära võtvaid karistusi neile, kes ei taha ennast vaktsineerida? Kas selleks on mõeldud need "ilusamad vanglad", mida uus Berliini senat tahab ehitada?

Need, kes ei taha end vaktsineerida, peavad juba praegu seisma silmitsi arvukate piirangutega. Roheliste juht Robert Habeck tahaks nad koguni lukustada. Igapäevaselt kogevad vaktsineerimata inimesed aina kasvavat vaenulikkust ja kiusamist. Kas neid peaks kehtestatavad sunniraha tõttu ka vaesusesse suruma? Isegi sellises autoritaarseks sõimatud riigis nagu Hiina ei ole üldist vaktsineerimiskohustust. 

Ka kõiki vaktsineerida soovijaid ei suudeta vaktsineerida

Üldise vaktsineerimiskohustusega välja tulles on eriti groteskne see, et riik ei suuda isegi praegu kõiki soovijaid täielikult vaktsineerida. Näiteks Berliinis seisavad inimesed külma tuule käes pikas sabas, et end vaktsineerida kuid nad saadetakse koju tagasi. See ei ole kahjuks erand. 

Üldise vaktsineerimiskohustuse kehtestamine ei ole mitte ainult põhiseaduse vastane, vaid on ka sobimatu instrument koroonaviiruse leviku takistamisel. 

Paljud vanemad inimesed ei ole tänaseni tõhustusdoosi saanud ja need ei ole üksikjuhtumid, sest Robert Kochi instituudi kohaselt on vaid 9 protsenti rahvastikust saanud tõhustusdoosi.

Üldise vaktsineerimiskohustuse kehtestamine ei ole mitte ainult põhiseaduse vastane, vaid on ka sobimatu instrument koroonaviiruse leviku takistamisel. 

See kõik teenib ainult tõsiasja udustamist, et poliitikud ilmselgelt ei saa aru meetmetest, mis ka tegelikult inimeste terveks jäämist teeniksid, kaasa arvatud ettevaatusabinõud, mis on vajalikud selleks, et kõik need, kes soovivad ennast vaktsineerida, saaksid seda õigeaegselt mõistliku tasu eest teha. 

Otto Schily oli Saksamaa siseminister 1998 kuni 2005. Ta on Roheliste partei kaasasutaja. 1989. aastal läks ta üle sotsiaaldemokraatlikusse parteisse. 

Tõlkis René Allik


(1) Erinevalt haiguskesksest patogeneesi mudelist, mis tegeleb haiguste põhjuste ja kuluga, on salutogeneesi mudel tervisekeskne ning vaatleb haiguse ja tervise suhet kui muutuvat suurust – inimesed võivad olla rohkem või vähem terved. Tervis ei ole mitte stabiilne olukord, vaid pigem ebastabiilne, aktiivne ja dünaamiline isereguleeruv seisund. Salutogeneetiline suhtumine seab eesmärgiks organismi ressursside suurendamise, võitlemaks seda nõrgestavate teguritega. Toim.