Foto: Piqsels

Kirjanik ja teadusajakirja "Meditsiinilised humanitaarteadused" peatoimetaja Brandy Schillace kirjutab ühes tuntumas angloameerika meesteajakirjas "Wired", et emadus ei ole biloogiline, vaid on sotsiaalne konstruktsioon, millel pole reaalsusega midagi pistmist.

Schillace, kes on päris naine, alustab oma artiklit kirjeldusega, kuidas Masschusettsi Tehnoloogiainstituudi lektor, ennast meheks pidav naine Karl, kes elab koos teise naisega, on sünnitanud kaks last ja kuidas teda selle juures on ühiskonnas ning sünnitushaiglates saatnud "totaalne soosegadus" (total gender confusion). 

"… naine ja ema ei ole, ja pole mitte kunagi olnud, sünonüümid. Fakt on see, et mõlemal määratlusel pole mitte mingisugust seost objektiivse reaalsusega," kirjutab Schillace.

Brandy Schillace Foto: brandyschillace.com

"Emadus, nagu sugu, on sotsiaalne konstruktsioon. Emadus on olemas ainult sellepärast, et inimesed on nii kokku leppinud. Me loome konstruktsioone maailma korrastamiseks ja üritamine nii seda kontrollida. Konstruktsioonid on kasulikud siis kui me kasutame neid oma mõtete organiseerimiseks, kuid need muutuvad äärmuslikult ohtlikuks kui me hakkame neid ekslikult reaalsuseks pidama. … Aga emadus ei ole muutumatu ja (tingimata või üdini) bioloogiline. Viimaste aastakümnete jooksul on teaduslik tehnoloogia jõudnud lähemale kui kunagi varem, et pakkuda kõigile rasedust," jätkab ajaloolasest meditsiinihumanitaar. 

Autori sõnul tuleb "emaduse" kontseptsioon aktiivselt lahutada selle ainuseosest "naiselikkusega", muidu mandub ühiskond selliseks, mis karistab, vangistab ja paneb toime vägivallategusid lapsevanemateks saada soovivate inimeste ja nende laste vastu. Inimesed on välja mõelnud sõnad "emadus" ja "naine", täitnud need tähendusega ja samamoodi me võime nende sõnade tähendust muuta. "Vabastada need sõnad nende jumalikkusest ja deemonitest."  

Schillace'i artiklis, mis väidab, et "fakt on see, et "naisel" ja "emal" pole mitte mingisugust seost objektiivse reaalsusega", pole välja toodud ühtegi viidet teadusartiklitele – "faktidele" –, mis "mõtestaksid emadust ümber". Artiklis on kirjeldatud ainult, kuidas "heteronormatiivne" ühiskond (päris) naistele emadust peale surub, on neid ajalooliselt "emadusega" ahistanud ja kiusab transinimesi.

Toimetas Karol Kallas