Kriitilise diskursuse analüüsi- ja valgeduseuuringute sotsiaalteadlasest Robin DiAngelost on saanud "valge süü" kultuse üks tuntumaid eestkõnelejaid. Foto: Wikipedia

Üleilmne toidutööstuste konglomeraat Coca-Cola treenib oma töötajaid virgunute rassismivastase võitluse superstaari Robin DiAngelo õppevideoga, millega kästakse töötajatel “püüda olla vähem valge”, vahendab ettevõtte “vilepuhujat” virgumishulluse tagajärgede ravimisele keskendunud psühholoog Karlyn Borysenko. 

DiAngelo, kes on üheks virgunute “piibliks” saanud raamatu “Valge haprus” autor, 49-minutiline õppevideo kannab nime “Seistes vastu rassismile”. Kohe video alguses kehtestatakse dogmana tõsiasi, et “kõik valged inimesed on sünnijärgsed rassistid”! Virgunute usukuulutaja sõnul “ei päästa mitte miski valgeid inimesi rassismijõudude haardest.” “Alles siis, kui sa tunnistad oma ühiskonnastumise [valgena sündimise] reaalsust, saad sa hakata uurima, kuidas see [valgesse rassi kuulumine] on sind kujundanud,” vahendab globaalse toidukonglomeraadi lekkinud õppematerjale Federalist.

“USAs ja teistes Lääneriikides [sh Eestis], ühiskonnastatakse valged inimesed viisil, et nad tunnevad, nagu nad oleksid oma olemuselt teistest rassidest paremad, kuna nad on valged,” jätkab DiAngelo. “Uuringud näitavad, et juba 3–4 aastased lapsed saavad aru, et valge olla on parem.” 

DiAngelo loetleb koolituses üles käsud, mida “vähem valge” olemiseks tegema peab, millega vihjab, et valged inimesed, ainult tänu oma nahavärvile, on rõhujad, kaitsepositsioonil, ülbed, apaatsed ja nii edasi.

“Mida sa saad vähem valge olemiseks ette võtta” osas kästakse töötajatel: 

Ole vähem rõhuv
Ole vähem uhke
Ole vähem endas kindel
Ole vähem kaitsepositsioonil
Ole rohkem alandlik
Kuula 
Usu 
Ütle lahti apaatiast
Ütle lahti valgete solidaarsusest

Samuti leiab koolitusest “rassivimma” osa. “Iga musta edulugu tabab valge raevu ja vimma tagasilöök,” kuulutab valge hapruse prohvet. “Ma arvan, et see iseloomustab meie tänast olukorda, peale kaheksat aastat Obamat,” osutab ta musta presidendi “kuldsele” ametiajale. 

DiAngelo leiab, et kui valged inimesed kinnitavad, et nad ei ole rassistid, siis tema seda ei usu. Kui mõni valge inimene ütleb, et “mind õpetati kõiki võrdselt kohtlema”, siis DiAngelo sõnul “ei saa see inimene aru sotsialiseerumise algtõdedest. See inimene ei saa aru kultuurist. See inimene ei ole jõudnud enese teadvustamiseni.”

Kursuse kirjeldus kõlab:

Selles koolituses varustab Robin DiAngelo, kes on menuki “Valge Haprus” autor, sind sõnavara ja praktikatega, mida sul on vaja rassismile ning alateadlikule kallutatusele vastu astumiseks nii isiklikul kui kogu sinu organisatsiooni tasandil. Kaasava töökeskkonna loomiseks pole olemas võluretsepti. See on protsess, millesse peab kaasama värvilised inimesed ja see peab kestma nii kaua kui sinu ettevõtte tegutseb. Kuid käesolevad tööriistad on sinu jaoks hea algus.

Kursust turustatakse LinkedIn Learning sotsiaalmeediaplatvormil, mis Borysenko sõnul on Coca-Cola ettevõttesisene koolitusplatvorm.

Mitmete juristide sõnul võib paljastus kaasa tuua kohtuasjade laine Coca-Cola vastu, kuna see annab alust arvata, et ettevõte tegeleb “positiivse” rassilise diskrimineerimisega.

DiAngelo sedastas, et rassismivastane võitlus ettevõtetes – ja laiemalt ühiskonnas – peab kestma nii kaua kui ettevõtted tegutsevad (ühiskond on olemas), lähtub marksismi tuumikteooriast, et (maailma)revolutsioon on igikestev protsess. Üks kuulsamaid pahemideolooge Lev Trotski on 1906. aastal avaldanud raamatu “Permanentne revolutsioon, selle tulemused ja väljavaated”.

Toimetas Karol Kallas