Veoautode rivi Poola Dorohusk-Jagodzini piiripunktis, 4.12.2023 Foto: Scanpix

Alates 2022. aasta märtsist lubatakse Ukraina logistikaettevõtetel Euroopas tegutseda ilma nõuetekohaste lubadeta. Poola ja Slovakkia vedajate sõnul kasutavad ukrainlased seda kurjasti ära ja kehtestasid piiril Ukraina veoautodele blokaadi. 

Ukraina abistamise eesmärgil lubas Euroopa Liit Venemaa sissetungi järel Ukraina logistikaettevõtted EL-i turule ilma, et neil oleks selleks vaja taotleda suhteliselt rangete nõudmistega ärivedude luba. Euroopa Liidu, sealhugas Poola vedajatele Ukrainas sarnaseid leevendusi kehtestatud ei ole. Poola autojuhtide sõnul sõidavad tühjad autod Ukrainast Poolasse, võtavad Poolast kauba peale ja veavad seda mööda EL-i laiali. Alates 6. novembrist tõkestavad Poola ja Slovakkia riigi veoautojuhid Ukraina piiripunkte, vahendab ReMix.    

Lisaks väidavad Poola logistikute esindusorganisatsioonid, et Valgevene ja Venemaa veoettevõtted asutavad juriidilisi isikuid Poolasse, millega hiilivad üle Ukraina tegutsedes mööda sanktsioonidest ja konkureerivad ebaausalt Poola vedajatega. 

Veoautojuhid lubavad üle piiri erasõidukid ja humanitaarabi, toitu ning kütust vedavad veokid. Blokaad puudutab ainult kommertsvedusid. 

Enne Venemaa sissetungi pidi Ukraina vedajatel Poola sisenemiseks olema vastav tegevusluba. Peale 2022. aasta 24. veebruarit selline nõudmine kaotati. Hoolimata asjaolust, et leevendus puudutab ainult EL-i riikide ja Ukraina vahelisi veoseid, kasutavad Ukraina ettevõtted seda tegutsemiseks Euroopa kaubavedude turul.

Ühe transpordiettevõtte omaniku Bartosz Jasiński sõnul sõitis enne nende blokaadi suurem osa Ukraina veokitest Poola tühjalt, võtsid Poolast kauba peale ja vedasid seda üle Euroopa laiali. 

Kui enne sõda ületas Ukraina–Poola piiri aastas kuskil 180 000 veoautot, siis käesoleva aasta novembri alguseks loeti neid  kokku 900 000.  

Toimetas Karol Kallas