Pilt on illustratiivne. Foto: visual28/Bigstockphoto.com

Tervise Arengu Instituut keeldub andmast Objektiivile kommentaari kampaania kohta, millega sotsiaalministeeriumi haldusalas tegutsev asutus kutsub avalikkust üles tegema juhusuhetes kondoomi kasutamisega Eesti Vabariigile juubelikingitust, kirjutab Varro Vooglaid.

Mõne nädala eest, 31. augustil, pöördusin Tervise Arengu Instituudi (TAI) poole palvega saada portaalile Objektiiv kommentaar seoses ligi 110 000 eurot maksma läinud kampaaniaga, millega TAI kutsub inimesi tegema juhusuhetes kondoomi kasutamisega Eesti Vabariigile juubelikingitust.

„Seoses sama teemaga soovin veel küsida, kas oleks võimalik TAI esindajalt saada kolmapäeval portaali Objektiiv tarvis selle kampaaniaga seonduvalt üks kommentaar? Võiksime tulla sobival ajal koos kaameramehega sobilikku kohta," kirjutasin oma e-kirjas.

Et kirjale ei laekunud vastust, kordasin palvet nädal hiljem, 6. septembril, kirjutades taas:

"Tuletan meelde palvet saada TAI esindajalt kommentaar seonduvalt kampaaniaga, milles kutsutakse inimesi üles tegema Eesti Vabariigile 100. juubeliks kingitus ja kasutama juhusuhetes kummi. Sooviksime küsida kampaania põhjenduste kohta, samuti selle kohta, miks TAI ei ole (avalikkusele teadaolevalt) pannud rõhku abielulise truuduse ideaali rõhutamisele, olgugi et see on kõige tõhusam viis suguhaigustest hoidumiseks. Intervjuu aja suhtes oleme paindlikud ning lähtuksime teie eelistustest."

Paraku ei tulnud ka sellele kirjale mingit vastust, mistõttu pöördusin kolmandat korda samal teemal TAI poole, küsides 11. septembril saadetud kirjas, kas ma „saan õigesti aru, et TAI ei kavatse intervjuupalvele isegi mitte vastata" ning paludes ühtlasi selgitust, "kas selline suhtlemisviis on TAI-l tavaks kõigi väljaannete suhtes." Ka see kiri jäi vastuseta.

Niisiis tuleb nentida, et kuigi TAI palgal on lausa avalike suhete juht, kelleks on Gea Otsa, ei pea sotsiaalministeeriumi haldusalas olev asutus vajalikuks kommentaaripalvele isegi mitte vastata, rääkimata asutuse poolt maksumaksjate raha eest elluviidavate kampaaniate suhtes kommentaaride andmisest.

Seega peame leppima teadmisega, et kuigi Eesti Vabariigis on riigivõimu teostamise põhimõtetest rääkides ikka ja jälle deklareeritud avatuse, läbipaistvuse ja avalikkusele selgituste jagamise printsiipide olulisust, ei ole nende rakendamisele reaalselt mõtet loota. Nagu näha, suhtleb valitsusasutus meediaväljaannetega vastavalt oma suvale ning kriitiliste küsimuste puhul ei vasta üldse.

TAI kulutas kondoomikampaaniatele üle 230 000 euro, truuduse ideaali esile toovaid kampaaniaid aga ei korralda

SAPTK teabenõudes Tervise Arengu Instituudile: kas olete kunagi korraldanud ühegi abielulist truudust esile tõstva kampaania?