Ühendkuningriigi valitsus tahab, et inimesed sõidaks elektriautodega. Inimesed eriti ei taha. Valitsus on kehtestanud autotootjatele trahvid puhuks, kui need müüvad liiga palju sisepõlemismootoriga autosid.
Ühendkuningriigi ühe suurima automüüja Vertu Motorsi tegevjuhi Robert Forresteri sõnul lükkavad autotootjad Ühendkuningriigis tavaautode tarnimise uude aastasse, kuna kardavad, et müües neid vastavalt nõudlusele, tabavad neid valitsuse kehtestatud null heitmete saavutamise eesmärgil kehtestatud trahvid, vahendab Telegraph.
Selline trahvipelgus tähendab Forresteri sõnul, et kui mõni inimene ostab täna bensiini-, diisel- või hübriidmootoriga auto, siis enne 2025. aasta veebruarit ta seda kätte ei saa.
Vertu juhi sõnul vaevlevad samal ajal nii autotootjad kui -müüjad järjest kasvava, tavaautodest märksa kallimate elektriautode hulga käes, mida pole võimalik inimestele ära müüa.
Riigi rohepoliitikate raames on automüüjatele kehtestatud trahvid puhuks kui need peaksid müüma liiga palju sisepõlemis- ja hübriidmootortega autosid.
"See näeb peaaegu välja nii, et autosid, mida inimesed tahavad, me müüa nagu ei tohi, aga samal ajal on meil hulgaliselt autosid, mida tarbijad ilmselt ei taha," jätkas autoärimees.
"Autotootjad üritavad täita valitsuse nõudmiseid ja selle tõttu piiravad sisepõlemis- ja hübriidmootoritega autode pakkumist."
Käesolevast aastast kehtib Ühendkuningriigis null heitmete sõidukite seadus, millega kehtestati autotootjatele kohustus, et vähemalt 22 protsenti müüdud autodest peavad olema elektrimootoriga.
Osutatud seaduse järgi igal aastal elektriautode kohustuslik määr tõuseb ja 2030. aastaks peab see automüügis jõudma 80 protsendini.
Kui autotootjad müüvad normaalseid autosid lubatust rohkem, tuleb maksta ühe auto pealt 15 000 naelsterlingit (ca 17,8K€) trahvi. Trahvi maksmise saavad autotootjad asendada börsilt ostetud süsihappegaasi krediidiühikutega (carbon credits).
Enamus autotootjaid kinnitab, et turul pole elektriautodele nii suurt nõudlust, kui valitsus tahab ja nad ei saa lõputult müüa elektriautosid märkimisväärselt alla omahinna.
Seetõttu tuleb autotootjatel piirata normaalsete autode pakkumist, et täita valitsuse roheseaduseid.
Vertu avaldus on esimene, mis näitab, et tegemist on autotootjate seas järjest enam maad võtva poliitikaga.
Suure autotootja Stellantise juht Carlos Tavares leiab: "Kahjuks pole [Ühendkuningriigi] uute autode turg enam turg. Tegemist on valitsuse kontrolli all oleva tarneahelaga."
Vertu, millel on Ühendkuningriigis 192 automüügisalongi, müügikäive vähenes käesoleva aasta viie kuuga 5,8 protsenti.
Samal ajal kasvab märkimisväärselt nõudlus kasutatud autode järele.
Autotootjate esindusorganisatsioon Mootoritootjate ja Kauplejate Ühing (Society for Motor Manufacturers and Traders; SMMT) hindab, et käesoleval aastal moodustab müüdud elektriautode hulk uutest autodest 18,5 protsenti.
Toimetas Karol Kallas