Ajakirjanik Aldo Maksimov mõtiskleb jogurtipakenditel kujutatud kirikukuplitelt eemaldatud ristide näitel rumaluse ja piiratuse üle.
Alustan n-ö vana uudisega.
Meie kodus on alati söödud palju kreeka jogurtit, nii siis, kui elasime Kreekas, kui praegu, mil elame Eestis. Jiaurti me meli on meie laste ja ka enda tavapärane hommikusöök – jogurt meega. Suvel võib ka eestimaiseid maasikaid ja/või müslit lisada.
Seetõttu on jälle uuesti hakanud hinge kriipima see jogurti sildimajandus. 2017. aasta septembris juhtisid Postimees ja Objektiiv tähelepanu Alma Piima (Valio) Kreeka jogurti siltidele, kus suurejoonelistelt, kaunitelt Santorini kirikukuplitelt on fototöötluse teel eemaldatud ristid.
No et siis nagu… pilt Santorinist on, sinine kirikukuppel on, pildil on suisa kolm kirikut! Aga mida ei ole, on rist kirikukupli otsas. Eemaldatud, kõrvaldatud, tsenseeritud. Loomaks pettekujutelma, et seda pole seal olnudki.
Objektiiv juhtis toonases uudises
tähelepanu eeskätt Lidli poeketi sarnasele juhtumile, tuues ära ka selle, et kaebuste hulga tõttu Lidl lõpuks vabandas, kuid ei ole lubanud riste ennistada. Samal ajal on Lidli tootevaliku uurijad avastanud produkte, mille pakendil on minaretid.
Kuid Eesti kaasust puudutas Postimees, võttes usutleda Valio Eesti turundus- ja tootearendusdirektori Krista Kalbini, kes ütles muu hulgas: "Alma Kreeka jogurtipakenditel on joonistused elementidest, mida me Kreekaga esmajoontes seostame ehk helesinine taevas, valged majad ja sinised katused," selgitas Kalbin.
Tootearendusdirektori sõnul on tegu seega Kreekale iseloomulikke jooni meenutava illustratiivse tähendusega joonistusega. "Religiooni suhtume aupaklikkusega, mistõttu oma reklaamides ja pakenditel usuga seonduvaid elemente ei kasuta," märkis Kalbin.
Oodake, aeg maha, Krista Kalbin! Kreeka – helesinine taevas, valged majad ja sinised katused…? Heee? Sinised võivad vabalt olla kreeka majade uksed ja aknaraamid, aga kindlasti mitte katused. Sinised on KREEKA KIRIKUTE KUPLID! Nii et kui te seal Valios seostate Kreekaga helesiniseid kirikukupleid, mida ka tuhande elanikuga Kreeka külas on tavaliselt vähemalt kolm-neli, siis te põhimõtteliselt olete õigel teel. Aga sellepärast ei pea kuplitelt riste maha retušeerima!!
Veel.
Te ütlete, et suhtute religiooni aupaklikkusega ja pakenditel usuga seonduvaid elemente ei kasuta. Või nii? Ülim silmakirjalikkus eks ole. Rist niisiis on religioosne element, aga kirik ise ja selle kuppel ei ole? Huvitav lähenemine, mis võiks pakkuda mõtteainet ka kõrgema lennuga teoloogidele-semiootikutele kui seda on Valio tootearendajad.
Tõsi on siiski paraku see, et põhjendusi hakati otsima hiljem. Need ka ei kukkunud usutavad välja. Tagajärg on justkui monument mehest, kel puuduvad suguelundid.
Tegu on lihtsalt olukorraga, kus kõik tuleb muuta ühesuguseks, mõõta banaani kõverust euronormi järgi, luua uniseks-peldikud jne.
Samas, ärgem unustagem, mida multikulti kui mõiste tegelikult, oma algupärases tähendus peaks ja võiks tähendada. Seda, et on palju erinevaid kultuure, religioone ning me peaksime neid kõiki aktsepteerima, austama. Mida aga sedalaadi käitumine ja regulatsioon teeb? Sootuks vastupidist.
Lidli, Valio, Alma juhtum on näide ülimast rumalusest ja eelkõige sallimatusest. Valio, nii nagu Lidl, ei suuda näha erinevaid kultuure, rikkust, sallida erinevusi, ning see on väga ohtlikult valitud tee. Halloo, idioodid, tulge mõistusele!
Mil määral on parem Saare Piimatööstuse Türgi jogurt, mille etiketil on rahvariietes onu? Ka rahvariided on väga natsionalistlik ilming, nagu vasakbolševistlik avangard pärast viimast laulu- ja tantsupidu ka oma meelsust avaldas. Või mis.
Ohtlikud on need kirikuristid, mandoliinid, bouzoukid ja minaretid. Eriti koos jogurtiga.
Päisefoto: ristiga kirikukuppel Kreekas Santorini saarel (Bigstockphoto.com)