Balenciaga pühadekampaania reklaamfotod, millel lapsed poseerivad koos sadomaso kaisukarudega. Foto: Balenciaga

Luksuskaupu tootev moemaja Balenciaga sattus skandaali pärast seda, kui avaldas reklaamikampaania laste ja sadomaso riietuses kaisukarudega. Ühe teise kampaania pildil oli näha ka ühe lapsporno kohtuasja dokumenti. Moemaja on nüüdseks vabandanud ning mõlemad kampaaniad eemaldanud.

Esimene neist reklaamidest loodi moemaja uue pühadekampaania jaoks. Fotod, mis jäädvustati National Geographicu fotograafi Gabriele Galimberti poolt, kujutasid lapsi poseerimas moemaja kaisukarukottidega, mis kandsid sadomaso elemente.

Ühel Balenciaga 2023. aasta kevadkampaania fotol on näha ka USA ülemkohtu otsus 2008. aasta lapspornograafia kaasuses, kus kohus jättis jõusse föderaalseaduse, mis keelab lapspornograafia levitamise.

Ühel sama kevadkampaania fotol on aga näha raamat Belgia maalikunstniku Michael Borremansi teostega. Tema teoste hulka kuuluvad näiteks maalid alasti kastreeritud imikutest.

Moemaja on nüüdseks mõlemad kampaaniad eemaldanud ning nende pärast vabandanud.

"Me siiralt vabandame igasuguse pahameele eest, mida meie pühadekampaania võis põhjustada. Meie plüüsist karukotte ei oleks tohtinud selles kampaanias esitada koos lastega. Me eemaldasime koheselt kampaania kõigilt oma platvormidelt," seisab Balenciaga Instagrami lehel avaldatud avalduses.

"Me vabandame selle eest, et me näitasime oma kampaanias häirivaid dokumente. Me võtame seda küsimust väga tõsiselt ning astume õiguslikke samme osapoolte vastu, kes on vastutavad võttepaiga loomise eest ning kes lisasid meie poolt heakskiitmata esemeid meie 2023. aasta kevadkampaania fotosessioonile. Me mõistame tugevalt hukka laste igasuguse kuritarvitamise. Me seisame laste ohutuse ja heaolu eest," selgitas moemaja.

Kuigi Balenciaga on lubanud astuda samme, et selliseid skandaale enam ei tekiks ning lubab ka rahaliselt seista lastekaitse eest, siis otsustas moemaja siiski loobuda 25 miljoni dollari suurusest kohtuasjast skandaaliga seotud tootmisfirma North Six'i ja võtteplatsi kujundaja Nicholas Des Jardinsi vastu.

Kui Balenciaga väitis, et neil puudus kontroll nende 2023. aasta kevadkampaanias kasutatud rekvisiitide üle, milledest üks oli ka lapsporno kohtuasja dokument, siis produktsioonifirma North Six väidab omakorda, et neid tehakse lihtsalt patuoinasteks. Des Jardinsi esindaja Gabriella Moussaieffi sõnul "olid kõik Balenciaga töötajad fotosessioonil ning olid iga võtte juures ning töötasid iga foto töötluse juures järeltöötluses".

Balenciaga väidab aga, et kuigi kolmandad osapooled kinnitasid kirjalikult, et kasutatud rekvisiidid olid võltsingud, siis osutusid need siiski päris dokumentideks, mis pärinesid ilmselt mõne telesarja võtteplatsilt. Nende sõnul oli nende heakskiitmata dokumentide kaasamine kampaaniasse suur hooletus ning Balenciaga on selle kohta ka kaebuse esitanud.

"Me võtame täieliku vastutuse meie puuduliku ülevaate ja kontrolli tõttu taustal olevate dokumentide osas ning me oleksime saanud asju teisiti teha," seisab moemaja avalduses.

Skandaalse kampaania fotograaf Gabriele Galimberti on nüüdseks kommenteerinud, et tema ei näinud, et midagi oleks selle fotosessiooni juures valesti olnud, mistõttu oli ta ka üllatunud sellest raevukast reaktsioonist nendele piltidele. Muuhulgas kutsuti teda ka pedofiiliks ning saadeti talle tapmisähvardusi.

Fotograaf õigustas end veel sellega, et nende laste vanemad, kes töötavad samuti Balenciaga heaks, olid võttepäeval samuti kohal ning nende ja tema arvates ei olnud tegemist mitte sadomaso-karudega, vaid hoopis punk-karudega.

Fotograaf on ühtlasi selgitanud, et tal ei olnud otsustusõigust ei selle kampaania toodete ega ka modellide [st laste] valiku osas. Ta lisas, et tema töö oli võttepaiga valgustamine ning fotode tegemine, kuid kampaania suund ning selles kätketud objektide valik ei olnud tema kontrolli all.

Tema sõnul on temale osaks saanud "lintšimine" suunatud vale isiku pihta ning juhib tähelepanu kõrvale tegelikust probleemist ja päris kriminaalidest.

Toimetas Martin Vaher