LNG tanker "Yiannis" Foto: ceenergynews.com

Kuna Euroopa Liit haagib oma energiamajandust Venemaast lahti, valitseb maailmas LNG-tankerite puudus ja nende prahtimise hinnad on tõusnud "raketina taevasse".

Kuna Venemaa ja Ukraina vahelise sõja tõttu on rahvusvahelised energiakandjate varustuskanalid saanud rängalt kannatada, on sellevõrra kallimaks muutunud veeldatud maagaasi (LNG) transportimine. LNG transpordisektoril pole eales nii hästi läinud ja eriti peale Nord Streami torujuhtmete pommiplahvatusi on nende prahtimise tasud märkimisväärselt kasvanud, vahendab ZeroHedge.

Kuna Euroopa Liit soovib ennast Venemaa gaasist lahti haakida, tarnib see veeldatud maagaasi näiteks Nigeeriast ja Ameerika Ühendriikidest, mis omakorda suurendab LNG tankerite nõudlust.

Energiaettevõte Shell rentis endale hiljuti Yiannis-nimelise LNG tankeri hinnaga 400 000 dollarit päev, mis on Atlandi ookeani piirkonnas kõige kõrgem eales makstud hind. India ettevõte GAIL prahtis Schneeweisscheni nimelise LNG laeva 360 000 dollari eest päevas.

Üha enam kasvab mure, et LNG laevade puudus toob mingil hetkel kaasa varustuse häired.

Kaubalaevanduse erialaajakirja American Shipper andmetel on kõige tõhusamate MEGI või XDF tankerite prahtimise hind 313 000 dollarit päevas. TFDE tankerite prahtimine maksab päeva kohta keskmiselt 276 700 dollarit. Koos tankerite üheotsareiside (positioning voyages) ja edasi-tagasi teekonna eest võivad laevaomanikud küsida kuni 500 000 dollarit päevas. Mõned analüütikud ennustavad, et käesoleva aasta lõpuks võib suurema tankeri päevatasu küündida ühe miljoni dollarini.

Ühe reisiga võib LNG tankeri omanik teenida kuni 200 miljonit dollarit.

Hetkel on pea kõik maailma LNG tankerid seotud pikaajaliste lepingutega. Samuti on palju tankereid kasutuses ujuvhoidlatena, mille vastu huvi üha kasvab.

Väidetavalt kulub ühe LNG tankeri ehitamisele kaks ja pool aastat ning vähemalt Lõuna-Korea laevaehitusettevõtetes on kümnete laevade pikkune ootejärjekord. American Shipperi teine artikkel väidab, et kui täna tellida LNG tanker, siis ei saa see valmis enne 2027. aastat.

2021. aastal maksis uus MEGI tanker ligikaudu 180 miljonit dollarit. Käesoleva aasta augustis maksis selle tellimine 248 miljonit dollarit. 

Tüüpiline uuemapoolne LNG tanker on 300 meetrit pikk ja 43 meetrit lai ning mahutab kuni 267 000 kuupmeetrit veeldatud maagaasi. Suurema osa kasutuses olevate tankerite mahutavus jääb 125 000 ja 150 000 kuupmeetri vahele.

2021. aasta seisuga oli maailmas kokku 700 LNG tankerit.

Paldiskisse rajatava LNG terminali taristu läheb hinnanguliselt maksma kuni 40 miljonit eurot ja see valmib novembri lõpuks.

10. oktoobril teatas sotsiaaldemokraadist majandus – ja taristuminister Riina Sikkut, et Eesti loovutas LNG tankeri Soomele ja seda hoolimata asjaolust, et algse kokkuleppe järele pidi tankeri saama riik, kus valmib esimesena LNG terminal.

Toimetas Karol Kallas