ERR rikkus taas SAPTK suhtes ajakirjanduseetika põhimõtteid

Varro Vooglaid. Foto: Delfi

4. detsembri hommikul ehk päev pärast Aadu Luukase missioonipreemia üleandmist SAPTK-le leidis aset inetu intsident, mis kujutas endast järjekordset ajakirjanduseetika põhimõtete rikkumist ERR-i poolt SAPTK suhtes.

Nimelt ironiseerisid Raadio 2 hommikuprogrammi “Hommik!” saatejuhid Madis Aesma ja Indrek Vaheoja preemia andmise teemal ning lõid kuulajates mulje, nagu oleks see kätkenud korruptiivseid või onupojasobingulisi tunnuseid.

Saatejuhid, kes esitasid oma kommentaarid ilkuvalt üleoleval moel, ütlesid esmalt järgmist: “Tähelepanuväärne on asjaolu, et selle sama preemia on pälvinud 2009. aastal ka Varro Vooglaiu ema Kersti Nigesen […] ja selles nõukogus, mis preemiat määrab, on mees nimega Märt Vooglaid, kes peaks olema Varro Vooglaiu vend, kui ma ei eksi.”

“Noh, aga kes teab, võib-olla oli tarvis näiteks aiamaal midagi kõpitseda või auto remonti viia,” küsis üks saatejuhtidest, mispeale vastas teine: “Noh, ei tea, mis oli, aga igatahes kenasti ühte perekonda läinud on ja selle üle muidugi on hea meel, et kus on, sinna antakse juurde.”

“Mis summast me üldse räägime,” küsis üks saatejuhtidest ning teine vastas: “32 tuhat eurot – päris mõnus, ikka korralik. Selles mõttes on ikkagi hea, kui sul lähisugulased hoolivad sinust – see on väga oluline, perekond peab kokku hoidma, see on õige.”

Kuula kõnealust saatelõiku siit.

SAPTK juhatuse esimees Varro Vooglaid pöördus samal päeval ERR-i ajakirjanduseetika nõuniku, hr Tarmu Tammerki poole, kirjutades järgmist:

Tere, hr Tammerk!

Kahjuks olen sunnitud taas pöörduma Teie kui ERR-i ajakirjanduseetika nõuniku poole — sedapuhku selleks, et juhtida tähelepanu väärinfo levitamisele ERR-i poolt. Lisan kirjale klipi, milles sisaldub kõnealune lõik täna hommikul Raadio 2 eetris olnud saatest “Hommik!”.

Üldisest ilkuvast toonist ei hakka ma rääkima. Küll aga pean oluliseks rõhutada, et kohtusin hr Märt Vooglaidiga eile esimest korda elus ja võin öelda, et tegu on igati meeldiva inimesega, kellega mul ega ka minu emal paraku pole mingisuguseid sugulussidemeid. Jääb üle küsimus, kas väärinfo levitamise näol on tegu pahatahtlikkuse või minu jaoks uskumatu ajakirjandusliku ebaprofessionaalsusega (või mõlemaga) – nii ühel kui ka teisel juhul on asi halb ja rahvusringhäälingule kohatu, sest selle tulemuseks on ERR-i auditooriumis eksliku ja meid kahjustava kuvandi loomine, nagu oleks Aadu Luukase Sihtasutuse poole SAPTK-le preemia andmises olnud onupojasobingulised tunnused.

Palun käsitleda minu kirja kaebusena.

Lugupidamisega,

Varro Vooglaid

Järgmisel päeva hommikul vastas ERR-i juhatuse esimees hr Margus Allikmaa, kes sai kaebusest koopia:

“Saatejuhid eksisid. Esmaspäevases saates vabandavad. Tänases saates oleks vabandamine võinud mõjuda mingi järjekordse ilkumisena.”

Hr Tarmu Tammerk vastas samuti 5. detsembril, kirjutades järgmist:

Lugupeetud Varro Vooglaid

Palusite hinnangut Raadio 2 saates „Hommik!” 4. detsembril kõlanud valeväitele, nagu oleks SAPTK-le preemia andnud sihtasutuse nõukogu liikmete seas Teie vend.

Saatejuhid eksisid, kuna saates esitati faktina internetikommentaariumist loetut. Saatejuhtide kinnitusel ei olnud tegu pahatahtlikkusega, vaid liigselt mälu usaldamisega, mistõttu infoallikas ähmastus ja eetrisse läks valeinfo. Oma järgmises saates esmaspäeva hommikul, orienteeruvalt samal ajal kui kõnealune lõik eetris oli, esitavad saatejuhid vabanduse. Seda on Teile saadetud kirjas kinnitanud ka ERRi juhatuse esimees.

Lugupidamisega

Tarmu Tammerk

Seega on taas kord leidnud kinnitust, et ERR on eksinud SAPTK-ga seonduvaid küsimusi käsitledes ajakirjanduseetika põhimõtteid. Eesti Ajakirjanduseetika Koodeksi punkti 4.1. kohaselt peab ajakirjandusorganisatsioon kandma hoolt selle eest, “et ei ilmuks ebatäpne, moonutatud või eksitav informatsioon.” Koodeksi punktis 3.5. on aga sätestatud, et “toimetus kontrollib, eelkõige kriitilise materjali korral, informatsiooni tõesust ja allikate usaldusväärsust.”

Varro Vooglaid ütles toimunut kommenteerides, et saab ainult imestada selle üle, et Rahvusringhäälingus, mis peaks olema Eesti ajakirjandusmaastikul oma professionaalsuse poolest teistele eeskujuks, tehakse nii lapsikuid vigu: “On kahetsusväärne ja samas hämmastav, et Rahvusringhäälingu vahendusel levitatakse faktide pähe internetikommentaariumist loetut kuulujutte, seda enam, et kõnealuste väidete tõele mittevastavuse tuvastamiseks piisaks vaid mõnest lihtsast sammust.”

“Paraku on Rahvusringhääling taas kord kahjustanud nii SAPTK, minu perekonna kui ka Aadu Luukase Sihtasutuse mainet, luues paljudes kuulajates mulje, nagu oleks me seotud mingite korruptiivse alatooniga sobingutega,” võttis Voogalid teema kokku.

Alles novembri keskpaigas langetas Pressinõukogu ERR-i suhtes tauniva otsuse, tuvastades ajakirjanduseetika põhimõtete rikkumise seonduvalt alusetute väidete levitamisega, nagu oleks SAPTK-l varjatud rahastamisalased suhted Kremlile lähedalseisvate isikutega.

Väärat väidet, nagu oleks Aadu Luukase Sihtasutuse nõukogusse kuuluv hr Märt Vooglaid ja Varro Vooglaid vennad, levitas ka Delfi, tehes seda veel enne, kui Aadu Luukase missioonipreemia üleandmise tseremoonia jõudis lõppeda. Praeguseks on see uudis eemaldatud.

ANDKE OMA PANUS OBJEKTIIVI TÖÖ JÄTKAMISEKS!

Tehke oma annetus kohe täna, et Objektiivi missioon saaks edasi kesta!

Aidake viia artikli sõnum palju suurema hulga inimesteni, jagades artiklit sotsiaalmeedia kaudu oma sõprade ja tuttavatega!
JAGA