Inimõiguslaste päästeoperatsioon Vahemerel 9.08.2019. Foto: Scanpix

Itaalia prokuröride sõnul küsis sisserändajate merelt päästmise laeva Mare Jonio haldav “inimõiguslaste” vabaühendus Maerski tankeri 27 sisserändajast vabastamise eest suurfirmalt kokku 270 000 eurot.

Itaalia prokurörid paljastasid järjekordse inimkaubitsejate jõukude ja nõndanimetatud inimõiguslaste vabaühenduste võrgustiku. 1. märtsil käivitas Itaalia politsei uurimise Itaalia vabaühenduse Mediterranea Saving Humans (Mediterranea Päästes Inimesi; MSH) suhtes süüdistades vabaühenduslasi inimeste merelt Taani lipu all sõitvalt laevalt Maersk Etienne ära viimise eest suurte summade nõudmises, vahendab RMX News. 

Ragusa riikliku prokuröri avalduses süüdistatakse mittetulundusühendust ebaseaduslikule sisserändele kaasa aitamises ja meresõidukoodeksi rikkumises. Sisserändajate “päästelaev” Mare Jonio nõudis süüdistuse kohaselt ühe Euroopasse sooviva sisserändaja peale võtmise eest 10 000 eurot. Maerskile kuuluv tanker oli nõudmisele eelnevalt võtnud peale 27 paadiga merel hulpivat sisserändajat ja tankeri omanike käest nõuti esimese hooga 270 000 eurot. Lõpuks kandis Maersk vabaühenduse pangakontole 125 000 eurot. 

Aafrikast pärit sisserändajaid hoiti 38 päeva tankeri tekil algelises telgis, kuna Malta võimud keeldusid laeva enda sadamatesse lubamast. Peale seda kui tankeri omanikud nõustusid maksma ühest sisserändajast lahti saamise eest ümmarguselt 4630 eurot, võttis Itaalia “päästelaev” sisserändajad oma pardale. MTÜ päästelaev suundus seejärel Sitsiilia Pozzallo sadamasse, kus kõik 27 sisserändajat maale lubati. 

Kuigi MSH ei eita, et nad said Maerski laevalt sisserändajate ära viimise eest suure summa raha, süüdistavad nad hoopis Itaalia prokuröri kallutatuses väites, et “Ragusa riigiprokurör on alustanud vabaühenduste vastu ristisõdasid mitmel korral … Mediterranea ei peata selle kurva ja ettearvatava rünnaku tõttu oma tegevust. Mediterranea on jätkuvalt merel, kus toimuvad mõrvad, piinamised, vägistamised ja tagakiusamised”.

Vabaühendusele raha üle kandmist on õigustanud ka Taani päritolu kaubavedude hiidkonglomeraat Maersk kinnitades, et “ei eelnevalt ega peale [sisserändajate üleandmise] operatsiooni ei räägitud rahast ega rahalisest toetusest. Mõned kuud peale päästeoperatsiooni kohtusid Maerski esindajad Mediterranea esindajtega ja tänasid neid abi eest. Peale seda kohtumist me otsustasime teha Mediterraneale nende kõnealuse opertasiooniga seotud kulude katmiseks annetuse summas 125 000 eurot. Selle annetuse kiitis ühehäälselt heaks Maersk Tankers juhtkond.”

Itaalia võimude uurimine on tänaseks siiski tuvastanud, et inimkaubitsejate mittetulundusühingu ajendiks oli sisserändajate tankerilt ära korjamisel ainult raha. Nad süüdistavad MTÜ nõukogu liiget Beppe Cacciat, et see helistas eelmisel aastal 8. ja 10. septembri vahel neli korda Taani numbrile. MTÜ kaasasutaja Luca Casarini mõisteti 2019. aastal süüdi ebaseaduslikule sisserändele kaasaitamises.

2020. aastal uppus Vahemerel üle tuhande sisserändaja ja seda enamuses selle tõttu, et inimkaubitsejad viivad inimesed paatidega keset merd ja jätavad sinna hulpima. Paremal juhul jälgitakse nõndanimetatud päästelaevade liikumist ja üritatakse parved nende lähedusse vedada.

Euroopa Põhiõiguste Agentuuri sõnul on eraomandis päästelaevade vastu alates 2018. aastast algatatud ümber viiekümne kohtuasja, neist hiljuti üheksa. Raportist selgub, et päästelaevu, kes tegelevad väidetavalt “inimelude päästmisega” tuleb järjest juurde. Karistused sellise inimkaubandusele kaasa aitamise eest on olematud ja nagu Saksamaa lipu all sõitva “päästelaeva” kapteni Carola Rackete tegevus – kes 2019. aastal rammis oma “päästelaevaga” Itaalia rannakaitsealust – näitab, isegi kõige rägemate kuritegude korral saavad “inimõiguslased” oma ebaseaduslikku tegevust karistamatult jätkata.

Agentuuri raportist selgub samuti, et ainus, millega võimud saavad sellise inimõiguslaste inimkaubandusele reageerida ning mida lakkamatu sisserändajate voo peatamiseks ära teha, on administratiivsed, tehnilised ja turvalisusega seotud reeglite rakendamine, mis paraku lubab laevu ning sisserändajaid kinni hoida ainult ajutiselt.

Toimetas Karol Kallas