Illustratsioon: ADragan/Bigstockphoto.com

Koroonaviiruse leviku ja sellele reaktsioonina kasutusele võetud meetmete tõttu kujunenud olukorras on tõsistesse raskustesse sattunud ka meediaväljaanded, mis kärbivad kulusid.

Raskuste vahetuks põhjuseks on kommertsmeedia väljaannete põhiliseks sissetuleku allikaks olevate reklaamitellimuste kokkukuivamine.

Mõne päeva eest teatas Postimees, et on koroonakriisi tõttu vähenenud reklaamitellimuste tõttu sunnitud kärpima ka lehe mahtu. “Ma palun vabandust, et oleme pidanud lehe mahtu vähendama ning ühtlasi pisut kärpima lehe ajakirjanduslikku mahtu,” kirjutas lehe peatoimetaja Mart Raudsaar.

Eile selgus, et Õhtulehte väljaandev kirjastus vähendab reklaamitulude drastilise äralangemise tõttu viiendiku võrra järgmiseks kolmeks kuuks töötajate palkasid.

Samuti on palkade ajutise kärpimisega algust teinud Ekspress Grupp. “Kontsern on alustanud ajutist palkade vähendamist oma tütarettevõtetes ja emaettevõttes,” lausus Ekspress Grupi juhatuse esimees Mari-Liis Rüütsalu.

Eesti Meediaettevõtete Liit tegi järsult langevate reklaamitulude korvamiseks valitsusele ettepaneku, et see annaks meediavaldkonna ettevõtetele neli kuud intressivaba maksepuhkust kahe aasta pikkuse maksetähtajaga. Liidu hinnangul oleks selle meetme rahaline maksumus kuus kuni seitse miljonit eurot.

13. märtsil saatsid Rüütsalu ning Eesti Päevalehe ja Delfi peatoimetaja Urmo Soonvald ministeeriumitele, omavalitsustele ja ülejäänud avalikule sektorile avaliku pöördumise, millega kutsuvad üles suunama reklaamiraha mitte USA sotsiaalmeedia platvormidele, vaid kodumaistele kommertsväljaannetele.

“Et arendada, tugevdada ja hoida Eesti ajakirjandust sama elujõulisena kui see on olnud viimased 30 aastat, kutsume teid üles: investeerige oma sotsiaalmeediasse planeeritud raha Eesti kirjastustesse!” seisab pöördumises, millega loodetakse, et kommertsväljaanded võiks avaliku võimu soosivate otsuste abil saada rohkem osa maksumaksjate rahast.

“Eesti inimesed loevad Eesti ajakirjandust, Eesti inimesed usaldavad Eesti ajakirjandust, Eesti ajakirjandus ei pööra Eesti inimestele ka kõige raskematel aegadel selga. Oleme tugevad, professionaalsed ja jätkusuutlikud vaid üheskoos. Hea avalik sektor, ministeeriumid ja omavalitsused. Hoiame koos ära vaba sõna nõrgenemise, usaldame inimesi ja kaubamärke, kes on aidanud Eestist saada riigi, mida imetletakse nii kaugelt kui lähedalt,” kirjutatakse emotsionaalse pöördumise kokkuvõtteks.

Eile teatas Töötukassa valmidusest hüvitada ettevõtetele, kelle käive ja tulud on järsult langenud ning kelle töötajatele ei ole tööd anda, perioodil märtsist maikuuni kahe kuu ulatuses 70 protsenti töötajate brutosissetulekust. Plaanitava meetme maht on kokku 250 miljonit eurot. Selle peab kinnitama veel ka valitsus.

Kas kõnealune vastutulek laieneb ka meediaettevõtetele, see ei ole hetkel teada.

Toimetas Varro Vooglaid