150 kilomeetri kaugusel merel asuv Ocean Guardian nimeline ujuv naftaplatvorm Falklandi saarestikus 19.02.2010. Foto: Scanpix

Ajal kui COVID-19 pandeemia laastab majandusi, mille tõttu on kukkunud kokku ka nõudlus naftatoodete järele, ei pea maailma suurimad naftaettevõtted uute naftaväljade käivitamist enam otstarbekaks.

Kümmekond aastat tagasi avastati Ühendkuningriigi ülemereterritooriumilt, Atlandi ookeani lõunaosas asuvate Falklandi saarte territoriaalvetest hiiglaslik naftamaardla, mille mahuks hinnatakse kuni 1,7 miljardit barrelit, vahendab Bloomberg.

Kuid Falklandi saarestikust, mida teatakse laiemalt eelkõige ühe sõja tõttu ja mille suuremateks sissetulekuallikateks on kalandus ja lambakasvatus, ei ole saanud loodetud “musta kullaauku.” Naftafirmad on asunud oma sealset tegevust kokku tõmbama ja juba rajatud infrastruktuuri konserveerimine võib minna maksma hiiglaslikke summasid.

Hiina Rahvavabariigist alguse saanud pandeemia kõrval ähvardab naftatööstust ka riikide soov kiirendatud korras üle minna rohelisematele energiaallikatele. Kui nafta on eelolevatel kümnenditel loodetust märksa odavam, siis märgatavalt suurenevad igasugused süsinikdioksiidi- ja käitlemismaksud. Viidatud kaks arengut on viinud näiteks ühe maailma suurima naftaettevõtte BP Plc otsuseni, et ettevõte ei tegele uutes riikides enam nafta otsimisega.

Naftaettevõtted maadlesid naftatipu moodi nähtusega juba enne pandeemia puhkemist, kus pakkumist oli turul rohkem kui nõudlust naftasaaduste järele. Naftatööstuse konsultatsiooniettevõtte Rystad Energy AS sõnul jääb uute arengute tõttu kasutamata kümmekond protsenti – hinnanguliselt mahus 125 miljardit barrelit – maailma kasutamiskõlblikest naftavarudest.

Falklandi saarestikus süvamere naftauuringutega tegelev Rockhopper Exploration Plc avastas hiiglasliku Sea Lion (merilõvi) nime saanud naftamaardla 2010. aastal. Tänaseks on maardla kasutuselevõtuks panustatud sadu miljardeid dollareid, Ühendkuningriigi poolt peetud maha tõsisem diplomaatiline sõda Argentiinaga, mis arvab, et Falklandi nafta on hoopis nende oma, kuid turule pole jõudnud sealt tünnigi naftat.

Käesoleva aasta 15. juulil teatas Rockhopperi Sea Lion maardla hõlvamise partner Premier Oil Plc, et kirjutab senised 200 miljonit dollarit investeeringuid korstnasse, sest ei näe sealsel tegevusel enam mõtet.

Uute naftamaardlate kasutusele võtmise peatamisest on teatanud ka BP. Suurimate projektide seas, mis ei pruugi teoks saada, on uute Brasiilia, Angola ja Mehhiko lahe süvamere naftamaardlate hõlvamine. Samamoodi on ohus Kanada Alberta naftaliivade Sunrise arendusprojekt.

Toimetas Karol Kallas