GB News logo. Pilt: GB News

Tuntud teleajakirjanike ja meediaettevõtjate eestvõttel ning suurte investorite toel jõuab Ühendkuningriigis lähiajal eetrisse “virgunud” peavoolutelejaamadega konkureeriv konservatiivne uudistekanal GB News. 

Virgunud progressistid näevad uues kanalis ohtu Ühendkuningriigi telemaastikul valitsevale progressiusule ja “inimõiguslastest” aktivistiderühmitus Peatage Vihkamise Rahastamine (Stop Funding Hate), mille üldisemaks eesmärgiks on “valede” meediakanalite juurest reklaamiandjate minemapeletamine, on juba enne telejaama eetrissejõudmist käivitanud “Ärge rahastage GB Newsi” (#DontFundGBNews) nimelise sotsiaalmeediakampaania.

“Ühendkuningriigi Fox Newsiks” tituleeritud GB News on Sky Newsi järel, mis käivitati pea 30 aastat tagasi, riigi suurim uus telejaam, vahendab PressGazette.

GB Newsi nõukogu hakkab juhtima tuntud teleajakirjanik ja meediategelane – kes on muuhulgas Andrew Neil, kellel saab olema ka tipptunnil oma uudistesaade. Neili kinnitusel ei saa uuest kanalist “lärmavat ja vihast televisiooni” ning see hakkab vastama kõigile UK telekommunikatsioonivalvur Ofcomi erapooletuse reeglitele.

Märtsikuus eetrisse jõudval kanalil on esimese hooga kavas aastas toota 6500 tundi originaal uudiste-, arvamus- ja arutelusaateid. Kanal luuakse vastukaaluks “virgunud” ja Londonikesksetele telejaamadele nagu BBC ning lubatakse “inimestelähedasemat” teleprogrammi.

GB Newsi asutajad on meediaärimehed Andrew Cole ja Mark Schneider. Kanali uudiste- ja programmijuht on endine Sky Newsi tegevtoimetaja John McAndrew. Endisest Sky News Australia tegevjuhist Angelos Frangopoulosest saab kanali tegevjuht. Kogenud meediajuhist Marc Schipperist saab tootmisjuht (COO).

GB News rahastajateks on USA päritolu meediakonglomeraat Discovery Inc, mis panustab 20 miljoni naela ümber (ca 23M€)

Teiseks rahastajaks on Dubais registreeritud investeerimisettevõte Legatum, kelle toetusel tegutseb tuntud mõttekoda Legatum Institute

Kolmandaks investoriks on riskikapitalifondi Marshall Wace’i kaasasutaja Sir Paul Marshall, kes oli üks tuntumatest Brexiti Vote Leave (hääletage lahkumise poolt) kampaania rahastajatest.

Investeeringute kogusummat pole avalikustatud, kuid see on eeldatavalt 60 miljoni naela (ca 68M€) ümber.

Ajakirjanikud, keda soovitakse tööle palgata, on väitnud, et neile tutvustati GB Newsi kui USA telekanali Fox News Ühendkuningriigi varianti, mis järgib paremat maailmavaadet.

GB Newsis asub tööle 140 inimest, kellest 120 on ajakirjanikud. Sõlmitud levilepingutega ulatub uus telekanal 96 protsendi Briti kodudeni. Lisaks hakatakse programmi üle ilmavõrgu voogedastama.

Uus telekanal kavatseb ennast majandada reklaamide toel ja erinevate ekspertide hinnangul on aeg uue telekanali turuletulekuks sobiv. Peatage viha rahastamine aktivistirühmitus, mis varem on rünnanud näiteks päevalehti Daily Express, Daily Mail ja Sun, on käivitanud GB Newsi vastase kampaania paludes kaasaelajatel saata ettevõtetele sõnumeid räsisildiga #DontFundGBNews ja nõuda “Briti meedia “Foxistamise” peatamist”. Neil on pahemaktivistide vihakampaaniat nimetanud “lustakaks”.

Neil, kes varem juhtis nädalakirja The Spectator, põrkas Peatage Viha Rahastamisega kokku möödunud sügisel kui aktivistidel õnnestus ajalehe juurest minema hirmutada suur supermarketikett Co-Op. The Spectator teenib suurema osa oma tuludest tellimustest ja supermarketiketi häbiväärse käitumise tulemuseks oli, et see ei saa enam mitte kunagi The Spectatoris ühtegi reklaami avaldada. 

The Spectatori toimetaja Fraser Nelson kirjeldas olukorda, et sotsiaalmeediaaktivismi ajastul võib üks pisike häälekas jõuk ettevõtete juhtidele tõepoolest jätta mulje, et nad on vales kohas oma tegemisi reklaamides silmitsi mainekatastroofiga ja oma reklaamirahad sealt välja tõmmata. Kui sedasi teeb üks pisut suurem ettevõte, järgnevad sellele pahatihti ka teised ja meediakanali jaoks võib see tähendada märkimisväärset kaotust.

GB Newsi tegijad väidavad, et kanalil saab olema Euroopa “kõige krapsakam ja võimekam mitmeplatvormiline uudistetoimetuse tehnoloogia”. Tehnoloogialeping on sõlmitud ettevõttega Mediabilty, mille DiNA süsteem lubab ajakirjankel edastada sisu korraga mitmel platvormil, automatiseerides sealjuures hulga lugude tootmisega seotud tegevusi.

Konservatiivne Ühendkuningriigi uudisteportaal Capx leiab, et viidatud pahemideoloogidest vihasõdurite “pisikese kuid hüperaktiivse jõugu kõrvale on raske leida puhtamat paranolist tsensuuriiha, sealjuures suudab nende kaubamärgiks olev mürgine žestipoliitika olla ühekorraga nii võigas kui haletsusväärne”.

Toimetas Karol Kallas