
Hiina Rahvavabariigi propagandajakirjanik Xhoi Zajmi kirjutab Euractivi müüdavas Advocacy Lab osas, kuidas Donald Trumpi tollimaksude tõttu peab Euroopa Liit tegema koostööd Hiina RV-ga, et üheskoos luua uus, USA-st sõltumatu, maailma(majandus)kord.
Ameerika Ühendriikide presidendi valla päästetud tollimaksude laine raputas maailma kaubandussüsteemi. Kasvavate pingete taustal kujutab arenev Euroopa Liidu ja Hiina Rahvavabariigi koostöö olulist edasiliikumist.
Kagu-Aasia ringreisil, mis oli üle aastate tema esimene välisreis, kasutas Hiina Rahvavabariigi (RV) president Xi Jinping oma riigi majanduslikku jõudu ja taristudiplomaatiat Ameerika Ühendriikide tollimaksudele vastukaalu leidmiseks.
Korduvate osutustega "üleilmsele protektsionismile ja unilateralismile" – mida enamasti tõlgendatakse vihjetena Ameerika Ühendriikidele Donald Trumpi võimu all – püüdis president Xi näidata Hiina RV-d tasakaaluka, avatud ja kaasava alternatiivina.
Osutatud reisi käigus tõsteti rambivalgusesse kindlad algatused, sealhulgas rohkem raudteeühendusi Vietnamiga, Malaisia taristu uuendamine ja suured investeeringud Kambodžasse. Kõik need riigid võidavad sellest kui Hiina RV-l hästi läheb.
Washington määras Vietnamile 46-protsendised kaubanduse tollimaksud, Malaisiale 24-protsendised ja 49-protsendised Kambodžale. Hiina RV on tollimaksudega kõige hullemini pihta saanud riik ja selle tollimaksud ulatuvad 145 protsendini. President Xi ringreis oli täpselt ajastatud.
Üheskoos Ühendriikide vastu
Seistes silmitsi Ameerika Ühendriikide majandusliku vägivallaga, jagavad nii Euroopa Liit kui Hiina RV ühiseid huvisid, milleks on üleilmsete kaubandusreeglite stabiliseerimine, [rahvusvaheliste] institutsioonide turvamine ja mitmekesiste kaubandusvõrkude soodustamine, mis toimivad amortidena ühepoolsete kreepsude vastu.
Mõlemad pooled on korduvalt vihjanud, et üksteisele võiks läheneda uuendatud nägemusega. Peking ulatas hiljuti Euroopa Liidule koostöökäe, millega on võimalik seista vastu Ameerika Ühendriikidele ja selle "ühepoolsele jõhkrutsemisele".
Riikide ühendus on omalt poolt samuti vihjanud, et kaldub Hiina RV suunas ja soovib parandada ning tasakaalustada strateegilisi kaubandus- ja investeerimissuhteid. Brüssel siiski räägib mänguväljaku võrdseks muutmisest.
Sellise hea läbisaamise vaimus on nii EL kui Hiina RV väidetavalt lõpetamas läbirääkimisi Euroopa Liidu poliitikutele kehtestatud sanktsioonide tühistamise osas. Käesoleva aasta lõpus, kui saabub diplomaatiliste suhete viiekümne aasta aastapäev, toimub Pekingis kahepoolne tippkohtumine.
Seistes vastu "Trumpi rünnakule"
Vaatamata erimeelsustele võivad nii Euroopa Liit kui Hiina RV panna aluse uuele üleilmsele majanduskoostöö leppele. Endine Kreeka rahandusminister Georgios Papakonstantinou leiab, et Euroopal pole täna muud võimalust kui läheneda Hiina RV-le, sest see peab üle elama, mida ta kutsub "Trump 2.0 rünnakuks maailmakorra vastu".
Papakonstantinou näeb näiteks koostöövõimalust kliimamuutuste vallas. Konkurentsitihedamates valdkondades, nagu kaubandus ja tehnoloogia, toetab ta tasakaalustatud lähenemist, mis austab majanduslikku vastastikust sõltuvust, samas kui tunnistatakse põhimõttelisi väärtuste erinevusi.
Endine Euroopa Komisjoni kaubandusvolinik Cecilia Malmström näeb võimalust külmutatud kõikehõlmava investeerimisleppe (CAI) ellu äratamises, mis sõltub Euroopa Liidu liikmesriikide kodanikele kehtestatud sanktsioonide tühistamisest. Kuigi Euroopa Liit vajab Hiina RV rohetehnoloogiat, on see ettevaatlik ebaõiglaste kaubanduspraktikate ja ülemäärase sõltuvuse suhtes olulistest materjalidest.
Rhodium Groupi Hiina RV tegevusvaldkonna vanemnõunik Noah Barkin nendib, et kuigi Trumpi tollimaksud on muutnud EL-i Hiina RV osas majanduslikult haavatavamaks, on see samas andnud EL-ile ka olulisi mõjutusvahendeid. Ta pakub välja, et ligipääs Euroopa Liidu turule peab olema sõltuvuses rangetest tingimustest, mille alusel Hiina RV saab teha investeeringuid Euroopa Liidu turule.
Piiratud kahju
Brüsselis asuva mõttekoja Bruegel esmase hinnangu kohaselt osutab Trumpi tollimaksude majanduslik mõju, et kuigi see võib olla tõsine, on sellest tingitud kahju Euroopa Liidu jaoks hallatav. Hoolimata 90-päevasest moratooriumist jäid siiski alles tollimaksud terasele, alumiiniumile ja sõidukitele.
Uuringud näitavad, et Ameerika Ühendriikide kaubandus ja sisemajanduse kogutoodang kannatab [tollimaksude tõttu] rohkem, kuna Ameerika Ühendriigid on palju enam sõltuvad importkaupadest ja välisriikide tööstusest. Euroopa Liidu eksport Ameerika Ühendriikidesse seevastu väheneb ainult pisut, samas USA eksport EL-i võib kukkuda märkimisväärselt.
Vaatamata ohule, et Hiina RV kaupadele USA-s kehtestatud kõrgetele tollimaksudele võidakse need suunata Euroopa Liidu turule, paistab oht EL tööstustele olevat piiratud. Suurem osa Hiina RV USA-sse minevast ekspordist ei konkureeri otse EL tootmisega ja see osa, mis seda teeb, moodustab ainult pisikese mahu EL üldisest ekspordist.
Kuigi Trumpi tollimaksud on rängad, on nende üldine mõju Euroopa Liidule siiski suhteliselt piiratud. Poliitikakujundajad saavad leevendada piirkondlikke ja valdkondlikke kahjusid ümberjagamise poliitikate, kaubanduslepete ja kodumaiste majandusreformide kaudu. Hiina RV kaupade Euroopa Liidu turule suunamisel võib olla EL jaoks isegi hindu vähendav mõju, arvatakse Bruegeli ülevaate lõpetuseks.
Pragmaatiline multilateralism
Kuigi Euroopa Liit ja Hiina RV paistavad esimesel pilgul olevat eri pooltel, ühendab neid ometi üleilmse majandusliku korra säilitamise soov. Nii Brüsseli kui Pekingi jaoks ohustab Trumpi tollimaksudega koormatud tegevuskava ligipääsu turgudele, häirib tarneahelaid ja õõnestab üleilmseid kaubandusreegleid.
Koostöö tähendab Euroopa Liidu ja Hiina RV jaoks võimalust. See ei tähenda väärtuste ühtlustamist, vaid võimalust teha pragmaatiliste partneritena koostööd. Mõlemad võivad võita digitaalse kaubanduse standardite jõulisemast ühtlustamisest, rohelise taristu investeeringutest ja ühistest üleilmsesse majandusse integreerimise pingutustest.
Trumpi tollimaksud on rohkem kui ainult kahepoolne teema – need ohustavad üleilmset jõukust. Sellises reaalsuses pole Euroopa Liidu ja Hiina RV koostöö mitte luksus, vaid pigem vajadus. Euroopa Liidust peab saama maailmas oluline tegija, mitte ainult sihtturg. Sellele aitab kaasa partnerlus Pekingiga, vastavalt mõlema poole tingimustele.
Tõlkis Karol Kallas