Susan Wojicki Foto: Scanpix

YouTube’i tegevjuht Suzan Wojcicki rääkis telekanali CBS saates “60 minutit” saatejuhile Leslie Stahlile, kuidas videoplatvorm piirab “vihakõne” levikut.

Wojcicki sõnul on Google’i palgal kümme tuhat inimest, kes jälitavad “vastuolulist sisu”. Ta kirjeldas muuhulgas niinimetatud “jälgijate” (monitors) töögraafikut, mille sisse kuuluvad ka teraapiatunnid, kirjutab RealClearPolitics

“Me olime sunnitud tugevdama oma järelvalvet ja tagama, et me saame jälile kõigele [vastuolulisele sisule] ning me kasutame selleks masinate ja inimeste kombinatsiooni,” seletas Wojcicki. “Seega terve Google’i peale töötab 10 000 inimest, kes on keskendunud vastuolulisele sisule.”

Stahl küsis: “Mulle on räägitud, et kogu aeg selliste küsitavate videote vaatamine on väga stressirohke tegevus. Ja et tööle on võetud spetsiaalsed nõustajad, kes jälgivad, et sellist tööd tegevatel inimestel ei tekiks vaimseid probleeme. Kas see vastab tõele?”

Wojcicki vastas: “See on meie jaoks väga tähtis valdkond. Me anname enda poolt kõik selleks, et neil inimestel oleks hea töökskkond. Meie sisujälgijad töötavad kaheksatunnistest vahetusest viis tundi vaadates videosid. Nad võivad võtta vaheaja, siis kui nad seda soovivad.”

Stahl: “Ma olen kuulnud, et need jälgijad on mõnikord hakanud uskuma konspiratsiooniteooriaid.”

Wojcicki: “Minagi olen sellest kuulnud. Ja me näeme tõsiselt vaeva sellega, et need inimesed saaksid vajalikul hetkel õiget abi.”

Stahl: “Kui sa oled kord midagi vaadanud, siis YouTube’i algoritm soovitab sulle samasugust sisu. Kuid olenemata sellest kui kahjulik või vale selline sisu on, YouTube ei vastuta selle eest, kuna seda kaitseb nn Sektsioon 230 seadus.”

“230-e seadus tagab, et teie ei vastuta kasutajate poolt loodud sisu eest. Kuid kui te midagi soovitate, mõnikord 1000 korda, mõnikord 5000 korda, siis kas teil ei teki koos soovitamisega ka vastutus?”

Wojcicki: “Meie süsteemid ei saaks töötada ilma soovitusteta. Ja nii…”

Stahl: “Ma ei öelnud, et ärge soovitage. Ma lihtsalt uurin, et kas juhul, kui te midagi soovitate 5000 korda, ei teki teie vastutust?”

Wojcicki: “Kui me peaksime vastutama iga üksiku sisu eest, mida me soovitame, siis me peame selle üle vaatama. See tähendab, et inimesteni jõuaks palju vähem infot. Väga-väga palju vähem infot.

Stahl: “Wojcicki rääkis meile aasta alguses, et YouTube on alustanud Ameerika Ühendriikide tarbeks oma algoritmide ümberprogrammeerimisega, mille tulemusena soovitatakse küsitava väärtusega videosid üha vähem ja selle asemel suunatakse inimesed autoriteetsete allikate, nagu näiteks uudislugude, manu. Selliste muudatuste tulemusena on ajahulk, mida ameeriklased kulutavad vastuolulise sisu vaatamisele, vähenenud 70%.”

Toimetas Karol Kallas