Foto: Piqsels

Keeleekspertide sõnul ei meeldi noortele inimestele kirjakeele punktid, kuna neid saab tõlgendada viha märgina – mis kehtib eriti sotsiaalmeedias postitatud sõnumite puhul.

Sellise hirmu üheks põhjuseks tuuakse asjaolu, et nõndanimetatud milleniumilapsed ja Z-põlvkond (Millennials & Generation Z) on kasvanud üles koos telefonidega, millega saadetakse üldiselt lühemaid sõnumeid, kus puudub punktuatsioon. Lingvistide sõnul on punktist (full stop) saanud nooremate põlvkondade jaoks passiiv-agressiivne sümbol ja korrektselt kirjavahemärgistatud teksti võidakse tõlgendada tüütamisena (sign of annoyance), vahendab päevaleht Metro.

Hollandi Leideni Ülikooli õppejõud Lauren Fonteyn arvab: "Kui te saadate tekstisõnumi, milles ei ole punkti, siis on juba arusaadav, et te olete oma sõnumi lõpetanud. Kui te lisate sinna lõppu veel lisamärgi, kipuvad inimesed omistama sellele mingi tähenduse ja see arusaamine kipub langema kas karjumise või negatiivsuse väljendamise kanti.  

2015. aastal ülikoolide lõpetajate seas läbi viidud teadusuuring näitab samuti, et punktil kipub olema negatiivne tähendus. Näiteks leiti selles, et tekstisõnumites punkte kasutavad inimesed paistavad valelikena.

Cambridge'i ülikooli lingvisti Owen McArdle'i sõnul on "punktid minu kogemuse kohaselt [tekstisõnumites] erand ja need ei ole [noorte inimeste] lühisõnumites reegliks. Neil kipub olema uus roll, mis osutab järsule või ärritunud kõnetoonile".

Eksperdid osutavad samas, et oluline on arvestada ka kontekstiga. Näiteks on nende sõnul korrektse kirjavahemärgistusega e-kirjade saatmine igati vastuvõetav ja seda ei peeta ebaviisakaks.

Muutuste teemal, millist rolli mängib punkt internetisuhtluses ja kuidas selle tähendus muutub, on lingvistid vaielnud aastaid.

Professor David Crystali – keda peetakse üheks maailma juhtivaks keeleeksperdiks – sõnul vaadatakse punktide kasutamise reeglistikku "põhjalikult üle". 

Oma raamatus "Jutus on iva" (Making A Point) kirjutab Crystal: "Te võite vaadata interneti või mis iganes kiirsõnumite vahendamise lahendust – igat kohta, kus leiab aset kiire dialoog. Inimesed ei pane enam teksti punkte, kui nad just ei taha midagi rõhutada."

Toimetas Karol Kallas