Läti maaeluminister teatas hiljuti, et riigil pole olemas sellist raha, millega Rail Baltica valmis ehitada ning projekt tuleb Läti osas külmutada. See tähendab, et Berliini sõitmise asemel saame kiirrongiga Luhamaale, kirjutab Martin Helme sotsiaalmeedias.
Mäletate ikka kõik seda õõnsat juttu, kuidas Rail Balticule uhatavad miljardid on vajalikud, sest "kas teie siis ei tahagi kiirrongiga Tallinnast Berliini sõita?!".
Ei, ei taha. Ma võtaks 20 korda odavama ja 10 korda kiirema lennuki, tänan väga.
Aga noh, ka see põhjendus on nüüd prügikastis. Eelmise nädala lõpus teatas Läti maaeluminister Armands Krauze, et Läti riigil pole olemas sellist raha, millega RB valmis ehitada ning projekt tuleb külmutada. See tähendab, et Berliini sõitmise asemel saame kiirrongiga…Luhamaale.
Krauze tõi esile arvud, mis peaks mõjuma kainestavalt, seda enam, et Eesti kulud on Läti omadest suuremad, kuna trass on pikem. Lätlaste arvutus ütleb, et puudu on 10 miljardit (Eesti järgmise aasta riigieelarve on 20 miljardit!) ja seda raha lihtsalt pole. See tuleks laenata ja nagu ütleb lätlane: "Ma ei saa nõustuda sellega, et minu lapsed ja lapselapsed Rail Baltica eest maksavad. Me ei tea isegi, kas on olemas rongid, mis on valmis seda kasutama. Keegi ei julge sellest rääkida".
Samuti lükkab ta ümber väite, et 85 protsenti rahast tuleb Brüsselist. Kuna projekti kulu on võrreldes algupärase arvutusega kümneid kordi kallimaks läinud, siis pole ka EL eelarves ette nähtud sellist summat ning kaasrahastusel on lagi ees.
Nii väidab Krauze, et kui algselt oli juttu, nagu peaks Läti ise panema 15 protsenti ja EL paneb ülejäänud 85, siis nüüd ollakse olukorras, kus need numbrid on vastupidised.
Ta lükkab ümber ka sõjalise logistika argumendi:
"Projekti enda kohta on palju müüte, näiteks sõjalise liikuvuse kohta. Sõjaline liikuvus on väga oluline, kuid selleks on juba olemas hea teedevõrk. Lätis on kavas ehitada neli silda Rail Baltica jaoks ja kuna Ukraina näide näitab, et sõjalise konflikti korral pommitatakse ja hävitatakse tavaliselt sillad, oleks projektil sõjalise liikuvuse seisukohast vähe väärtust."
Meie valitsus raiub nagu rauda, et sõltumata kulust tuleb RB valmis ehitada. Kui vaja, teeme automaksu, tõstame käibemaksu, suurendame tulumaksu ja aktsiise! Sest me tahame ju rongiga Berliini! Ja kui see ei ole võimalik, siis me tahame ju rongiga tuua Ameerika tanke Varssavist!
Jürgen Ligi teatas mõne nädala eest, et kuna kogu kupatus makstakse suures osas kinni euroliidu vahenditest, siis on RB Eestile üldse tuluprojekt, mitte kulu.
Need argumendid ei kannata kõige vähematki kriitikat, esimese tõsisema vaatamise peale osutuvad kas otseseks valeks või soovmõtlemiseks.
Niisiis: peale selle, et reformikad ja nende rahamaiad sõbrad peavad oma miljardid eesti maksumaksja taskust kätte saama, mis veel on põhjenduseks, et selle hiiglasliku katastroofiprojektiga peaks jätkama?
Toimetas Markus Järvi