Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna aseesimees Martin Helme kommenteerib riigikogus aset leidnud arutelu Rail Balticu tuleviku üle. Helme sõnul on Rail Balticu näol tegu hullumeelse, absurdse ja selgelt korruptiivse projektiga.

Martin Helme sõnul räägitakse meile sellest sellest, kuidas kõik on otsustatud ja midagi enam teha ei anna, ent see ei vasta tõele. “Väga-väga suur pettumus oli vaadata, kuidas Keskerakond on sisuliselt kahe nädalaga teinud kannapöörde. Enne valitsusse minekut ja valitsuse esimestel päevadel oli ta veel Rail Balticu suhtes kriitiline, nüüd me kuuleme juba kiidulaulu ja neid samu jutupunkte, mida enne rääkis Reformierakond,” kirjeldab Helme olukorda.

“Esimene müüt on see, et asi on paika pandud. Tegelikult nii ei ole. Teine müüt on see, et me saame kiire ühenduse Euroopaga. Ka see ei vasta tõele. Olemasoleva projekti kohaselt on kiirused 170–180 km/h, ent kesketläbi siiski natukene üle 100 km/h. Kolmas müüt on see, et ta läheb Euroopani välja. Ta ei lähe Euroopani välja, vaid lõpeb ära Poola-Leedu piiril. Siis tuleb suur Poola vahele ja Poola pole üldse öelnud, mida ta kavatseb teha,” loetleb Helme Rail Balticu müügivalesid.

Helme sõnul on müüt ka see, nagu oleks meile Rail Balticu trass ette kirjutatud. “Meile ei ole trassi ette kirjutatud. Meie enda otsustada on see, kust raudtee liikuma hakkab, kas ta läheb üle Pärnu või Tartu või siis nii, nagu praegu on välja nuputatud, et läbi tühjuse. Ainsad asjad, mis on ette kirjutatud, et ta peab olema Euroopa laiusel, kuid Euroopa laiust on võimalik panna ka praegustele trassidele ja teetammidele. Seda on võimalik teha kümneid kordi odavamalt,” väidab Helme.

“Muidugi on müüdid ka kaubaveo ja reisijateveo numbrid, mis on kõige optimistlikumate stsenaariumite kohaselt 3–5 korda ülepaisutatud, tegelikult aga 15 korda,” ütleb Martin Helme.

Mida meile Helme väitel aga ei öelda, on kulu, mis on kõige tagasihoidlikumatel hinnangutel 300–400 miljonit eurot ja mõningate arvamuste kohaselt ka kuni 700 miljonit eurot.

“Eesti riigikaitse igaaastane eelarve on natukene üle 400 miljoni euro. Sellist raha Eesti riigil ei ole ja see on võrreldav ESM-i rahadega,” sõnab Martin Helme ja tuletab meelde, et Rail Balticu trassi ülalpidamiskulud on umbes 50 miljonit eurot aastas.

“Kui me mõtleme selle peale, et Saaremaa laevaühenduse doteerimine maksab umbes 17 miljoit aastas või kogu praeguse reisirongiliikluse doteerimine maksab meile 25 miljonit, siis kui panna need numbrid konteksti, see pankrotistab Eesti riigi,” hoiatab Martin Helme.

“Kui siia juurde panna mõjud loodusele ja sundvõõrandamised, siis on see hullumeelne, absurdne ja mina arvan, et selgelt korruptiivne projekt,” on Martin Helme veendunud.

Teisipäeval riigikogus toimunud arutelul astusid ettekandega üles juhtimisteaduste dotsent Endel Oja, Eesti Ostu- ja Tarneahelate Juhtimise Ühingu auliige Illimar Paul, MTÜ Avalikult Rail Balticust juhatuse liige Priit Humal ning EKRE riigikogu fraktsiooni esimees Martin Helme.