CNN+ voogedastusteenuse reklaam New Yorkis Manhattanil 21.04.2022. Foto: Scanpix

Telepildi voogedastusplatvorm Netflix kaotas 2022. aasta esimeses kvartalis 200 000 klienti, mis lõikas selle turuväärtusest peale uudise teatavaks saamist teisipäeval 19. aprillil maha ⅓ ehk 55 miljardit dollarit. Warner Bros. Discovery teatas päev hiljem, et sulgeb alles aprilli alguses suurte lootustega avatud uudiste voogedastuskanali CNN+i. Ülevaate tegi Karol Kallas.

Netflix koostab oma programmi teadlikult ärkleva progressiusulise ideoloogia järele, lähtudes goebeslikust lootusest, et kui piisavalt kaua korrutada, et naistel võivad olla munad, mehed sünnitada, valged inimesed on sündides rassistid ja mustad ainult süütud ohvrid, siis mingil hetkel suurem osa vaatajatest hakkabki seda uskuma. Üks märkimisväärsemaid Netflixi programmitootjaid on Barack ja Michelle Obama produktsiooniettevõte Higher Ground Productions, tänu millele on platvorm saanud hüüdnimeks Obamaflix.

Alates 21. aprillist on Netflixis võimalik vaadata Jaapani draamakomöödiat "Ta ootab last". Foto: Netflix 

Konservatiivne päevaleht New York Post kirjutas 2019. aastal: "Keegi ei julge seda niiviisi nimetada, kuid Netflixi Higer Groundi tarumõistus näeb välja kui uus ["1984" laadis] Propagandaministeerium". "Higher Ground" on inglise keeles ka "huvitav" sõnamäng mõttes, et osutab merepinnast kõrgemal oleva maapinna kõrval metafoorina moraalselt "õigemal" positsioonil olemisele. Ehk Obamade produktsiooniettevõtte nime võib Eesti keelde tõlkida ka "Me oleme teist paremad tootmine". 

Üks maailma tuntumiaid äriinimesi Elon Musk andis peale kolmapäevaseid Netflixi halbu uudiseid omalt poolt veel neile hoogu juurde ja säutsus, et "ärklemise ajuhaigus teeb Netflixi vaatamiskõlbmatuks". 

Netflix teatas teisipäeva 19. aprilli õhtul, et kaotas esimeses kvartalis 200 000 maksvat klienti rohkem kui teenusega liitus ja teises kvartalis võib see ulatuda kahe miljonini. Ühtekokku lahkus 700 000 vaatajat. Tegemist on ettevõtte ajaloos esimese kvartaliga, kus kliente ei tulnud juurde, vaid läks ära. Netflixi aktsia kaotas peale uudise avaldamist päevaga oma väärtusest rohkem kui 35 protsenti, mis rahalises väärtuses on üle 54 miljardi dollari. 

2022. aasta on Netflixi jaoks olnud üldiselt halb. Kui 3. jaanuaril oli Netflixi aktsia hind üle 597 dollari, siis 21. aprilli kauplemispäeva lõpuks maksis see 218.22 dollarit. Võrreldes eelmise aasta sama ajaga on aktsia hind kukkunud 62.5 protsenti.

Netflixi tõi vaatajate vähenemise põhjuseks Covid-19 piirangute lõppemise ja kasvanud konkurentsi. Ühe põhjusena tuuakse välja ka paljudes riikides levinud kontojagamise ja ettevõtte hinnangul võib 100 miljonit tellijat jagada oma Netflixi tellimust pereliikmete või sõpradega. 

Teise värske õhu puhangu tõi progressiusu sudus läppuvale meediaväljale Warner Bros. Discovery neljapäeval avaldatud teadaanne, et 30. aprillil suletakse, vaevalt kuu peale selle avamist, "eliituudiste" voogedastuskanali CNN+.

Sarnaselt Netflixiga on CNNi probleem selles, et see on äärmuslikult kitsa progressiusulise maailmapildi kajastaja ja nagu progressiusule kohane, ei räägita seal sellest, mismoodi "asjad maailmas on", vaid mismoodi asjad õige progressiusu usutunnistuse järele "peavad olema". Meenutada võib kanali kajastust 2020. aastal Kenosha linnas toimunud Mustad Elud on Tähtsad liikumise märatsemisest, kus kanali reporter Omar Jimenez rääkis põlevate autode ees, et "pisut tulisevõitu, aga muidu rahulikud meeleavaldused". CNNi töötajad ja juhid enam ise ei eitagi, et uudistekanal on USA Demokraatliku partei pahemäärmuslaste propagandatiib.

Konservatiivide leeris on suurem schadenfreude pidu osalt sellegi tõttu, et CNNi omanikud kulutasid CNN+ – millest tänaseks on saanud CNN– – käivitamisele 300 miljonit ja selle reklaamimisele lisaks 100 kuni 200 miljonit dollarit.

Ametist on ilma jäänud ligikaudu 300 alama astme töötajat, kellele makstakse kompensatsiooniks poole aasta palk. Üldiselt arvatakse, et tuntud ajakirjanikud leiavad töö "tavalises" CNNis, suurem osa peab leidma siiski uue töö.

Aprilli keskel sai teatavaks, et CNN+ vaatab päevas vähem kui 10 000 inimest ja kui esimeste nädalatega oodati teenusega liituma vähemalt kahte miljonit inimest, siis tellijate koguarv jäi erinevatel andmetel 40 000 kuni 200 000 piiresse.