Delfi veebist eemaldatud libauudis. Foto: Kuvatõmmis

Hiljuti Objektiivi uudisloo valeinfoks tembeldanud Delfi oli täna sunnitud omaenda koroonaviiruse teemalise uudise sootuks eemaldama, kuna Postimehe faktikontrollijad tuvastasid selles olulisi vigu. 

Delfi lugu pealkirjaga “ÜMBER LÜKATUD | Sümptomiteta koroonahaiged ei levita tegelikult viirust” ilmus täna hommikul Delfi teadusportaalis Forte. Uudis paigutati seejärel ka Delfi esilehele, mis viitab sellele, et seda nägi ja luges suur hulk inimesi.

Postimehe faktikontrollijad Herman Kelomees ning Vikki Perijainen lükkasid aga Delfi artikli vaid paar tundi hiljem ümber. Nimelt selgus, et Forte oli artikli kirjutamisel võtnud aluseks 3. veebruaril väljaandes Science avaldatud uuringu, mille tulemused on hilisemad uuringud aga kummutanud.

“USA terviseamet vahendab Singapuri uuringut, mis tuvastas seitse viirusekollet, mille kõige tõenäolisemaks allikaks on levik sümptomiteta kandjalt. Mais avaldas sama amet uuringu, mis kinnitab, et haiguse levimine asümptomaatiliste haigete kaudu on võimalik. Aprillis avaldas veebruaris Science poolt ümber lükatud tõestusmaterjali avaldanud New England Journal of Medicine ise artikli, mille sõnul võivad koroonahaiged enne sümptomite tekkimist viirust levitada,” tõid Postimehe faktikontrollijad näiteid.

Uudis jäeti Facebooki alles 

Twitteris juhtis Delfi enda faktikontrollijate Holger Roonemaa ning Martin Laine tähelepanu valeuudisele anonüümne konto “Meditsiinitöötajad”, mis nägi selles rahvatervise ohustamist. Roonemaa vastas, et uudise näol oli tegu “õnnetusega” ja tänas probleemist informeerimast. Praeguseks on uudis ka Delfist eemaldatud.

Holger Roonemaa kommentaar Twitteris. Foto: kuvatõmmis

Samas on märkimisväärne, et Delfi jagas uudist ka oma Facebooki kontol, kus vastav link veel mõnda aega pärast uudise avaldamist üleval rippus. Praeguseks on ka see postitus eemaldatud. Enne eemaldamist jõudis aga postitus saada 74 reaktsiooni, 22 kommentaari ja 22 postituse jagamist.

Facebookis jagatud libauudis. Foto: kuvatõmmis

Libauudise tootnud Delfi on ise faktikontrolöri positsioonis

Mõne aja eest tembeldas Delfi Objektiivi uudise “WHO nõuab alla 4-aastastele lastele enese rahuldamise õpetamist” valeuudiseks, kattis selle Facebookis kinni ja suunas Objektiivi lugejad edasi enda nn faktikontrolli juurde.

Tähelepanuväärne on see, et Delfi faktikontrollija Martin Laine ei pöördunud esmalt Objektiivi poole, et väidetavalt eksitavale pealkirjale ja uudise sisule tähelepanu juhtida, andes nii Objektiivile võimaluse vajadusel artikli muutmiseks või eemaldamiseks, vaid tembeldas selle eelhoiatuseta valeinfoks. Säärane tempel toob aga Objektiivi jaoks kaasa reaalseid tagajärgi, vähendades edaspidiste postituste levikut Facebooki keskkonnas.

Objektiiv plaanib Laine poolt teostatud faktikontrolli vaidlustada ning pole uudist maha võtnud ega muutnud. Märkimisväärne on see, et Delfi otsustas enda libauudise koheselt eemaldada, andes sellega mõista, et nende ajakirjanik oligi kirjutanud selgelt eksitava uudise.