Rong. Foto: bigstockphoto.com. Töötlus: Objektiiv

Teisipäeval saates „Vikerhommik" teatas Rail Baltic Estonia juhatuse esimees Riia Sillave, et trassi esimese objekti ehitustöö on alanud.

Esimeseks objektiks on Saustinõmme viadukt Tallinna ringteel. 213 kilomeetri pikkusest trassist on lõplikult paigas kaks kolmandikku Harju- ja Raplamaal. Pärnumaal on käimas veel põhiprojekteerimine. Samuti on läbi viidud Ülemiste ühisterminali arhitektuurikonkurss.

Vastupidiselt korduvatele ettepanekutele, on raudteele määratud täiesti uus „joonlauaga tõmmatud" trass. "Olemasolev koridor ei sobi juba seepärast, et uus peaks olema kiirem ühendus – ja see nõuab teistsuguseid raadiusi ja seetõttu peab see olema sirgem. Olemasolevat trassi saab kasutada kahe-kolme kilomeetri ulatuses," põhjendas Sillave trassivalikut.

Sillave sõnul võimaldab praegune trassivalik säästa looduskaitse ja Natura-alasid ning raudteetrassilt tuleb eemaldada vaid kaks majapidamist. „Ükskõik millise teise alternatiivi puhul – kas kasutades olemasolevat trassi, minnes läbi Tartu – oleks need mõjud olemasolevate majapidamiste hävitamisele olnud märksa suuremad," vahendab ERR.

Samas faasis on ehitustööd ka Lätis ja Leedus ning Sillave on päris kindel, et Rail Baltic saab ellu viidud. Samas teatas mõned päevad tagasi oma lahkumisest ehitustöid koordineeriva Baltiriikide ühisettevõtte RB Rail AS tegevjuht ja juhatuse esimees Timo Riihimäki. Sillavee ise on teatanud oma lahkumisest 15. oktoobril ja lahkub ametist novembris.

Eestis on Rail Balticule planeeritud kujul olnud tugev vastuseis. Avalikult on kritiseeritud nii asjaolu, et tõenäoliselt kujuneb RB-st majanduslikult kahjumlik projekt, projekti puudutava infoga salatsemist ja manipuleerimist kui ka laastavat kahju Eesti loodusele. Muuhulgas neil kaalutlustel nõudsid Rail Balticu arendamise peatamist avalikus kirjas ka enam kui 400 eesti ühiskonnategelast.

2019. aasta augustis läbi viidud Turu-uuringute AS küsitluse alusel toetab kavandataval kujul Rail Balticut vaid 15% Eesti kodanikest.

Koostas Oto Tuul

Juhtkiri: mis imeloom on Rail Baltic?

Videoreportaaž: uue uuringu kohaselt on Rail Baltic majanduslikult kahjulik projekt

Priit Humal: valitsus salatseb Rail Balticu infoga